تبیان، دستیار زندگی
لزوماً نباید بعد فاصله پس از ازدواج تان بچه دار شوید بهترین زمان برای بچه دار شدن وقتی است که هر دوی شما به این نتیجه رسیده باشید که مشتاقید پدر یا مادر شوید و نیز می توانید مسئولیت های این وظیفه را به خوبی بر دوش بگیرید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه زمانی بچه‌دار شویم؟!


لزوماً نباید بلا فاصله پس از ازدواج تان بچه دار شوید بهترین زمان برای بچه دار شدن وقتی است که هر دوی شما به این نتیجه رسیده باشید که مشتاقید پدر یا مادر شوید و نیز می توانید مسئولیت های این وظیفه را به خوبی بر دوش بگیرید. حال چگونه باید به این توافق رسید ، مسئله ای است که در این مقاله به آن می پردازیم.


پدر و کودک

عشق، نامزدی، ازدواج و بعد هم نوزادی در گهواره! آیا واقعاً این مسیر زندگی است؟ لزوماً نه- شما انتخاب های دیگری هم دارید. می توانید بچه دار شدن را به تعویق بیندازید یا تصمیم بگیرید در چه وقت، چگونه و چند بچه داشته باشید. اما گرفتن این تصمیم ها بسیار دشوار است به خصوص اگر همسران مهارت گفتگو را نیاموخته باشند.

زمانیکه زوجین توافق ندارند

تمام نیازهای عاطفی باید با اشتیاق برآورده شوند و نیاز "تعهد خانواده" نیز مستثنا نیست. اگر یکی از طرفین با اکراه بپذیرد که بچه دار شود همسرش ناراحت می شود. «تعهد به خانواده – باید با لذت و اشتیاق دو جانبه باشد. بچه داشتن مانند هر حرف دیگری در ازدواج، تنها زمانی معنا خواهد داشت که شما و همسرتان هر دو برای آن مشتاق باشید. امّا این توافق مشتاقانه به آسانی به دست نمی آید. معمولاً باید گفتگو کرد. شما می توانید موافقت بدون اشتیاق همسرتان را جلب کنید ولی این ممکن است به بهای سردی میان روابط تان و فاصله روز به روز بین شما تمام شود!

چگونه به توافق مشقاقانه برسیم؟

هر چه یکدیگر را بیشتر بشناسید امکان رسیدن به شرایطی که شما را نسبت به آن تصمیم مشتاق کند ، بیشتر خواهد بود. ترغیب محترمانه همین است: از میان برداشتن موانع.

بعضی از همسران دلایل خوبی برای بچه دار نشدن دارند اگر شما به آن ها توجه کنید و راه هایی برای حل آن مشکلات پیدا کنید می توانید در مقابل همسرتان که نمی خواهد صاحب فرزند شود ، به خوبی دلیل آورده و او را راضی کنید.

از آنجایی که آرزوی بچه دار شدن موضوعی عاطفی است باید از 4 قانون گفتگوی موفق پیروی کنید:

** چند اصل وضع کنید که گفتگو برای تان لذت بخش وامن باشد، مثلاً قوانینی بگذارید مثل: هنگام بحث شوخ طبع و خوش رو باشیم!» در گفتگو یکدیگر را تهدید نکنیم! بی احترامی ممنوع! و...

** مضرات و فواید بچه دار شدن را از دید خود و همسرتان بررسی کنید: نه حرف یکدیگر را قطع کنید و نه اجازه دهید بحث حالت سخنرانی به خودش بگیرد! مشاجره نکنید! احساسات یکدیگر را بپذیرید و دلایل مخالف و موافق را بشنوید.

** با فعال کردن جریان ذهن به همفکری برسید: اگر همسرتان چیزی می گوید که دوست ندارید حرف او را تصحیح نکنید بلکه آن را جایی یادداشت کنید و در نظر بگیرید. اگر به ذهن خود فرصتی برای انعطاف بدهید راه حل های ممکن دیگری به نظرتان خواهند آمد.

** راه حل هایی را انتخاب کنید که برای هر دوی شما جالب باشد: مثلاً کارهایی که می توانید به عنوان پدر و مادر به کمک یکدیگر- انجام دهید.

اعتراض های معمول

اغلب زوجین مشکلی برای بچه دار شدن ندارند و تصمیمات خود را با اشتیاق می گیرند. اما بعضی (که تعداد شان رو به ازدیاد است مثل پدر و مادرهایی که خود فرزندان طلاق اند) دوست ندارند بچه دار شوند. ممکن است شما اعتراض های زیر را بشنوید.

ممکن است در زندگی، یکی از اهداف شما بزرگ کردن بچه باشد. اما یادتان نرود که رشد مناسب و شکل گیری درست شخصیت همین بچه ها در محیطی آرام با والدینی خوب به دست می آید. کیفیت تربیت کودکانتان بسیار متأثر از کیفیت رابطه شما با همسرتان پس از تولد بچه هاست!

- بچه باعث ناراحتی و مزاحمت من می شود، من،  پدر خوبی نمی شوم.

گاهی فکر می کنیم پدر و مادر خوبی نمی شویم چون نمی توانیم تصور کنیم که بیشتر اوقات فراغت مان به بچه داری سپری شود. یک راه حل این است که مدتی کوتاه از بچه های دیگران نگهداری کنیم. با این کار متوجه می شوید که به راحتی می توانید مسئولیت های بچه های خود را با هم تقسیم کنید.

- وقتی بچه دار شویم من مادر می شوم اما دیگر معشوق نیستم.

ممکن است در زندگی، یکی از اهداف شما بزرگ کردن بچه باشد. اما یادتان نرود که رشد مناسب و شکل گیری درست شخصیت همین بچه ها در محیطی آرام با والدینی خوب به دست می آید. کیفیت تربیت کودکانتان بسیار متأثر از کیفیت رابطه شما با همسرتان پس از تولد بچه هاست! در دین مبین اسلام به رابطه ی عاطفی و توأم با احترام بین پدر و مادر در حضور بچه ها تأکید فراوان شده است. امام خمینی (ره) تا زمانیکه همسرشان بر سر سفره ی غذا حاضر نمی شدند، غذا میل نمی کردند.

از قبل برنامه ریزی کنید:

فکر می کنید آماده اید تا دوباره بچه دار شوید؟ اگر شما و همسرتان درباره ی این مسئله به توافق رسیده اید توجیه ما این است که درباره ی بعضی موارد جزئی تر مانند چگونه بزرگ کردن بچه ها و تقسیم مسئولیت ها بیشتر محبت کنید.

مادر و کودک

برنامه شما باید تضمین کنید که بعد از بچه دار شدن، رابطه ی رمانتیک بین شما و همسرتان آسیبی نخواهد دید. باید برنامه دقیقی برای تربیت بچه ها تنظیم کنید. برای این کار شیوه ها و اهداف تربیتی، مهم ترین مسائل هستند. امّا متاسفانه بیشتر پدر و مادرها قبل از به دنیا آمدن بچه ها این کار را نمی کنند و بسیاری حتی پس از به دنیا آمدن بچه ها نیز آن را انجام نمی دهند تا زمانی که فرزندشان به نوجوانی و جوانی برسد و مشکلات جدی پیدا کند! آنگاه تازه می نشینند و درباره ی مشکلات با هم صحبت می کنند.

فرزند، جزئی مهم از زندگی زناشویی است و گاهی یکی از اهداف ازدواج، همین مسئله ی بچه دار شدن است.

اما می بینیم که پس از ازدواج در مورد بچه دار شدن بین زوجین اختلافاتی پیش می آید و حتی پس از تولد فرزند، رابطه شان تحت تأثیر قرار می گیرد. در این مقاله به این مسئله پرداختیم که چگونه هر دوی زن و شوهر در مورد بچه دار شدن به توافق برسند و اساساً توافق هر دو طرف- توافقی که از روی اشتیاق باشد نه اکراه- بسیار لازم است.

چکیده : لزوماً نباید بعد فاصله پس از ازدواج تان بچه دار شوید بهترین زمان برای بچه دار شدن وقتی است که هر دوی شما به این نتیجه رسیده باشید که مشتاقید پدر یا مادر شوید و نیز می توانید مسئولیت های این وظیفه را به خوبی بر دوش بگیرید. حال چگونه باید به این توافق رسید مسئله ای است که در این مقاله به آن می پردازیم.

فاطمه السادات رادفر

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع :

1- بحارالانوار

2- سیره ی زندگانی امام خمینی (ره)

3- عشق شکستنی است- ترجمه حمیدی

4- تخریب کنندگان عشق- حارلی

مطالب مرتبط :

اول بخونید بعد بچه دار شید

فرصتی بی جبران

9 ماه انتظار زیبا...

شروع تربیت قبل از تولد

تازه مادران، آیا می دانید؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.