تبیان، دستیار زندگی
بعضی وقتها قضایای عجیبی در زندگی ما اتفاق می افتد که یا از آن پند نمی گیریم و یا اگر هم ما را تکان دهد بعد از مدت کوتاهی فراموش می کنیم .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قصار ناب در کلام استاد

آیت الله پهلوانی

ای عزیزان من! خود را بشناسید كه شناختن خدا در خودشناسی است. كسی از این اندیشه (خداشناسی) زیان ندیده است.

وقتی چشمه ای از دل زمین بیرون می زند و می جوشد, از لایه های زیادی رد شده. تصفیه شده. زلال شده و خنک شده و حالا در اختیار ما قرار گرفته. مسیری را طی کرده تا رسیده به اینجا و چکیده اش و سلاله اش را در اختیار ما می گذارد.

اولیای خدا هم وقتی حرف می زنند و کلام از دلشان می جوشد مانند همین چشمه است که از دل زمین می جوشد. حرفشان از میان دلشان می جوشد.

از میان سالها تزکیه و تصفیه روح می گذرد و شما چکیده آن را می شنوید. اینها ثمره سالها تجربه و خودسازی و طی طریق است. مانند گوهر است که دریا سالیان سال آن را در خود پرورش داده و حالا گوهر و صدفش را به شما می بخشد.

از این رو کلام این اولیای خدا برای ما بسیار قیمتی و راهگشا خواهد بود. قیمتی که با پول معنویت باید آن را سنجید و محک عرفان آن را عیار زد.

در این نوشتار به جملاتی حکیمانه از استاد فرزانه آیه الله سعادت پرور اشاره خواهیم کرد.

1- ای عزیزان من! خود را بشناسید كه شناختن خدا در خودشناسی است. كسی از این اندیشه (خداشناسی) زیان ندیده است.

2- كوشش بی جا برای دنیا مكنید كه به غیر روزی خود نتوانید رسید. غم و غصه دنیا را به خود راه ندهید كه زیان در این است.

3- از هواپرستی كناره گیرید تا همه چیز به شما داده شود و بدانید آن چه در هواپرستی می جویید در ترك هوا یافت می شود.

4- نفس را نباید زیاد در فشار گذاشت تا از فرمان سركشی كند؛ بلكه باید همه لذایذ را به طور اعتدال به او داد. در اولین قدم باید لذت شرك جلی و معصیت خدا را قطع كرد و به مرور زمان دست به امور دیگر زد.

5- در مقابل شیطان به واجبات و ترك معاصی بپردازید هنگامی كه قدرت معنوی تان افزوده شد به ترك مكروهات و انجام مستحبات بپردازید.

6- شخص غیر روحانی اگر هوا پرست شود یا اطاعت شیطان كند ضرر به خودش می رساند؛ ولی شخص روحانی ضررش به یك معنی به جامعه می رسد و لو این كه به معنی دیگر هوا پرستی ضررش به تمام عوالم - بشر و موجودات دیگر می رسد.

7- در عبادت مقید باشید به كیف آن نه كم.

8- در هر عمل عبادی كه انجام می دهید توجه داشته باشید چه می گویید و با چه كسی سخن می گویید.

9- عبادات ظاهری هر چند كه انسان را از كارهای ناشایسته باز می دارد. ولی اگر خلوص آنها زیاده گردد، تقرب زیادتر گردد و می تواند شما را به عبودیت رساند.

10- اخلاص در اعمال را در پیشانی هر عملی قرار دهید. اگر عمری بی خلوص اعمال خود را انجام دهید، مثل حیوانی هستید كه برای روغن كشی شب و روز دور خود بچرخد، اما راهی طی نكرده باشد.

11- باید بدانید این جهان جز خواب و خور و اعمال دیگر شبیه آنها بیش نیست، اما اگر از این خواب و خور نتیجه گیری كنید، به جایی می رسید كه ملائكه حیران شما گردند و عالم به فرمان شما آیند.

12- از افراط و تفریط در امور بپرهیزید. به قدری كه احتیاج به خواب دارید خواب بروید؛ نه بیداری زیاد بكشید كه از تمام امور شایسته اخروی و یا دنیوی بمانید و نه زیاد بخوابید كه از مهم باز مانید، بلكه بر طبق نظری كه خداوند به وسیله سفرایش معین فرموده عمل كنید.

13- در كسب علم و تحصیل علاوه بر امور گذشته باید به وظیفه اصلی آشنا باشید تا از علومی كه شما را فایده نمی بخشد، احتراز جویید.

14- رفقای خود را بشناسید، پس از آن رفاقت كنید. مبادا با غافلین رفاقت كنید كه شما را معین نیستند و از كار دنیا و آخرت هم شما را عائق و مانعند.

15- از رفتن به قبرستان مسلمانان در هر شهری كه هستید مضایقه ننمایید كه بهترین مذكر (تذكر دهنده) است.

16- با اهل دل، دنیادیده ها و پیرمر دها بسیار معاشرت كنید كه معین دنیا و آخرتند.

17- همیشه در فكر آن باشید وظیفه خود را انجام دهید، در هر لباسی، با هر كسی و در هر مقام، نه تملق كسی گویید و نه در فكر آن كه نسبت به خود از كسی تملق بشنوید. بشر را یك مردن است، در راه وظیفه باشد یا برخلاف وظیفه.

18- دل خود را محكم نگاه دارید و از جوانی در تمام جزئیات و امور خود این چنین باشید تا در پیری بتوانید چنین باشید.

19- از كوچكی این اندیشه را در سر داشته باشید كه تمام قدرت ها در كف عنایت حق است، هیچ كس نمی تواند اگر خدا نخواهد به من صدمه ای زند، من باید به وظیفه ام عمل كنم، و لو عالم با من دشمن شوند، اگر چنین شدید آن وقتی كه به مقام و ریاست رسیدید یا آن كه وظیفه بزرگی برای شما پیش آ مد از عمل باكی ندارید.


منابع:

برگفته از پایگاه فروغ توحید.

تهیه و فرآوری: محمد حسین امین گروه حوزه علمیه تبیان