تبیان، دستیار زندگی
بدون شک همه‌ی شما بهتر می‌دانید که ورزش کردن یکی از ارکان سلامتی و تندرستی است. حالا با بهانه‌های مختلف از زیر آن در می‌رویم بحث دیگری است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی ورزش می‌کنید مایعات را فراموش نکنید


بدون شک همه‌ی شما بهتر می‌دانید که ورزش کردن یکی از ارکان سلامتی و تندرستی است. حالا با بهانه‌های مختلف از زیر آن در می‌رویم بحث دیگری است...

آب

اگر می‌خواهید همیشه سرحال و تندرست بمانید حتماً ورزش کنید. البته توجه داشته باشید ورزش کردن هم مانند هر کار دیگری اصول خودش را دارد. یکی از اصول ورزش سالم نوشیدن آب کافی در جلسات ورزشی است.

باید قبل، حین و بعد از ورزش به میزان کافی آب بنوشید. این یک اصل است. اگر در باشگاه و زیر نظر مربی کار می‌کنید حتماً او یادآوری می‌کند که آب بنوشید. اما اگر خودتان به تنهایی در منزل یا پارک ورزش می‌کنید بطری آبتان را از خود دور نکنید.

متخصصان توصیه می‌کنند برای استفاده‌ی حداکثری از جلسات ورزشی باید آب بدن را تأمین کرد. زمانی که بدنتان آب کافی نداشته باشد قدرت عضلانی کافی و دقت لازم برای انجام حرکات ورزشی را نخواهید داشت. به عقیده‌ی این متخصصان اگر در حین ورزش آب بدن به اندازه‌ی کافی تأمین نشود امکان دارد که میزان خون پمپاژ شده از قلب کاهش یابد و این یعنی این که عضلات اکسیژن کمتری دریافت خواهند کرد و در نتیجه شما احساس خستگی زودهنگام خواهید داشت.

یادتان باشد اگر حین ورزش دهانتان خشک شد و احساس گرگرفتگی یا تشنگی کردید معنی‌اش این است که بدنتان آب خود را از دست داده و شما باید آب بنوشید. اما حواستان باشد که در این هنگام هم نباید به سمت بطری آب و یا هر نوشیدنی دیگری که دارید شیرجه بزنید. در ادامه‌ی مطلب به شما می‌گوییم که چه کار باید کنید.

قبل از ورزش آب کافی بنوشید

قبل از شروع ورزش نباید تشنه باشید. فرقی نمی‌کند که فعال هستید یا نه، باید در طول روز به طور مرتب آب بنوشید. البته منظورمان این نیست که قبل از ورزش آنقدر آب یا نوشیدنی‌های دیگر بنوشید که دچار ورم معده یا گرفتگی عضلات شوید. متخصصان به ورزشکاران حرفه‌ای توصیه می‌کنند که هر روز سه لیتر آب بنوشند حتی روزهایی که ورزش نمی‌کنند. ما هم به همه‌ی افرادی که ورزش می‌کنند توصیه می‌کنیم هر روز همین میزان آب و نوشیدنی‌های سالم دیگر بنوشند.

آب کافی در حین ورزش

در حین ورزش شما از طریق تنفس و تعریق آب بدنتان را از دست می‌دهید. متخصصان برای افرادی که جلسات ورزشی سبک و یا متوسطی دارند توصیه می‌کنند که آب شیر بنوشند. در واقع اصولش این است که شما در حین ورزش هر 15 دقیقه یک فنجان آب بنوشید. البته نوشیدنی‌های ورزشی متنوعی در بازار وجود دارد. نوشیدنی‌های حاوی گلوسید که قند آن‌ها جایگزین گلیکوژن (منبع تأمین انرژی عضلات) می‌شود و همچنین نوشیدنی‌های محتوی الکترولیت که حاوی سدیم، پتاسیم و کلر بیشتری نیز هستند.

اگر در حین ورزش آب بدن به اندازه‌ی کافی تأمین نشود امکان دارد که میزان خون پمپاژ شده از قلب کاهش یابد و این یعنی این که عضلات اکسیژن کمتری دریافت خواهند کرد و در نتیجه شما احساس خستگی زودهنگام خواهید داشت

الکترولیت‌ها اکثراً مواد معدنی‌ای هستند که برای بدن ضروری‌اند و به حفظ تعادل اسید و باز که برای فعالیت‌های سلولی طبیعی مورد نیاز است، کمک می‌کنند. این نوشیدنی‌های برای تأمین آب بدن و همچنین بالا بردن کارایی عضلات مفیدند که می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید.

مهم این است که در حین ورزش میزان اسیدیته‌ی بدنتان را کاهش دهید. به خاطر این که بدن در زمان ورزش اسید لاکتیک بیشتری تولید می‌کند که باعث احساس خستگی در عضلات و مفاصل می‌شود.

بعد از ورزش نیز از آب غافل نشوید

بعد از این که ورزشتان تمام شد نیز آب بنوشید. اگر جلسه‌ی ورزش سنگینی داشتید می‌توانید پروتئین‌های پودری را به آب اضافه کرده و یا نوشیدنی‌های گلوسیدی میل کنید. این نوع نوشیدنی‌ها برای عضلات مفید هستند و سنتز پروتئین را بالا می‌برند.

توجه داشته باشید بعد از ورزش عضلات در حالت کاتابولیسم قرار دارند. یعنی این که سطح انرژی عضلات کاهش یافته است که این وضعیت در برخی افراد به مدت طولانی‌تری ادامه می‌یابد. پروتئین‌ها باعث می‌شوند که عضلات احیا شده و به اصطلاح جان بگیرند.

بدون شک مصرف یک میان وعده یا یک غذای حاوی گلوسید و پروتئین برای احیای عضلات موثر خواهد بود. بعد از ورزش مرغ یا ماهی با برنج قهوه‌ای و سبزیجات میل کنید.

باید بدانید که نوشیدنی‌های مخصوص ورزشکاران یعنی نوشیدنی‌های گلوسیدی و پروتئینی در بازار وجود دارند. با دقت ترکیبات این نوشیدنی‌ها را مطالعه کنید. نسبت گلوسید به پروتئین باید دو به یک باشد. یعنی دو گرم گلوسید و یک گرم پروتئین. برای بازیابی توان عضلاتتان می‌توانید شیرکاکائو نیز بنوشید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

آب؛ چرا؟ چقدر؟ چه وقت؟ (ویژه نامه)

نوشیدن آب در هنگام ورزش

ورزشکاران باید چقدر آب و مایعات بنوشند؟

سلامت بیشتر ورزشکاران با ماءالشعیر

نیاز به آب و املاح در ورزشکاران

نقش آب در بدن

چگونه روزی 8 لیوان آب بنوشیم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.