تبیان، دستیار زندگی
ای پویندگان راه حق و حقیقت ، سلام آتشین مرا بپذیرید . من با آگاهی کامل پا به راه الله که همان راه حسین علیه السلام است گذاشتم و به ندای هل من ناصراً ینصرنی حسین علیه السلام که از حلقوم مبارک امام امت ، این رهبر عظیم الشان مسلمانان به جهان بیرون آمده است ل
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهادت قهرمان هندبال در شلمچه


ای پویندگان راه حق و حقیقت ، سلام آتشین مرا بپذیرید . من با آگاهی کامل پا به راه الله که همان راه حسین علیه السلام است گذاشتم و به ندای هل من ناصراً ینصرنی حسین علیه السلام که از حلقوم مبارک امام امت ، این رهبر عظیم الشان مسلمانان به جهان بیرون آمده است لبیک گفتم

سردار شهید میثم (هرمز) محمد بیگلو

سردار شهید میثم (هرمز) محمد بیگلو، فرمانده پادگان آموزشی المهدی (عج) چالوس

شهید میثم محمدبیگلو

تاریخ تولد : 3/12/1337

محل تولد : رشت

تاریخ شهادت : 24/4/1361

محل شهادت : شلمچه

شهادت در عملیات :  عملیات رمضان

وضعیت تاهل : متاهل

تعداد فرزند :1

آخرین مسئولیت : فرمانده پادگان آموزشی المهدی (عج) چالوس

عضویت در : ارتش

مزار شهید : گلزار شهدای رشت

زندگی نامه شهید :

پاسدار شهید هرمز(میثم) محمد بیگلو در سوم اسفند سال 1337 در خانواده ای مسلمان و متدین در شهرستان رشت دیده به جهان گشود . با سپری کردن دوران خردسالی پا به عرصه علم و دانش نهاد و مراحل علمی را با موفقیت پشت سر گذاشت . در اوقات فراغت علاوه بر مطالعه کتابهای غیردرسی و تلاوت روح بخش کلام الله مجید به ورزش هندبال نیز می پرداخت و عنوان قهرمانی کشوری را نیز از آن خود نمود .

شهید میثم محمد بیگلو از سیما و اخلاق نیکو و پسندیده ای برخوردار بود و به همین دلیل مهر و محبت او به دل اطرافیان می نشست . او به ساده زیستن بسیار اهمیت می داد و دوست داشت هم تراز با مردم متوسط جامعه بپوشد و بخورد و زندگی کند ، لذا از هر گونه تشریفات و تجملات دنیوی در زندگی و محل کار پرهیز می کرد و به دیگران نیز ساده زیستن را توصیه می نمود .

 در اوقات فراغت علاوه بر مطالعه کتابهای غیردرسی و تلاوت روح بخش کلام الله مجید به ورزش هندبال نیز می پرداخت و عنوان قهرمانی کشوری را نیز از آن خود نمود

ایشان در به زانو در آوردن نظام طاغوت و به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی به همراه دوستان خود فعالیت و تلاش چشمگیری داشت و موتور حرکتی بود بین دوستان و جوانان و سهم بسزایی در به ثمر رسیدن نظام مقدس جمهوری اسلامی را در منطقه داشت و خدمات فراوانی کرد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای حفظ دستآورهای آن در تمامی صحنه ها حضوری شجاعانه و فعال داشت ، و در سرکوبی توطئه های ضد انسانی و ضد اسلامی منافقین بسیار زحمت کشید . و با تشکیل ارتش 20 میلیونی به عضویت بسیج در آمد و پس از مدتی کوتاه به همراه چند تن از دوستانش برای فراگیری فنون نظامی به تهران رفت و تحت نظر یکی از بهترین مربیان که سالها تجربیات نظامی در لبنان و فلسطین داشت بنام شهید (محسن چریک) فنون نظامی را فرا گرفت و همچون فولاد آبدیده گشت. و مجدد به شهرستان رشت مراجعت نمود و به آموزش نیروهای بسیج و سپاه گمر همت بست. شهید بیگلو در غائله انزلی زحمات زیادی را متحمل شد و آسایش و امنیت را به مردم شهید پرور تقدیم نمود. وی در توطئه دانشگاه که از سوی دشمنان اسلام و انقلاب تدارک و در صدد بودند این سنگر مقدس علم و دانش را تبدیل به جنگ و خونریزی نمایند ،شهید محمد بیگلو خدمات شایانی نمود و توانست این توطئه را در نطفه خفه کند. شهید بیگلو به همراه دیگر دوستانش در مدت یکماه برای ساختن پادگان نظامی چالوس همت ،و امکانات آموزشی را فراهم می کنند و بعنوان فرمانده پادگان آموزشی المهدی(عج) چالوس انتخاب و سه پایگاه آموزشی (ساری، رامسر، منجیل) نیز زیر نظر ایشان انجام می گرفت ، و در طول مسئولیت خود با همه مشکلات موجود در پادگان به آموزش نیروهای اعزامی با جدیت و پشت کاری عظیم خدمت نمود . با تلاش و همت والای شهید بیگلو خیل عظیمی از نیروهای رزمنده گیلان و مازندران دست پروردهً این مربی ارزشمند و متعهد به اسلام و انقلاب و مطیع امر ولایت بود، که توانستند در جبهه های غرب و جنوب به مقابله با خصم زبون و دیو صفت وابسته به شرق و غرب برخیزند و از خودشان رشادت و دلاوری و پایداری به یادگار بگذارند .

جبهه

سردار شهید محمد بیگلو، این دلاور جوان و رزمنده اسلام انقلاب با اینکه مسئولیت خطیر آموزش نیرو را بر عهده داشت و 26000 نفر از نیرو های سپاه و بسیج را تعلیم آموزش نظامی داد ، لیکن خود بیقرار حضور مستمر در جبهه های حق علیه باطل بود و نمی توانست دوری از میدان نبرد و رزم با دشمن بعثی را تحمل کند و بقول خودش (( دوست داشت در دانشگاهی باشد که در هیچ جای کره زمین پیدا نمی شود )) دانشگاهی که انسانهای وارسته درس آئین کشور داری، شجاعت و دلاوری، دفع ستم و حمایت از مظلوم ، راه و روش اطاعت از ولی امر مسلمین را به نحو شایسته فرا می گیرند و با عمل خود، به دیگران آموزش می دهند. و پاوه که جولانگاه سرسپردگان اجانب شده بود و پاسداران اعزامی را مظلومانه در بیمارستان سرمی بریدند و سرها را به دیوار میخ می کردند و پاها و کمر را شکسته و بدن ها را بریده و قطع و به آتش می کشیدند. شهید بیگلو مشتاقانه بسوی پاوه هجرت و در بهار 58 در کنار شهید والا مقام دکتر چمران تجربیات تازه ای در جنگ کوهستانی آموخت . در عملیات بیت المقدس شرکت فعال داشت و در جفیر و کوشک شرکت و بر اثر اصابت ترکش خمپاره زخمی می شود.

سردار رشید اسلام شهید والامقام محمد بیگلو برای قرب الهی و انجام وظیفه اسلامی اش و به حکم تکلیف در تابستان 61 دختر مومنه ای را به عقد خود در آورد و 27 روز پس از ازدواج به سوی میدانهای رزم و نبرد با دشمنان بعثی شتافت که در تاریخ 24/4/1361 در جبهه شلمچه ندای حق را لبیک گفت و به درجه عظمای شهادت نائل آمد و نام پرآوازه و بلند او در تاریخ رشادت های مردان رشید و دلاور اسلام و انقلاب گیلان و ایران ثبت گردید .

بیقرار حضور مستمر در جبهه های حق علیه باطل بود و نمی توانست دوری از میدان نبرد و رزم با دشمن بعثی را تحمل کند و بقول خودش (( دوست داشت در دانشگاهی باشد که در هیچ جای کره زمین پیدا نمی شود )) دانشگاهی که انسانهای وارسته درس آئین کشور داری، شجاعت و دلاوری، دفع ستم و حمایت از مظلوم ، راه و روش اطاعت از ولی امر مسلمین را به نحو شایسته فرا می گیرند

گوشه ای از وصیت نامه شهید محمدبیگلو :

ای پویندگان راه حق و حقیقت ، سلام آتشین مرا بپذیرید . من با آگاهی کامل پا به راه الله که همان راه حسین علیه السلام است گذاشتم و به ندای هل من ناصراً ینصرنی حسین علیه السلام که از حلقوم مبارک امام امت ، این رهبر عظیم الشان مسلمانان به جهان بیرون آمده است لبیک گفتم.

روحش شاد و یادش گرامی

فرآوری : زینب سیفی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منابع :

ایسنا

سایت جامع دفاع مقدس و شهدای گیلان

وبلاگ غروب شلمچه