تبیان، دستیار زندگی
این روزها شنیدن موضوعات عجیب و غریب به امری عادی تبدیل شده است. دیگر کسی با شنیدن اختراعات محیرالعقول شگفت زده و از پیشرفت فوق تصور علم متعجب نمی شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کارخانه‌ای در مریخ


این روزها شنیدن موضوعات عجیب و غریب به امری عادی تبدیل شده است. دیگر کسی با شنیدن اختراعات محیرالعقول شگفت زده و از پیشرفت فوق تصور علم  متعجب نمی شود. حال می خواهد شبیه سازی یک گوسفند به نام شنگول باشد یا ساخت یک پرینتر سه بعدی در مریخ!


کارخانه‌ای در مریخ

تا به امروز كشورهای مختلفی همچون روسیه، ایالات متحده آمریكا، ژاپن و سازمان فضایی اروپا ده‌ها سفینه فضایی را كه دربرگیرنده مدارگردها، مریخ نشین‌ها و مریخ نوردهای مختلف بوده اند، رهسپار مریخ كرده‌اند، تا دانشمندان و محققان به كمك این سفینه‌های فضایی به مطالعه بهتر و دقیق‌تر سطح این سیاره، آب و هوا و عوارض زمین شناختی آن بپردازند.

تقریباً دو- سوم این سفینه ها قبل از اتمام ماموریت خود و یا در برخی موارد حتی پیش از شروع آن، بنا به دلایلی از كار افتاده و یا از كنترل خارج شده و ارتباط خود را با زمین از دست داده‌اند. در بیشتر این موارد، نقص فنی فضاپیما دلیل از كارافتادگی و یا قطع ارتباط آن بوده، ولی در مواردی نیز دانشمندان هیچگاه موفق به ارائه دلیل قانع كننده ای برای از دست دادن فضاپیما نشدند.

حال فکرش را بکنید که مثلا ناسا سه هزار میلیارد تومان پول خرج کرده و فضاپیمای کنجکاوی را به سمت مریخ فرستاده تا کلی نتایج جدید به دست آورد و ناگهان آنجا متوجه می‌شوند که احتمال دارد فلان مولکول خاص در لایه‌های زیرین خاک مریخ وجود داشته باشد. حالا دوباره دانشمندان ناسا باید بنشینند و یک فضاپیمای دیگر بسازند تا حسگرهای لازم برای مشاهده و اندازه‌گیری آن مولکول آلی را داشته باشد و دوباره همه مراحل پرتاب و کنترل و فرود را از نو آغاز کنند. حالا چه می‌شد اگر یک کارخانه کاوشگرسازی در داخل همان مریخ‌نورد کنجکاوی وجود داشت تا اگر دانشمندان یکدفعه وسط کار به یک حسگر یا چرخ جدید احتیاج پیدا کردند، به کارخانه دستور بدهند تا یکی از آنها را برایشان بسازد. عجیب است، اما حقیقت خواهد داشت. بله درست شنیدید ناسا کلی پول کنار گذاشته تا این طرح علمی تخیلی را به مرحله اجرا درآورد.

ناسا عزمش را جزم کرده تا یکی از پرینترها ی سه بعدی را بسازد و مثلا به مریخ بفرستد و خیال خودش را برای همیشه از عملیات پرزحمت و پرخرج پرتاب فضایی و ماموریت محیرالعقول فرود روباتیک بر سطح یک سیاره ناشناس آسوده کند

شاید موضوع ساخت دستگاهی كه از عکس‌های مختلف پرینت هایی سه بعدی تهیه كند، بیشتر شبیه داستان های علمی – تخیلی باشد تا واقعیت. اما آیا باور می‌كنید كه پرینترهای سه بعدی می توانند برای مثال از عكس دیجیتالی یك توپ، توپی سه بعدی تهیه كنند؟

تا به حال 500 شركت و مركز آموزشی از پرینترهای شركت z برای تولید ماكت استفاده كرده اند. شركت z نام خود را به عنوان اولین تولید كننده پرینترهای سه بعدی ثبت كرده است. در حال حاضر این شركت تولید كننده سریع ترین پرینتر رنگی سه بعدی در دنیاست. به گفته یكی از مسوولان این شركت كه در بوستون فعالیت می كند، یك پرینت سه بعدی از هزاران لایه تشكیل شده است و می تواند نوع ساختار و رنگ جسم مورد نظر را به طور واضح نشان دهد.

کارخانه‌ای در مریخ

دانشمندان تا امروز چیزهای مختلفی مثل هواپیمای مدل، ساختمان کوچک و حتی لباس را با این گونه پرینترهای سه‌بعدی چاپ کرده‌اند. در سال اخیر خبرهای زیادی درباره این چاپگرها منتشر شد که خبر از ورود بشر به عصر نوینی می‌دهد. عصری که در آن احتمالا جهیزیه دختران آینده فقط یک پرینتر سه‌بعدی شیک و مدرن خواهد بود. حالا شاه داماد می‌تواند بنشیند پشت کامپیوترش و طبق دستورات عروس خانم نقشه ساخت همه لوازم مورد نیاز خانه را از اینترنت دانلود کرده و بفرستد به پرینتر مرحمتی پدر زن عزیز تا خانه عشقشان مزین به آخرین دستاوردهای فناوری زمانه شود.

حالا ناسا عزمش را جزم کرده تا یکی از پرینترها را بسازد و مثلا به مریخ بفرستد و خیال خودش را برای همیشه از عملیات پرزحمت و پرخرج پرتاب فضایی و ماموریت محیرالعقول فرود روباتیک بر سطح یک سیاره ناشناس آسوده کند. اگر این اتفاق بیفتد، پرینتر ناسا می‌رود یک جایی روی سطح مریخ جا خوش می‌کند و احتمالا از مواد اولیه در دسترس در سطح مریخ که همانا خاک این سیاره است، برای چاپ هر گونه کاوشگر سفارشی که نقشه‌هایش از زمین ارسال شده، استفاده می‌کند یا مثلا فکرش را بکنید که یکی از این چاپگرها در جایی در مدار زمین باشد و شما با آپلود نقشه‌های ساخت یک ماهواره مخابراتی موفق به ساخت یک ماهواره در مدار زمین شوید و به این ترتیب هزینه‌های ارسال و عملیاتی کردن ماهواره را به صفر کاهش دهید.

در حال حاضر، ناسا سخت مشغول کار کردن روی 30 طرح انقلابی است که آینده کاوش‌های فضایی را بشدت دگرگون خواهد کرد. چاپگرهای سه‌بعدی فضاپیماساز یکی از این طرح‌هاست که بی‌شک آینده صنعت فضایی را وارد دوران جدیدی خواهد کرد.

فرآوری: م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی تبیان


به نقل از جام جم آنلاین