تبیان، دستیار زندگی
شیخ‌نشین امارات در تازه ترین گستاخی خود سفر رئیس‌جمهور ایران به جزیره همیشه ایرانی ابوموسی را نقض حاكمیت خود قلمداد كرده و در اقدامی گستاخانه‌تر، اتحادیه عرب هم از ادعاهای پوچ و واهی این شیخ نشین حمایت كرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گستاخی اعراب اماراتی به ایران


شیخ‌نشین امارات در تازه ترین گستاخی خود سفر رئیس‌جمهور ایران به جزیره همیشه ایرانی ابوموسی را نقض حاكمیت خود قلمداد كرده و در اقدامی گستاخانه‌تر، اتحادیه عرب هم از ادعاهای پوچ و واهی این شیخ نشین حمایت كرده است.

شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان

امارات با وجود وسعت کم و جمعیت محدود ( در حدود 4.5 میلیون نفر) از میان تمام کشورهای دنیا تنها کشوری است که با ایران مناقشه ارضی دارد. این کشور که از عمر استقلال و کشور شدنش حدود 40 سال می‌گذرد، ادعا کرده که جزایر تنب کوچک و بزرگ و ابوموسی متعلق به او است. ادعایی که همواره از جانب مسئولان کشورمان رد شده است. اما هر از چند گاهی با شیطنت های امیرنشین‌های اماراتی بر سر زبان‌ها می افتد.

تازه‌ترین اقدام جنجالی امارات نیز در یکی دو روز اخیر به وقوع پیوسته است. همزمان با سفر استانی رییس جمهور به استان هرمزگان و حضور وی در جمع مردم ابوموسی، شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات، در اظهاراتی خارج از عرف دیپلماتیک، این سفر را محکوم کرده و آن را تجاوز به حقوق سرزمینی کشورش دانسته است! عبدالله سفر احمدی نژاد را «تجاوزی وقیحانه» به حاکمیت امارات بر سرزمینش و مانعی بر سر راه تمامی تلاش های امارات برای یافتن راه حلی مسالمت آمیز جهت پایان «اشغال» جزایر توسط ایران دانسته است. در همین حال امارات سفیر خود از تهران را فراخوانده و بازی دوستانه تیم فوتبال خود را با تیم ملی ایران لغو كرده است كه البته از سوی ایران كاملا بی‌اهمیت ارزیابی شده است. محمود احمدی‌نژاد كه در چارچوب سفرهای استانی به هرمزگان سفر كرده بود،روز پنج‌شنبه به جزیره ابو موسی سفر كرد تا از نزدیك با مسائل و مشكلات این بخش از سرزمین پهناور كشورمان آشنا شود.لیكن شیخ نشین امارات در یك توهم آشكار و با حمایت مداخله‌جویانه اتحادیه عرب به این سفر معترض شده و این در حالی است كه نمایندگان مجلس،مقامات رسمی، شخصیت‌ها و احزاب وابسته به جریانهای مختلف سیاسی یكپارچه به امارات و حامیان پنهان و پیدای آنان هشدار داده‌اند دست از گستاخی بردارند و در مسائل داخلی ایران دخالت نكنند.

آغاز ماجرا

سفر رئیس جمهور كشورمان به جزیره «ابوموسی» با واكنش غیردیپلماتیك امارات متحده عربی مواجه شد. محمود احمدی نژاد در ادامه برنامه‌های چهارمین سفر هیات دولت به استان هرمزگان، در اجتماع مردم شهرستان ابوموسی ضمن دفاع از تمامیت ارضی ایران، طعنه هایی به شیوخ كشورهای حاشیه خلیج فارس وارد كرد.

‌ پس از سخنرانی رئیس جمهور کشورمان در شهرستان ابوموسی، «شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان»، وزیر امور خارجه امارات، در اظهاراتی خارج از عرف دیپلماتیک، این سفر را محکوم کرده و آن را تجاوز به حقوق سرزمینی کشورش(!) دانسته است

رئیس جمهور گفت: این خیلی ناپسند است که به دیگران اجازه دهیم در سرزمین ما پایگاه نظامی ایجاد کرده و از ما علیه دیگر ملت‌های منطقه استفاده کنند و هزینه‌های اقدامات را نیز از پول نفت و امکانات خودمان محاسبه کنند. هر چند طبیعی بود كه این حرف ها به مذاق شیوخ منطقه خوش نیاید اما واكنش تند آنان به این اظهارات نشان داد منطق جایی در ادبیات حاكمان دست‌نشانده منطقه ندارد. همگام با اظهارات مداخله جویانه امارات علیه حاكمیت ارضی كشورمان،‌ پس از سخنرانی رئیس جمهور کشورمان در شهرستان ابوموسی، «شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان»، وزیر امور خارجه امارات، در اظهاراتی خارج از عرف دیپلماتیک، این سفر را محکوم کرده و آن را تجاوز به حقوق سرزمینی کشورش(!) دانسته است.

بر اساس این گزارش وزیر امور خارجه امارات در اظهاراتی عجیب سفر احمدی نژاد را «تجاوزی وقیحانه» به حاکمیت امارات بر سرزمینش و مانعی بر سر راه تمامی تلاش های امارات برای یافتن راه حلی مسالمت آمیز جهت پایان «اشغال» جزایر توسط ایران دانسته است. عبدالله همچنین گفته: «این سفر وضعیت حقوقی این جزایر را که بخش و جزئی از سرزمین ملی امارات هستند، تغییر نخواهد داد.» همچنین بی بی سی خبر داد:«شورای ملی فدرال امارات متحده عربی نیز با انتشار بیانیه‌ای به سفر آقای احمدی نژاد به جزیره ابوموسی اعتراض کرد.»

ایران و امارات

سفر رئیس جمهور ربطی به امارات ندارد

ادعای اماراتی ها هر چند تكراری شده ولی با واكنش صریح وزارت امور خارجه ایران مواجه شد. حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه بازدید احمدی نژاد رئیس جمهور اسلامی ایران از جزیره «ابوموسی» را موضوعی داخلی دانست که در چارچوب سفر استانی رئیس جمهور صورت پذیرفته است. در عین حال امیرعبداللهیان با اشاره بر اراده جدی جمهوری اسلامی ایران در توسعه و تحکیم روابط دو کشور بر اهمیت گفت‌وگو های دو جانبه به منظور حل و فصل سوء‌تفاهمات احتمالی تاکید کرد.

دو اقدام غیر دیپلماتیک اماراتی ها

وب سایت العربیه عصر پنجشنبه درباره اقدام تازه امارات نوشت: «دولت امارات متحده عربی پنجشنبه 12-4-2012 در اعتراض به سفر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران به جزیره ابو موسی، سفیر خود را از تهران فراخواند. خبرگزاری دولتی امارات به نقل از وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرد که سیف محمد عبید الزعابی سفیر امارات متحده عربی در جمهوری اسلامی ایران به منظور مشورت فراخوانده شده است. »

«گلف نیوز» همچنین اعلام کرده که در اعتراض به سفر رییس جمهوری ایران به ابوموسی، تیم ملی فوتبال امارات بازی دوستانه خود با ایران را که قرار بود سه شنبه هفته آینده در فجیره امارات برگزار شود، لغو کرده است.

موضع گستاخانه اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس

در همین حال شورای همكاری خلیج فارس نیز در اقدامی مداخله‌جویانه و در حمایت از این ادعای توخالی با محكوم كردن سفر رییس جمهور ایران به این منطقه در بیانیه‌ای مدعی شد كه این بازدید نقض حاكمیت دولت امارات به شمار می‌رود نه تغییر وقایع تاریخی و حقوقی و حاكمیت امارات بر جزایر سه گانه.

در ادامه این جوسازی‌ها، امارات روز گذشته در اعتراض به این بازدید سیف محمد عبید الزعابی، سفیر خود در تهران را به منظور "رایزنی" فراخواند

در ادامه این جوسازی‌ها، پارلمان امارات نیز در بیانیه‌ای این مساله را محكوم و سخنرانی احمدی‌نژاد در جمع مردم بوموسی را "سخنرانی تحریك آمیز" خواند. در این بیانیه ادعا شد كه سخنرانی رییس جمهور ایران مخالف با توافقات انجام شده میان دولت امارات و ایران برای جلوگیری از افزایش تنش‌ها در زمان فعلی است.

به گزارش روزنامه‌ الامارات الیوم، عبداللطیف بن راشد الزیانی، دبیركل شورای همكاری خلیج فارس این بازدید را اقدامی غیرمسوولانه خواند و ادعا كرد كه این اقدام هرگز با سیاست حسن هم‌جواری كه كشورهای عضو شورای همكاری با ایران در پیش گرفتند، هم‌خوانی ندارد. علاوه بر آن این اقدام هرگز با تلاش‌های مسالمت‌آمیزی كه كشورهای عضو برای حل این مساله دنبال می‌كنند، سازگاری ندارد.

اتحادیه عرب نیز در دخالتی آشكار این بازدید را اقدامی توجیه‌ناپذیر خواند و مدعی شد كه این مساله نقض آشكار تلاش‌های مسالمت‌آمیز برای حل این مساله بوده است.

نبیل العربی، دبیركل این اتحادیه در بیانیه‌ای با بیان این ادعای واهی كه با نگرانی بسیار اخبار مربوط به سفر احمدی‌نژاد به جزیره بوموسی را پیگیری می‌كند، اعلام كرد كه باید از این گونه اقدامات كه موجب افزایش تنش‌ها در منطقه و تیره شدن روابط كشورهای عربی و ایران می‌شود، خودداری كرد.

شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان

او در ادامه ضرورت در پیش گرفتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز از طریق انجام مذاكرات مستقیم و یا ارجاع پرونده به دادگاه لاهه را خواستار شد. در همین حال علی سالم الدقباسی، رییس اتحادیه بین‌المجالس كشورهای عربی نیز با صدور بیانیه‌ای مدعی شد كه بازدید رییس جمهور ایران از بوموسی بیانگر حسن نیت ایران و تلاش آن برای ایجاد روابط دوستانه و حسن همجواری با امارات و سایر كشورهای منطقه نیست.

حمایت خودکامگان بحرین از برادران اماراتیشان!

خلیفه بن سلمان ال خلیفه، نخست وزیر بحرین ضمن ابراز همبستگی با امارات در مورد جزایر سه گانه گفت: "بحرین هرگونه اقدامی که به منزله نقض حاکمیت امارات باشد را محکوم می کند"

به گزارش انتخاب، وی افزود: "بحرین کاملا از تلاش های امارات در جهت حفظ حاکمیت بر سرزمینش حمایت می کند و از طرفین می خواهد که اعتماد سازی کرده و به هر اقدامی که منجر به اختلال در روابط کشورهای منطقه می شود پایان بدهند"

همچنین، شیخ خالدین احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین گفت: "بحرین قویا سفر احمدی نژاد به جزیره بوموسی را محکوم و آن را نقض اشکار حاکمیت امارات بر سرزمینش می داند!!!!"

وی افزود: "ایران باید به درخواست های امارات پاسخ داده و به مسئله ی اشغال جزایر سه گانه پایان دهد و یا اینکه وارد مذاکرات مستفیم یا حل آن در دادگاه لاهه شود"!!!

فرآوری: یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع:خبرآنلاین، تهران امروز، ایسنا