تبیان، دستیار زندگی
پاکسازی مین همواره یکی از مشکلاتی است که کشور های مختلف جهان به خصوص کشور هایی که جنگ را تجربه کرده اند با آن مواجه هستند.بدین منظور روش های مختلفی برای پاکسازی تعریف شده که یکی از آنها استفاده از خودرو های مین کوب است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی با خودرو مین کوب Aardvark


پاکسازی مین همواره یکی از مشکلاتی است که کشور های مختلف جهان به خصوص کشور هایی که جنگ را تجربه کرده اند با آن مواجه هستند.بدین منظور روش های مختلفی برای پاکسازی تعریف شده که یکی از آنها استفاده از خودرو های مین کوب است.

آشنایی با خودرو مین کوب aardvark

مین میراث جنگ های بشری سالیان متمادی است که در اقصی نقاط جهان قربانی میگیرد و به یکی از مشکلات کشور های جنگ زده تبدیل شده است. همچون بسیاری از تسلیحات راهکارهایی برای مقابله با آن در نظر گرفته شده که دو راهکارعمده پاکسازی توسط انسان و پاکسازی مکانیزه توسط مین کوب را شامل میشود. پاکسازی مین توسط انسان به کندی صورت میگیرد و علاوه بر آن احتمال آسیب و تلفات در آن بسیار زیاد است ، اما یکی از راهکارهایی که كمترین احتمال تلفات در پاکسازی را دارا می باشد پاکسازی مکانیزه با بهره گیری ازخودرو های مین کوب است. بدین منظور کشورهای مختلفی در جهان خودروهای مین کوب با ویژگی های متفاوتی را به ساخت رسانده اند که از جمله آن ها مین کوب Aardvark (مورچه خوار) ساخت بریتانیا است.شرکت سازنده این مین کوب صنایع پاکسازی مین Aardvark است که در طراحی و ساخت انواع تجهیزات خنثی سازی مین تخصص دارد. این مین کوب برای پاکسازی مین های ضد نفر (AP ) و ضد تانک (AT ) تا حداکثر وزن 10 کیلوگرم طراحی شده است و به منظورعملیات پاکسازی مین توسط نیروهای صلحبان مورد استفاده قرار میگیرد.

اصولا مین کوب ها به دو دسته کلی تقسیم میشوند : دسته اول مین کوب های خط مقدم هستند که آنان را خط شکن می نامند و دسته دوم مین کوب هایی است که برای پاکسازی مین در شرایط صلح مورد استفاده قرار میگیرند .مین کوب فوق از دسته دوم است که توسط بیش از 24 کشور دنیا از جمله کانادا، فرانسه، ایتالیا، پاکستان، عربستان سعودی، کره جنوبی، سوئد، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا به خدمت گرفته شده و علاوه بر آن نیروهای صلحبان سازمان ملل نیز آن را مورد استفاده قرار میدهند .

آشنایی با خودرو مین کوب aardvark

این خودرو به منظور پاکسازی میادین مین بر جای مانده از جنگ هایی در اروپا ، آفریقا و خاورمیانه ( دو جنگ عراق و افغانستان) به کار گرفته شده و پس از 15 سال شرکت در عملیات پاکسازی هیچ خبری مبنی بر کشته یا مجروح شدن کاربران آن گزارش نشده است.این مین کوب در چندین مدل به تولید رسیده است اما مدلی که هم اکنون به تولید میرسد مدل ارتقا یافته Mk.4 است. مکانیزم پاکسازی مین کوب Aardvark از نوع زنجیر و چکش است که در آن از 72 ردیف زنجیر که چکش هایی در انتهای آن وصل شده ، استفاده شده است. مکانیزم پاکسازی زنجیر وچکش برای اولین بار در جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفت و عملکرد آن به این صورت است که تعدادی زنجیر به محوری متصل شده که با گردش آن و ایجاد نیروی گریز از مرکز به شدت با زمین برخورد میکنند که در نتیجه آن چکش های وصل شده در انتهای زنجیر ها به عمق مشخصی از خاک وارد شده و باعث انفجار مین ها می شوند.از جمله مزیت های این روش جایگزینی آسان و سریع زنجیر های آسیب دیده و امکان انتخاب نوع چکش با توجه به شرایط زمین و نفوذ پذیری آن است.

پاکسازی مین توسط انسان به کندی صورت میگیرد و علاوه بر آن احتمال آسیب و تلفات در آن بسیار زیاد است ، اما یکی از راهکارهایی که كمترین احتمال تلفات در پاکسازی را دارا می باشد پاکسازی مکانیزه با بهره گیری ازخودرو های مین کوب است

سرعت گردش محور زنجیر ها در این مین کوب 300 دور در دقیقه است و مکانیزم پاکسازی آن امکان پاکسازی مسیری به عرض 3 متر را فراهم میکند . علاوه بر این Aardvark به سیستم هوشمند پاکسازی مجهز است که عمق و سرعت پاکسازی را به صورت لحظه ای کنترل میکند.

آشنایی با خودرو مین کوب aardvark

این مین کوب داری بدنه ای زره پوش است و علاوه بر این مجهز به یک سپر فولادی در قسمت عقبی مکانیزم پاکسازی است که بدنه را از موج و ترکش حاصل از انفجار مین محافظت میکند. این خودرو از کابین تمام زرهی برخوردار است که در مقابل گلول هایی با کالیبر پایین کاملا مقاوم است و سایر ویژگی های کابین طراحی V شکل قسمت زیرین به منظور حفاظت در برابر انفجار مین و استفاده از عایق های صوتی برای جلوگیری از انتقال صدای انفجار به داخل کابین را شامل میشود. علاوه بر این دو دریچه در سقف آن تعبیه شده تا امکان نصب تیربار های کالیبر 7.62 و 12.7 به منظور دفاع از خودرو فراهم شود. ظرفیت کابین با توجه به مدل مین کوب متفاوت است به طوری که در مدل Mk.4 ظرفیت آن یک خدمه و یک سرنشین است و در مدل Mk.3 ظرفیت آن یک خدمه به هماره دو سرنشین است. مین کوب Aardvark با استفاده از پیکره بندی نیمه شنی دار از قابلیت حرکتی مناسبی برخوردار است به طوری که امکان پاکسازی مین در زمین های شیب دار و گل آلود را دارد .پیشرانه این خودرو همانند کابین آن بسته به مدل متفاوت است. مدل Mk.4 از پیشرانه دیزل توربوشارژ با توان160 اسب بخار ساخت New Holland diesel بهره میبرد در حالی که مدل Mk.3 مجهز به پیشرانه ای ضعیفتر با توان 120 اسب بخار است. در هر دو مدل پیشرانه در قسمت مرکزی بدنه نصب شده و از حفاظت زرهی بالایی برخوردار است. در آخر این مین کوب با توجه به ابعاد و وزن 15.3 تنی خود قابلیت حمل توسط هواپیمای های ترابری نظامی نظیر C-130 را دارد.

مشخصات کلی :

* کشور سازنده : بریتانیا

* شرکت سازنده : صنایع پاکسازی مین Aardvark

* خدمه : 1 نفر

* وزن : 15.3 تن

* طول : 8.4 متر

* عرض : 3.56 متر

* ارتفاع : 3.19 متر

* مکانیزم پاکسازی : زنجیر و چکش

* عرض مسیر پاکسازی شده : 3متر

* حداکثر سرعت پاکسازی : 15 کیلومتر بر ساعت

* پیشرانه : دیزل توربوشارژ ساخت New Holland diesel

* حداکثر سرعت جاده ای : 20 کیلومتر بر ساعت

توانایی های حرکتی :

* شیب : %33

* شیب جانبی : %30

* عبور از گودال : 0.5 متر

فرآوری:محسن مرادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:میلیتاری، military-today