تبیان، دستیار زندگی
در این ‌بازار کساد، ‌شرکت‌ و محیط‌های تجاری خصوصی، ‌علاقه وافری به استخدام دختران جوان و خانم‌ها دارند! اگر کسی نداند فکر می‌کند که این شرکت‌ها حامی سرسخت استخدام زنان هستند اما زهی خیال باطل!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دامی برای زنان جوان


در این ‌بازار کساد، ‌شرکت‌ و محیط‌های تجاری خصوصی، ‌علاقه وافری به استخدام دختران جوان و خانم‌ها دارند! اگر کسی نداند فکر می‌کند که این شرکت‌ها حامی سرسخت استخدام زنان هستند اما زهی خیال باطل!

در بعضی آگهی‌ها فقط با یک شماره تلفن همراه برخورد می‌کنید …. ولی چرا تلفن همراه ؟!


بیست و یک استخدام

حتی گاهی در بعضی از این آگهی‌‌ها به چشم می‌خورد که نوشته شده به یک خانم منشی از ساعت 22 – 19 نیازمندیم. به واقع کدام شرکت یا مطب پزشکی می‌تواند در این بازه زمانی مراجعه کننده داشته باشد؟

به نظر شما سر زدن چنین رفتارهایی از ما که ادعای فرهنگ چند هزار ساله را داریم صحیح است؟

فكر می كنید این موارد چه دلایلی می تواند داشته باشد ؟! اغفال دختران جوان به بهانه استخدام منشی

باید تمامی صفحات را نگاهی بیندازد، چیزی که جالب است برخی آگهی‌ها هر روز تکرار می‌شوند؛ یعنی پس از این همه انتشار آگهی نتوانسته‌اند نیروی کار مناسب خود را پیدا کنند؟

اغلب آگهی‌ها مربوط به استخدام منشی یا کارمند دفتری است و بیشتر با این مضمون است:"استخدام منشی با حقوق مکفی"، پس از تماس با یکی از این آگهی‌ها قرار می‌گذارد تا حضوری به انجا مراجعه کند. ساعت پنج بعدازظهر به همان

آدرسی که گفته بودند می‌رود. وقتی وارد ساختمان می‌شود واحد مربوطه را پیدا کرده و زنگ واحد را می‌زند. مردی میانسال در را باز کرده و او را به اتاق رییس شرکت راهنمایی می‌کند.محیط فیزیکی شرکت، یک محیط بسته است به‌طوری که به یک منزل مسکونی بیشتر شبیه است تا یک مکان تجاری یا اداری!به او گفته می‌شود که می‌تواند از روز بعد کار خود را در آن شرکت آغاز کند و حقوقش نیز 150 هزار تومان در ماه است ولی اگر پس از ساعت شش نیز به عنوان اضافه کار در شرکت بماند حقوق بیشتری دریافت خواهد کرد. وقتی در مورد نوع فعالیت‌ شرکت سوال می‌کند رییس شرکت جواب می‌دهد که شرکت در زمینه تجارت لوازم بهداشتی و شیرآلات فعال است. روز بعد ساعت هشت صبح طبق قرار قبلی به شرکت مراجعه کرده پس از ساعتی رییس شرکت هم وارد می‌شود.در آن چند ساعتی که آن‌جاست اتفاقاتی می‌افتد که فرار را بر قرار ترجیح داده و به سرعت آن‌جا را ترک می‌کند. او بسیار سریع متوجه می‌شود که وظیفه وی تنها انجام دادن کار یک منشی نیست بلکه!!!

نبود سیستم نظارتی بر فعالیت‎های چنین شرکت‎هایی موجب شده است تا این شرکت‎ها همچنان پابرجا باقی بمانند و با وجود شکایات متعدد مردم از این شرکت‎ها اقدام جدی در راستای نظارت بر عملکرد آنها صورت نگیرد

آگهی‌های استخدام یا دام برای جویندگان کار؟

"استخدام منشی زن مسلط به کامپیوتر" " به یک منشی خانم با ظاهری آراسته و روابط عمومی قوی نیازمندیم"،"یک شرکت معتبر به یک منشی خانم آشنا به کامپیوتر و روابط عمومی بالا و ظاهری آراسته نیازمند است"، " به یک منشی خانم آشنا به کار موبایل با حقوق صدهزار تومان به علاوه پورسانت سی درصد نیازمندیم"

اینها نمونه‌هایی از آگهی‌هایی است که در موارد قابل توجهی فقط با درج یک شماره تلفن برای تماس و بدون آدرس در نشریه‌های مختلف و به‌ویژه بخش نیازمندی ها که صرفا آگهی چاپ می‌کنند دیده می‌شوند.

این آگهی‌ها بارها چاپ می‌شوند تا آگهی دهنده، خانم مورد نظر خودرا انتخاب کند.در این میان برخی زنان می‌گویند: بعضی آگهی‌‌دهندگان تحت پوشش استخدام کارمند اهداف دیگری را نیز دنبال می‌کنند.

منشی-استخدام-

"ن – ر" از دختران مراجعه کننده به یک شرکت خصوصی می‌گوید: زمان استخدام از وی سوالات مختلف در زمینه چگونگی پوشش، ساعت رفت و آمد و نظارت خانواده بر وی شد.

وی افزود: از او خواسته شد در زمینه پوشش، بسیار آزاد باشد و از روسری و مانتوهای به اصطلاح مد و آرایش‌های متنوع استفاده کند و حتی با مشتریان مرد دست بدهد.وی که برای شغل مدیر داخلی یک شرکت پخش فرآورده‌های آرایشی انتخاب شده بود می‌گوید: ساعت کاری مشخصی از طرف آنها اعلام نشد اما آنان اصرار داشتند که ساعات بیشتری را در شرکت بمانیم و در ازای آن مبلغی اضافه بر حق ده‌میلیون ریالی ماهانه دریافت کنیم.وی در ادامه افزود: روز مصاحبه دختران و حتی زنان بسیاری با پوشش‌ها و تیپ‌های مختلف مراجعه کرده بودند اما افرادی که برای مصاحبه انتخاب می‌شدند جوان، قد بلند و خوش‌چهره بودند.این دختر 22 ساله گفت: زمانی که متوجه شدم کار در این شرکت به این شکل است و باید برای جذب مشتری، از مواد آرایشی چهر‌ه و مو استفاده کرد و رفت ‌و آمد مردان بیش از زنان است بلافاصله کار را رها کردم.

وی می‌گوید: این در حالی بود که دختران دیگری به دلیل نیاز مالی و گاه تامین هزینه خانواده همچنان ترجیح می‌دهند آن‌جا بمانند.

شاید بارها و بارها حوداثی این‌چنین را شنیده باشید، شرکت‌های خصوصی که بدون هیچ نظارتی فعالیت کرده و در راستای فعالیت‌های خود اقدام به سوءاستفاده‌های غیراخلاقی از کارمندان خود می‌کنند. دختران جوانی نیز به دنبال پیدا کردن شغلی مناسب با وعده‌های حقوق بالا فریب خورده و با ناآگاهی به استخدام این شرکت‌ها در آمده و ناخواسته وارد فعالیت‌های غیراخلاقی این شرکت‌ها می‌شوند.

نبود سیستم نظارتی بر فعالیت‎های چنین شرکت‎هایی موجب شده است تا این شرکت‎ها همچنان پابرجا باقی بمانند و با وجود شکایات متعدد مردم از این شرکت‎ها اقدام جدی در راستای نظارت بر عملکرد آنها صورت نگیرد

نبود سیستم نظارتی بر فعالیت‎های چنین شرکت‎هایی موجب شده است تا این شرکت‎ها همچنان پابرجا باقی بمانند و با وجود شکایات متعدد مردم از این شرکت‎ها اقدام جدی در راستای نظارت بر عملکرد آنها صورت نگیرد.

این شرکت‎ها عموما در محیط‎های بسته و دور از انظار فعالیت می‎کنند و افراد شاغل در آنها از امنیت اخلاقی برخوردار نیستند.

به دلیل این که شرکت‎های فوق تحت نظارت هیچ سازمان یا صنفی فعالیت نمی‎کنند و برای تاسیس آنها نیاز به اخذ مجوز از هیچ ارگان دولتی نیست. تاسیس اینگونه شرکت‎های خصوصی تنها به ثبت یا چاپ اطلاعیه در روزنامه‎های رسمی نیاز دارد و به این شیوه هر فردی بدون در نظر گرفتن صلاحیت وی، می‎تواند برای تاسیس شرکت اقدام کند.

رئیس اداره اماکن عمومی نیروی انتظامی نیز در این زمینه گفت: از جمله مصادیق اماکن عمومی شرکت‎ها و موسساتی هستند که از طریق ثبت شرکت‎ها به ثبت رسیده و فعالیت می‎کنند که عموما فعالیت این شرکت‎ها در حوزه‎های اجتماعی، اقتصادی و بعضا فرهنگی است که البته آثاری از فعالیت‎های سیاسی هم در برخی از این شرکت‎ها دیده می‎شود.

‌این روزها بازار کار و شغل‌یابی کساد است و هر شهروندی برای پیدا کردن کار حتی در حد خدماتی و آبدارچی باید روزها و ماه‌ها دوندگی کند اما در این ‌بازار کساد، ‌شرکت‌ و محیط‌های تجاری خصوصی، ‌علاقه وافری به استخدام دختران جوان و خانم‌ها دارند! اگر کسی نداند فکر می‌کند که این شرکت‌ها حامی سرسخت استخدام زنان هستند اما زهی خیال باطل! در ورای این استخدام‌ها، ‌نوعی اندیشه کثیف با نگاهی استثمارگرانه به زن،وجود داردکه ‌عموماً رعایت اخلاق، ‌قانون و چارچوب‌ها را در قبال زنان و دختران نادیده می‌گیرد. ‌در این نگاه که از گفتن دلایلش معذورم .زن فقط یک جنس ناب است!!!

‌بسیاری از شرکت‌ها و محیط‌های تجاری خصوصی در برهه کنونی با تأثیرپذیری عموماً ناخودآگاه از اندیشه‌های اروپایی- آمریکایی نسبت به طبقه زنان و دختران، ‌پا در وادی خطرناکی گذاشته‌‌اند که گسترش و تداوم آن، ‌کرامت و شخصیت اجتماعی زنان ایرانی را که همواره در طول تاریخ زبانزد خاص و عام بوده، ‌خدشه‌دار می‌کند. ‌نباید از این نکته مهم غافل بود که اتاق فکر جنگ نرم علیه ایران و کشورهای در حال توسعه- به‌ویژه کشورهای شرقی- برای کشاندن یک جامعه به سمت انحطاط، ‌در نخستین شلیک نرم خود، ‌زنان و دختران آن جامعه را هدف قرار می‌دهند.

اعتماد زودهنگام دختران جوان عامل بروز مشکلات بعدی است، زهرا همتی کارشناس مرکزمشاوره سازمان بهزیستی معتقد است: ‌یکی از عوامل اصلی آسیب دیدن دختران در محیط‌های کاری به ویژه شرکت‌های خصوصی اعتماد زودهنگام به همکاران و دوستان است. ‌این کارشناس سازمان بهزیستی در ادامه با بیان این مطلب که خانواده به ویژه پدر و مادر نقش بسزایی در آموزش دختران جوان برای برقراری ارتباط بهتر با دیگران دارند، گفت: ‌شهرهای بزرگی همچون تهران ‌شاهرگ حیاتی رشد آسیب‌های اجتماعی است.

اگر کسی نداند فکر می‌کند که این شرکت‌ها حامی سرسخت استخدام زنان هستند اما زهی خیال باطل! در ورای این استخدام‌ها، ‌نوعی اندیشه کثیف با نگاهی استثمارگرانه به زن،وجود داردکه ‌عموماً رعایت اخلاق، ‌قانون و چارچوب‌ها را در قبال زنان و دختران نادیده می‌گیرد. ‌در این نگاه که از گفتن دلایلش معذورم .زن فقط یک جنس ناب است!!!

دختران جوان برای استخدام در شرکت‌های خصوصی هوشیار باشند چشمانی شیطانی در کمین آنهاست. ‌فرهاد تجری نائب رئیس کمیسیون قضایی مجلس گفت: ‌متأسفانه در چند وقت اخیر آزار و اذیت زنان در برخی ازمراکز و شرکت‌های خصوصی افزایش پیدا کرده که این موضوع لزوم هوشیاری زنان و دختران جوان را دوچندان افزایش می‌دهد.

برخورد با خاطیان و مزاحمین اولین و آخرین راهکار است. ‌این نماینده مجلس با بیان این مطلب گفت: ‌در زمینه این نوع جرائم در کشور قوانین کافی و کاملی وجود دارد اما با توجه به نوع خاص این جرائم قوانین در بیشتر موارد اجرا نمی‌شود. ‌تجری علت اصلی اجرا نشدن کامل این نوع قوانین را حفظ آبروی افراد و عدم مراجعه در بیشتر موارد می‌داند و می‌افزاید: ‌چنانچه مراکز ویژه‌ای برای مراجعه زنان و دختران جوان تأسیس شود، بسیاری از مشکلات ناشی از مزاحمت‌ها و تجاوزات برطرف خواهد شد.

راه‌اندازی کلانتری ویژه بانوان و گسترش آن اقدامی مؤثر از طرف نیروی انتظامی است. ‌نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس با اشاره به این مطلب که ‌یکی از اقدامات مؤثر و مفید نیروی انتظامی راه‌اندازی کلانتری‌های ویژه بانوان بود، ‌گفت: ‌باید این مراکز در سراسر کشور راه‌اندازی شود و برای تکمیل شدن اقدامات باید مراکز مشاوره ویژه زنان به صورت هماهنگ و سراسری در کشور ایجاد شود.

فرآوری: نسرین صفری

بخش اجتماعی تبیان


منابع: سایت هوادار/سایت پاتوق همراه با تغییرات

مقالات مرتبط:

تصور رویایی دختران فراری

فروشنده ای آراسته نیازمندیم !

آمارسقط جنین در زنان و دختران!