تبیان، دستیار زندگی
گرایش جوانان و نوجوانان به سیگار به دلیل برخی تغییرات روحی و همچنین قوای بدنی‌ آنها در این سنین است و می گویندچرا ما باید از حالا نگران بیماری‌ باشیم که سال‌ها بعد می‌خواهد به سراغ ما بیاید؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوجوانی با یک نخ سیگار


گرایش جوانان و نوجوانان به سیگار به دلیل برخی تغییرات روحی و همچنین قوای بدنی‌ آنها در این سنین است و می گویند"چرا ما باید از حالا نگران بیماری‌ باشیم که سال‌ها بعد می‌خواهد به سراغ ما بیاید"؟

فرزندم بدون سیگار

گرایش جوانان و نوجوانان به استعمال دخانیات، به یکی از مشکلات جدی جامعه امروز ما تبدیل شده است، تنها چیزی که مسلم است این که ما به عنوان والدین باید نسبت به این مسئله حساس باشیم و درست عمل کنیم

کشیدن سیگار یکی از بحث برانگیزترین موضوعات این دهه است. بسیاری از شرکت‌ها و شهرها، کشیدن سیگار در مکان‌های عمومی را ممنوع کرده‌اند و حتی این احتمال به صورت جدی وجود دارد که هزینه بیمه افراد سیگاری را افزایش دهند زیرا این افراد بیشتر در معرض بیماری‌هایی مانند سرطان، سل و بیماری‌هایی از این دست هستند.

به هر حال،‌ با وجود بیماری‌های مختلف و پیامدهای اجتماعی مهمی که کشیدن سیگار به همراه دارد، هنوز بسیاری از نوجوانان و جوانان به این عادت گرایش دارند. کارشناسان می‌گویند شاید این گرایش جوانان و نوجوانان به سیگار به دلیل قوای بدنی‌ آنها در این سنین است و خود را اینگونه راضی می‌کنند که "چرا ما باید از حالا نگران بیماری‌ باشیم که سال‌ها بعد می‌خواهد به سراغ ما بیاید"

اگر شما فکر می‌کنید که فرزند جوان یا نوجوان‌تان گرایش به کشیدن سیگار دارد، باید هر چه سریع‌تر در این کار مداخله کنید.

در ادامه با هم راهکارهایی را بررسی می‌کنیم که می‌تواند آنها را در ترک استعمال دخانیات متقاعد کند.

پول با ارزش است و بسیاری کارها می‌تواند انجام دهد

قیمت سیگار بسیار گران است. در کشور ما متوسط قیمت سیگار در حدود هر پاکت 20000 تا 30000 ریال است و عموما محصلین و دانشجویان که درآمد چندانی ندارند و پول توجیبی قابل توجهی هم دریافت نمی‌کنند، سیگار می‌تواند بخش عمده‌ای از این پول را ببلعد.

زمانی را اختصاص دهید و با فرزند خود در مورد ضررهای مالی خرید سیگار صحبت کنید و راههای مناسب هزینه کردن یا پس‌انداز کردن همین پول اندک و محدود را به وی آموزش دهید. اگر باز هم فرزند شما اصرار به کشیدن سیگار داشت لااقل با توافق یکدیگر بودجه‌ای محدود را برای سیگار اختصاص دهید تا لااقل بدین ترتیب هم میزان سیگاری را که می‌کشد و هم مقدار پولی را که صرف این موضوع می‌کند، محدود شود.

برای فرزند خود دلیل و مدرک ارایه کنید

اگر فرزند شما باور ندارد که استعمال دخانیات می‌تواند بیماری‌های مهلکی مانند سرطان به همراه داشته باشد، می‌توانید برای او مشاوره‌های پزشکی ترتیب دهید و فیلم‌ها، منابع و مآخذی را در اختیارش بگذارید که در مورد عوارض کشیدن سیگار مطالبی ارایه می‌کنند.

انگیزه و تاکتیک‌های شرکت‌های تولید کننده سیگار را برای آنها تشریح کنید و بگویید آنها فقط دنبال منافع خویش هستند و سلامتی مردم برای آنها هیچ اهمیتی ندارد

این مطالب می‌تواند تاثیری قوی روی فرزند شما بگذارد چون عموما حاوی تجربیات تلخ کسانی است که این راه را پیموده‌اند و به بیماری‌های مختلف ریه، کبد و دیگر اعضای بدن مبتلا شده‌اند. شکی نیست که این منابع، پیامی بسیار قوی را در مورد عاقبت کشیدن سیگاربا خود به همراه دارند.

انگیزه‌های تولید کنندگان سیگار را توضیح دهید

شرکت‌های تولیدکننده سیگار، همیشه سیگار را به عنوان سمبل زیبایی، ظرافت و نکته بینی معرفی می‌کنند. آنها می‌خواهند مشتریان باور کنند که سیگار کشیدن، فرد را شخصیتی مردمی‌تر، زیباتر، باهوش‌تر و موفق‌تر می‌کند.

به نظر شما راهی بهتر از این برای فروش چنین محصولی وجود دارد؟

این تاکتیک به خصوص در بین جوانان و نوجوانان بسیار موثر واقع می‌شود زیرا این گروه دایم به فکر این هستند که تصویری جذاب‌تر و ‌همه پسندتر از خود ارایه کنند.

بسیار مهم است که برای جوان و نوجوان خود توضیح دهید که صرف‌نظر از آنچه که شرکت‌های تولیدکننده سیگار می‌خواهند،‌ سیگار هرگز کیفیت زندگی آنها را ارتقا نمی‌دهد، تعداد دوستان آنها را افزایش نمی‌دهد و حتی کمکی در حل سردرگمی‌های آنها هم نیست.

فرزندم بدون سیگار

انگیزه و تاکتیک‌های شرکت‌های تولید کننده سیگار را برای آنها تشریح کنید و بگویید آنها فقط دنبال منافع خویش هستند و سلامتی مردم برای آنها هیچ اهمیتی ندارد.

از فرزند خود سوال کنید

تیپ گرفتن و ژست سیگار و فشاری که رفقای هم سن و سال جوانان و نوجوانان وارد می‌کنند از دلایل عمده و مشترکی است که برای فرزندان ما انگیزه کشیدن سیگار ایجاد می‌کند، پس باید به اندازه کافی برای فرزند خود وقت بگذارید و هر کاری که می‌توانید انجام دهید تا ارتباطات او را بررسی کنید.

شاید نوجوان یا جوانی از سیگار برای غلبه بر افسردگی یا استرس استفاده ‌کند که این موضوع هم در بررسی‌های شما باید هر چه سریع‌تر و دقیق‌تر مشخص شود، زیرا اگر جوانی به این هدف سیگار بکشد، این احتمال وجود دارد که با حل مشکل او بتوان انگیزه استعمال دخانیات را در او از بین برد.

چرا کشیدن سیگار خوب است؟!!

افراد سیگاری معدودی وجود دارند که می‌توانند به این سوال پاسخ روشنی بدهند. حتی اگر جوان یا نوجوانی هم برای غلبه بر استرس و افسردگی سیگار بکشد، هنوز نمی‌تواند پاسخ درستی به این سوال بدهد.

گرچه این شیوه و این سوال، درمان سیگار کشیدن آنها نیست اما لااقل می‌تواند بذر تردید را در مورد استعمال دخانیات در ذهن آنها بکارد که شاید در زمان مناسب بتواند مانند کاتالیزوری برای ترک سیگار عمل کند.

تجربه نشان می‌دهد که ترک سیگار چندان هم کار ساده‌ای نیست. با تمام اینها این نکته را در نظر داشته باشید که این عادت هر چقدر زودتر ترک شود، میزان آسیب‌های وارده به فرد معتاد کاهش می‌یابد و جوان و نوجوان ما می‌تواند زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری بدون تنباکو داشته باشد.

بخش خانواده ایرانی تبیان

منبع : سیمرغ

مطالب مرتبط :

سیگارخاموش فرزندم !!!

اگر فرزندتان سیگاری شده...

پدر سیگاری، کودک سیگاری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.