تبیان، دستیار زندگی
روزى فاطمه(علیها السلام) به من فرمود: من از کار مردم مدینه که زنان خود را بعد از وفات به صورت ناخوشایندى براى دفن مى برند، و تنها پارچه اى بر او مى افکنند که حجم بدن از پشت آن نمایان است ناخرسندم .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جلوه عفت در زندگی حضرت زهرا(سلام الله علیها)


روزى فاطمه(علیها السلام) به من فرمود: من از کار مردم مدینه که زنان خود را بعد از وفات به صورت ناخوشایندى براى دفن مى برند، و تنها پارچه اى بر او مى افکنند که حجم بدن از پشت آن نمایان است ناخرسندم .


حضرت فاطمه

فاطمه کوثر است و جوشش این کوثر تا دامنه قیامت همواره جاری است ، فاطمه گوهر یکتا در صدف عصمت و عفاف است سلام بر تو ای کوثر رسول ، درود خدا بر تو ای گنجینه عفاف و ای آینه شرف .

بدون تردید در میان زنان و بانوان اسلامی ، فاطمه زهرا (علیها السلام) محبوبترین چهره دینی ، علمی ، ادبی ، تقوایی و اخلاقی در میان مسلمانان و دیگر مردم جهان به شمار می رود .

 شخصیت فاطمه زهرا (علیها السلام) ( سیده نساء العالمین ) اسوه و الگویی تام و تمام برای تمام زنان عاشق عفت و فضیلت است . حضرت زهرا (سلامالله علیها) هم در سخن ، معلم حجاب بود ، هم در رفتار ، اسوه عفاف .

سوال: چگونه عفت در زندگی حضرت زهرا(سام الله علیها) نمود پیدا کرده بود؟

جواب: مقام عفت ایشان به آن حد بود که در کتاب ذخائرالعقبی از اسماء بنت عمیس داستان عجیبى به این شرح نقل شده است: روزى فاطمه(علیها السلام) به من فرمود: من از کار مردم مدینه که زنان خود را بعد از وفات به صورت ناخوشایندى براى دفن مى برند، و تنها پارچه اى بر او مى افکنند که حجم بدن از پشت آن نمایان است ناخرسندم.

اسماء گفت: من در سرزمین حبشه چیزى دیده ام که با آن جنازه مردگان را حمل مى کردند، سپس شاخه هایى از درخت نخل را برداشت و به صورت تابوت مخصوصى درآورد که پارچه اى را روى چوب هاى آن مى افکندند، و بدن را درون آن مى گذاردند، به گونه اى که بدن پیدا نبود.

هنگامى که فاطمه بانوى بزرگ اسلام(علیها السلام) آن را مشاهده کرد فرمود: بسیار خوب و عالى است (و هنگامى که من از دنیا رفتم مرا با آن بردارید)...

و در ذیل همین حدیث آمده است: هنگامى که فاطمه(علیها السلام) چشمش به آن افتاد تبسم فرمود، و این تنها تبسم او بعد از وفات پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) بود!(1)

ابونعیم در حدیثی از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) نقل مى کند که روزى رو به یارانش کرد و فرمود:

«مَا خَیْرُ لِلْنِساءِ»؛ (چه چیزى براى زنان از همه بهتر است)؟

یک زن مسلمان هرگز فرمان خداوند متعال را در مورد حفظ عفت و عصمت خود فراموش نمی کند و در طول زندگی حجاب خود را همانند گوهری گرانبها پاسداری می کند

یاران ندانستند در جواب چه بگویند.

امام على(علیه السلام) به سوى حضرت فاطمه(علیها السلام) آمد و این مطلب را به اطلاع او رسانید.

بانوى اسلام گفت: چرا نگفتى: «خَیْرٌ لَهُنَّ اَنْ لا یَرَیْنَ الرِّجالَ وَ لاَ یَرَوْنَهُنَّ» ؛ (از همه بهتر این است که نه آنها مردان بیگانه را ببینند و نه مردان بیگانه آنها را) (با آنها جلسات خصوصى نداشته باشند).

امام على(علیه السلام) بازگشت و این پاسخ را به پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) عرض کرد.

پیامبر فرمود: «مَنْ عَلَّمَکَ هذا» ؛ (چه کسى این پاسخ را به تو آموخت؟)

عرض کرد: فاطمه(علیها السلام) .

فرمود: «اِنَّها بَضْعَةٌ مِنِّی» ؛ (او پاره وجود من است).(2)(3)

بانوان محترم باید به مسأله محرم و نامحرم با تمام وجود دقت کرده، آن را رعایت کنند؛ چرا که در صورت عدم رعایت، فرجام ناشایست آن دامنگیرشان خواهد شد. اساسا امنیت اخلاقی جامعه در گرو حفظ حریم زنان و مردان نامحرم است.

حفظ ایمان، آرامش درونی، سلامت جسمانی، استحکام بنیان خانواده ها، عزت و سربلندی جامعه و جلوگیری از بزهکاری ها و مفاسد متعدد اخلاقی از جمله دستاوردهای حفظ حجاب و رعایت حریم زنان از معرض دید نامحرمان می باشد. به همین جهت، رسول خدا(صلی الله علیه و آله) طبق فرمان الهی دستور داد که: «بِاَعِدُوا بَیْنَ اَنْفاسِ النِّساءِ وَ اَنْفاسِ الرِّجالِ؛ میان زنان و مردان[نامحرم] فاصله ایجاد کنید!»

بانوان محترم باید به مسأله محرم و نامحرم با تمام وجود دقت کرده، آن را رعایت کنند؛ چرا که در صورت عدم رعایت، فرجام ناشایست آن دامنگیرشان خواهد شد. اساسا امنیت اخلاقی جامعه در گرو حفظ حریم زنان و مردان نامحرم است

بالاترین ارزش

از منظر حضرت زهرا(سلام الله علیها) نزدیک ترین حالات زن به خداوند متعال هنگامی است که خود را از دید نامحرمان دور نماید و در منزل خود به خانه داری و تربیت فرزند و پذیرایی از همسر خود بپردازد. امام صادق(علیه السلام) به نقل از حضرت فاطمه(سلام الله علیها) در این باره فرمود: «أَنَّ أَدْنَی مَا تَکُونُ مِنْ رَبِّهَا أَنْ تَلْزَمَ قَعْرَ بَیْتِهَا، نزدیک ترین حالات یک زن به خداوند متعال زمانی است که در منزل می ماند[و به امور خانه داری و تربیت فرزند می پردازد].» آری، یک زن مسلمان هرگز فرمان خداوند متعال را در مورد حفظ عفت و عصمت خود فراموش نمی کند و در طول زندگی حجاب خود را همانند گوهری گرانبها پاسداری می کند.

پی  نوشت ها:

(1) . ذخائر العقبى، صفحه 54 .

(2) . حلیة الاولیاء، جلد 2، صفحه 40 .

(3) . گردآوری از: کتاب زهرا(سلام الله علیها) برترین بانوی جهان، حضرت آیت الله مکارم شیرازی، ص 85.

فرآوری : بصیرت

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منابع :سایت آیت الله مکارم شیرازی

سایت بنیاد حجاب و عفاف

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.