تبیان، دستیار زندگی
شاید پیشنهاد سفر به شهری مثل كاشان با وجود تمام جاذبه‌های دیدنی اش كار سختی نباشد ولی وقتی قرار است بنویسی و پیشنهاد بدهی برای دیدن آن مناطق؛ می‌مانی كه كدامشان بهتر است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روز، كویر، سكوت
روز، كویر، سكوت


شاید پیشنهاد سفر به شهری مثل كاشان با وجود تمام جاذبه‌های دیدنی اش كار سختی نباشد ولی وقتی قرار است بنویسی و پیشنهاد بدهی برای دیدن آن مناطق؛ می‌مانی كه كدامشان بهتر است. از معماری عجیب و زیبای خانه بروجردی‌ها، طباطبایی‌ها، عامری‌ها و عباسی‌ها بنویسی یا تپه‌های باستانی سیلك و مسجد آقابزرگ یا حتی باغ فین كاشان، مقتل امیركبیر!

اما این روزها و با گرم شدن نسبی هوا نسبت به هفته‌های قبل دیدن طلوع آفتاب در كویر مرنجاب پیشنهاد اصلی ما برای شماست.

كویر مرنجاب یكی از زیباترین نقاط كویری ایران است. تپه‌های شنی بلند و جنگل‌های تاق، محل خیلی خوبی برای عكاسان به وجود آورده است آنقدر كه خیلی از تورهای گردشگری اسم این مكان را جدا از خود شهر كاشان در فهرست تورهایشان می‌نویسند.

روز، كویر، سكوت

این كویر در شرق كاشان، برسر راه تاریخی ابریشم در فاصله‌ای نسبتاً كوتاه از تهران قرار دارد كه هرسال در فصل خنك سال پذیرای جمع زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است. تپه‌های ماسه‌ای اطراف دریاچه نمك كویر مرنجاب در كنار دریاچه نمك، آمیزه‌ای از طبیعت و تاریخ است.

اگر بخواهید مرنجاب را روی نقشه پیدا کنید، باید به شمال شهرستان آران و بیدگل در استان اصفهان نگاهی بیندازید. این کویر از شمال به دریاچه نمک آران و بیدگل، از غرب به کویر مسیله و دریاچه های نمک حوض سلطان و حوض مره، از شرق به کویر بند ریگ و پارک ملی کویر و از جنوب به شهرستان های آران و بیدگل و کاشان محدود می شود

گروهی راهی شوید

پوشش جانوری مرنجاب به دلیل وجود آب و غذای فراوان بسیار غنی است. در سفر به این کویر می توانید گرگ، شغال، کفتار، روباه شنی، گربه شنی، بزمجه، آفتاب پرست، انواع مارمولک، مار، عقرب، تیهو، عقاب، شاهین و... را ببینید. به همین دلیل بهتر است گروهی راهی این کویر شوید تا در صورت بروز خطر از جانب حیوانات وحشی یا خزندگان خطرناک، توان دفاعی داشته باشید.

روز، كویر، سكوت

اگر بخواهید مرنجاب را روی نقشه پیدا کنید، باید به شمال شهرستان آران و بیدگل در استان اصفهان نگاهی بیندازید. این کویر از شمال به دریاچه نمک آران و بیدگل، از غرب به کویر مسیله و دریاچه های نمک حوض سلطان و حوض مره، از شرق به کویر بند ریگ و پارک ملی کویر و از جنوب به شهرستان های آران و بیدگل و کاشان محدود می شود.

نزدیك بودن این منطقه به تهران به‌ طوری كه تنها با 3 ساعت رانندگی می‌توان به قلب كویر راه‌ یافت، امنیت آن در مقایسه با دیگر قسمت‌ های كویری نظیر كویر لوت، چهارفصل بودن و اعتدال نسبی دمای آن، تنوع جاذبه‌های گردشگری، تنوع گونه‌های جانوری و پوشش گیاهی آن، به این منطقه حالت ویژه‌ای داده است.

روز، كویر، سكوت

البته نكته‌ای كه نباید فراموش كنید این است كه حتما باید با یك «بلد» به مرنجاب بروید چون كه تپه‌های شنی كویر خیلی فریب دهنده است و با هر باد و توفانی در این منطقه این تپه‌ها جا به جا می‌شوند، البته زمانی كه دانه‌های شن با وزش باد به حركت در می‌آیند، خودش منظره بدیعی ایجاد می‌كند.

روز، كویر، سكوت

راه های دسترسی

مسیر اول: مسیر شهر آران به  سمت پادگان و سپس جاده خاکی مرنجاب  که پس از طی مسافتی در حدود 45 کیلومتر به مرنجاب می رسد.

مسیر دوم: مسیر پارک ملی کویر است که از پیشوا آغاز شده و سپس  مبارکیه (15 ک.م.) - قصر بهرام (60 ک.م) - کاروانسرای سفیدآب (80 ک.م.) - و سپس مرنجاب (50 ک.م.) است. توجه داشته باشید که تردد در این جاده تا سفیدآب نیاز به مجوز از سازمان حفاظت از محیط زیست استان سمنان دارد.

مسیر سوم: مسیر کاشان به ابوزیدآباد و سپس کاروانسرای سفیدآب و مرنجاب است.

روز، كویر، سكوت

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از جام جم، بیابان های ایران