تبیان، دستیار زندگی
در جلسه علنی امروز مجلس هیات رئیسه مجلس خبر داد: با پس گرفتن امضای 18 نفر از طراحان استیضاح وزیر کار، این استیضاح منتفی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استیضاح وزیر کار منتفی شد


در جلسه علنی امروز مجلس هیات رئیسه مجلس خبر داد: با پس گرفتن امضای 18 نفر از طراحان استیضاح وزیر کار، این استیضاح منتفی شد.

هیات رئیسه مجلس در آغاز جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد 18  نفر از 20 طراح استیضاح وزیر کار امضای خود را از این طرح پس گرفتند و بر این اساس استیضاح از دستور کار مجلس شورای اسلامی خارج شد.

وزیر کار

استیضاح وزیر کار به عنوان نخستین دستور کار مجلس اعلام شده بود .

قانع شدن سعید مرتضوی نسبت به استعفا از سازمان تامین اجتماعی به عنوان دلیل بازپس گیری استیضاح وزیر کار اعلام شد.

احمد توکلی ار طراحان استیضاح درادامه جلسه درباره روند استیضاح  و بازپس گیری آن توضیح داد.

مرتضوی قول شرف داد به تأمین اجتماعی برنگردد

احمد توکلی نماینده مردم تهران و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) پس از اعلام منتفی شدن طرح استیضاح عبدالرضا شیخ اسلامی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، در صحن علنی مجلس اظهار داشت: هدف ما استیضاح‌کنندگان از ابتدا این بود که فردی که تناسب ندارد، در یک سازمان بزرگ اقتصادی، اجتماعی که 33 میلیون نفر کارگران و خانواده‌های آنان صاحب آن هستند، منصوب نشود.

وی افزود: ملاقات‌های خصوصی قبل از ایام نوروز انجام شد تا این انتصاب انجام نشود و حدود 20 نفر از نمایندگان مجلس به رئیس جمهور تذکر دادند که مرتضوی به عنوان مدیر‌عامل سازمان تامین اجتماعی منصوب نشود، از سوی دیگر تحرکات تشکل‌های دانشجویی نیز انجام شد اما نتیجه‌ای حاصل نشد و به ناچار‌ ما 15 فروردین ماه طرح استیضاح وزیر کار را به عنوان ابزاری برای فشار امضا کردیم تا فردی که نامناسب است، بر مقدرات مسلمانان حاکم نشود.

این نمایندگان مجلس در بخش دیگری از سخنانش متذکر شد: 13 ساعت جلسه حداقل به طول انجامید و 4 ضبط صوت با اطلاع همه تمام مذاکرات را ضبط کرد و حکمیت با دقت صورت گرفت، به لطف خدا پس از 15 ساعت دقت در مستنداتی که طرفین ارائه کردند، رای حکم به عنوان قاضی تحکیم نه به عنوان قاضی منصوب بر کناره‌گیری به طرفین اعلام شد

توکلی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: تلاش‌ها ادامه داشت‌ تا اینکه آقای مرتضوی به وسیله معاون خود چندین بار با بنده تماس گرفت و اصرار کرد تا بنده بین او و آقای زاکانی حکمیت کنم، بنده در ابتدا استنکاف داشتم و می‌گفتم بنده خودم یکی از امضا‌کنندگان طرح استیضاح وزیر کار هستم، اما آقای مرتضوی می‌گفت به دیانت بنده اعتماد دارد و فکر می‌کند توکلی فردی است که آخرت خود را به دنیایش نمی‌فروشد؛ به همین دلیل بنده حکمیت بین زاکانی و مرتضوی را پذیرفتم.

این نمایندگان مجلس در بخش دیگری از سخنانش متذکر شد: 13 ساعت جلسه حداقل به طول انجامید و 4 ضبط صوت با اطلاع همه تمام مذاکرات را ضبط کرد و حکمیت با دقت صورت گرفت، به لطف خدا پس از 15 ساعت دقت در مستنداتی که طرفین ارائه کردند، رای حکم به عنوان قاضی تحکیم نه به عنوان قاضی منصوب بر کناره‌گیری به طرفین اعلام شد. بنده در این زمینه به هیچ عنوان مصاحبه نکردم تا این فرآینده به نتیجه برسد و کنارگیری آقای مرتضوی محقق شود.

"دو روز بعد آقای مرتضوی از آقای حدادعادل در‌خواست وقت کرد و آقای مرتضوی دو ساعت و نیم با آقای حداد‌عادل صحبت کرد و در همان جا پذیرفت که استعفا دهد، متن استعفا را نوشت و نظر مشورتی آقای حداد‌عادل را اخذ کرد و قول شرف داد که به سازمان تامین اجتماعی بازنگردد‌."

مرتضوی

توکلی بر همین اساس تاکید کرد: این توصیه آقای حدادعادل به نتیجه رسید و از عصر روز گذشته تا 11 شب چندین بار آقای مرتضوی با آقای حداد‌عادل تماس گرفت و تاکید کرد که روی قولش استوار است و درخواست کرد که آقای حداد‌عادل از استیضاح‌کنندگان بخواهد که استیضاح را منتفی کنند چرا‌که او دیگر استعفا داده است، آقای حداد‌عادل هم نامه‌ای نوشت و همین موضوع را به ما توصیه کردند و نمایندگان استیضاح‌کننده بیانیه انصراف از مطرح شدن طرح استیضاح را امضاء کردند.

پس از این سخنان توکلی، علی لاریجانی رئیس مجلس گفت: با پس گرفتن استیضاح، تعداد امضا‌های این استیضاح از حد نصاب افتاده و قابل طرح نیست.

دولت تعهدی برای استعفای مرتضوی نمی دهد

احمدی نژاد که تا ورودی مجلس شورای اسلامی آمده بود، بر آمادگی خود برای پاسخگویی به استیضاح كنندگان تاكید كرد، اما با قطعی شدن خبر پس گرفته شدن استیضاح و بنا به درخواست ابوترابی مجلس شورای اسلامی را ترك كرد.

رییس جمهوری اسلامی ایران برای پاسخگویی به نمایندگان استیضاح كننده وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی در مجلس شورای اسلامی حضور یافت و گفت كه دولت هیچ تعهدی در این باره نداده است.

به گزارش عصرایران به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، محمود احمدی نژاد صبح امروز (یكشنبه) با همراهی 'محمدرضا رحیمی' معاون اول رییس جمهوری، عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی و تعدادی دیگر از اعضای هیات دولت در محل مجلس شورای اسلامی حضور یافت و با استقبال ابوترابی، حسینیان و جمعی دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رو به رو شد، اما در آستانه ورود به صحن علنی مجلس شورای اسلامی آقای ابوترابی با اعلام اینكه تقاضای استیضاح از سوی عده ای از طراحان پس گرفته شده است، از رییس جمهور درخواست كرد تا در صحن علنی حضور نیابد.

احمدی نژاد که تا ورودی مجلس شورای اسلامی آمده بود، بر آمادگی خود برای پاسخگویی به استیضاح كنندگان تاكید كرد، اما با قطعی شدن خبر پس گرفته شدن استیضاح و بنا به درخواست ابوترابی مجلس شورای اسلامی را ترك كرد

امروز احمدی نژاد تا آستانه مجلس آمد و پس از انصراف نمایندگان از استیضاح ، ظفرمندانه به ریاست جمهور برگشت

رییس جمهور نیز با تاكید بر آمادگی برای پاسخگویی به استیضاح كنندگان، سه بار تصریح كرد كه دولت هیچ تعهدی در این خصوص نداده است.

احمدی نژاد بار دیگر بر آمادگی خود برای پاسخگویی به استیضاح كنندگان تاكید كرد، اما با قطعی شدن خبر پس گرفته شدن استیضاح و بنا به درخواست آقای ابوترابی مجلس شورای اسلامی را ترك كرد.

گفتنی است نمایندگان امضا کننده طرح استیضاح صبح امروز با اعلام این که مرتضوی استعفا کرده و گفته حتی اگر استعفایم نیز پذیرفته نشود به تأمین اجتماعی نخواهم رفت ، از استیضاح منصرف شدند.

با این حال ، میرتاج الدینی ، معاون پارلمانی رئیس جمهور در نخستین واکنش به این رویداد گفت که دولت تعهدی برای پذیرش استعفای مرتضوی ندارد.

فرآوری:یوسف قاضی زاده
بخش سیاست تبیان

منبع : جهان نیوز/ عصرایران