تبیان، دستیار زندگی
سه هفته پس از شکست سنگین نماینده امارات برابر پرسپولیس ایران، اماراتیها بازی دوستانه تیم ملی کشورشان برابر تیم ملی ایران را لغو کردند اما این تصمیم نه به خاطر باختهای همیشگی اماراتیها برابر فوتبال ایران بلکه به خاطر زیاده خواهی همیشگی شان گرفته شد؛ اتفاقی
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لغو سیاسی دیدار ایران – امارات


سه هفته پس از شکست سنگین نماینده امارات برابر پرسپولیس ایران، اماراتیها بازی دوستانه تیم ملی کشورشان برابر تیم ملی ایران را لغو کردند اما این تصمیم نه به خاطر باختهای همیشگی اماراتیها برابر فوتبال ایران بلکه به خاطر زیاده خواهی همیشگی شان گرفته شد؛ اتفاقی که با واکنش به موقع سران تصمیم گیر فوتبال ایران روبه رو شد.

ایران - امارات

پنجشنبه عصر بود که شبکه تلویزیونی دوبی اسپرت در خبری فوری اعلام کرد که با تصمیم فدراسیون فوتبال امارات بازی دوستانه با تیم ایران که قرار بود 29 فروردین برگزار شود، لغو شد. لحظاتی پس از اعلام این خبر بسیاری این تصمیم را خارج از مرکز تصمیم گیری مسائل ورزشی امارات جستجو کردند و در نهایت سر خط این موضوع از دولت دوبی پیدا شد؛ جایی که آنها در عصبانیت از سفر رییس جمهور محمود احمدی نژاد به جزیره ایرانی ابوموسی چنین دستوری را به فدراسیون فوتبال کشورشان ارسال کردند. البته این تنها واکنش اماراتیها به سفر احمدی نژاد به جزیره ابوموسی نبود و آنها حتی سفیرشان را از تهران فراخواندند.

با این حال تا پیش از تایید علی کفاشیان نمی شد با قاطعیت از ارتباط این سفر با لغو بازی دوستانه صحبت کرد اما وقتی رییس فدراسیون فوتبال ایران در گفت و گو با خبرگزاریها از نامه طرف اماراتی صحبت کرد، دیگر تردیدی در سیاسی بودن تصمیم فدراسیون فوتبال امارات وجود نداشت. علی کفاشیان در همین باره به خبرنگار تبیان گفت: حدود عصر روز پنج شنبه بود که نامه ای از فدراسیون فوتبال امارات به دست مان رسید که در این نامه به صراحت طرف اماراتی اعلام کرده بود به خاطر سفر رییس جمهور به جزیره ابوموسی نمی توانند با تیم ملی ایران بازی کنند. واقعا از این تصمیم ما شگفت زده شدیم چرا که اولا کسی تردیدی در ایرانی بودن جزایر سه گانه از جمله جزیره ابوموسی ندارد، ثانیا اینکه در قوانین فیفا تاکید شده تصمیمات باید فارغ از مسائل سیاسی باشد. مشخص است که این تصمیم با فشار دولتمردان امارات اتخاذ شده و مسوولان فدراسیون فوتبال امارات نمی توانند به تنهایی چنین تصمیمی بگیرند.

البته کفاشیان گفته که چون ایران و امارات قراردادی با هم نبسته اند، حق شکایتی وجود ندارد اما قطعا فدراسیون فوتبال ایران با مشورت از وزارت خارجه به این تصمیم غیر ورزشی و یک جانبه مسوولان اماراتی پاسخ می دهد.

علی کفاشیان در همین باره به خبرنگار تبیان گفت: حدود عصر روز پنج شنبه بود که نامه ای از فدراسیون فوتبال امارات به دست مان رسید که در این نامه به صراحت طرف اماراتی اعلام کرده بود به خاطر سفر رییس جمهور به جزیره ابوموسی نمی توانند با تیم ملی ایران بازی کنند. واقعا از این تصمیم ما شگفت زده شدیم چرا که اولا کسی تردیدی در ایرانی بودن جزایر سه گانه از جمله جزیره ابوموسی ندارد، ثانیا اینکه در قوانین فیفا تاکید شده تصمیمات باید فارغ از مسائل سیاسی باشد

* کمیته بین الملل همچنان بدون مسوول

فارغ از اینکه بدون شک تصمیم مسوولان فدراسیون فوتبال امارات وارد بازی اشتباهی شده اند و کسی نسبت به این مساله تردیدی ندارد، نباید از کم کاری فدراسیون فوتبال ایران هم گذشت. پس از استعفای عباس ترابیان که ماهها از آن می گذرد، علی کفاشیان جانشینی برای ترابیان پیدا نکرده و در این برهه حساس که تیم ملی راه دشواری در رسیدن به جام جهانی برزیل در پیش دارد، عدم انتخاب مسوول برای چنین پست حساسی می تواند مشکلات بزرگی را برای فوتبال ایران ایجاد کند.

دیدار ایران - امارات

همین که برای بازی دوستانه برابر امارات قراردادی بین دو فدراسیون امضا نشده نشان دهنده ضعف بزرگ ایران در مسائل بین المللی است. حتی یادآوری اتفاقاتی که سال قبل برای فوتبال ایران به خاطر ضعف در روابط بین المللی ایجاد شد، می تواند عذاب آور باشد، نمونه اش هم حذف تیم امید از رقابتهای انتخابی المپیک لندن به دلیل عدم آشنایی سرپرست تیم ملی با زبان انگلیسی است.

* مشکلات بزرگ پیش روی فوتبال ایران

هشت سال پیش، چند ماه پس از اینکه تیم ملی ایران با برانکو بدون دردسر به جام جهانی آلمان صعود کرد موج جدیدی علیه ایران در غرب به راه افتاد. مناقشه هسته ای و اصرار غربیها برای دست کشیدن ایران از برنامه های هسته ای با مقاومت به حق ایران روبه رو شد اما همین اصرار مستمسکی شد تا آنها راههای دیگری را برای زیر فشار قرار دادن ایران امتحان کنند که یکی از این راه ها فشار بر تیم ملی ایران بود؛ تیمی که داشت خودش را آماده حضور در جام جهانی آلمان می کرد. حتی برخی از گروههای افراطی آلمان هم پیشنهاد دادند که تیم ملی ایران به خاطر اظهارنظرهای رییس جمهور ایران و همچنین پافشاری بر توسعه برنامه های هسته ای از جام جهانی اخراج شود اما این پیشنهاد بی شرمانه با مقاومت فیفا روبه رو شد، هر چند که در نهایت این اظهارنظرها محدودیتهایی را برای تیم ملی به وجود آورد. لغو بازی دوستانه با رومانی یکی از این اتفاقها بود و همین فشار تا دو سال پیش با لغو یک جانبه بازی با نیجریه ادامه پیدا کرد. به نظر می رسد اگر جلسه مشترک ایران با گروه 1+5 که این روزها در ترکیه در حال برگزاری است مانند گذشته بی نتیجه به پایان برسد و غربیها به هدفشان نرسند، باز هم فشارهای بیشتری بر ایران به وجود بیاید؛ فشاری که ترکشش قطعا به تیم ملی ایران هم اصابت خواهد کرد.

فاتح حسینی

بخش ورزشی تبیان