تبیان، دستیار زندگی
اعلام نامزدی عمر سلیمان رییس دستگاه اطلاعاتی مصر در دوران حسنی مبارك برای انتخابات ریاست جمهوری مصر همزمان با انتقادات شدید داخلی به سوژه ای داغ در رسانه های عربی تبدیل شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رویارویی عمرسلیمان با اسلامگرایان مصری


اعلام نامزدی عمر سلیمان رییس دستگاه اطلاعاتی مصر در دوران حسنی مبارك برای انتخابات ریاست جمهوری مصر همزمان با انتقادات شدید داخلی به سوژه ای داغ در رسانه های عربی تبدیل شده است.

خیرت الشاطر

روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط در گزارشی با عنوان 'عمر سلیمان در معرض انتقاد های شدید رقبا و تهدید به قتل' می نویسد: تعدادی از رقبای عمر سلیمان در انتخابات ریاست جمهوری آینده مصر به سوی وی آتش گشوده اند.

خیرت الشاطر كاندیدای موردنظر اخوان المسلمین گفته است: اقدام معاون مبارك برای ریاست جمهوری اهانت به انقلاب مصر و هتك حرمت شهدای آن است. سلیمان در مقابل، اظهاراتی مبنی بر اینكه او نامزد شورای نظامی است را رد می كند و بر این باور است كه اسلامگرایان او را تهدید به قتل كرده اند!

خیرت الشاطر كاندیدای اخوان المسلمین به خبرگزاری رویترز گفت: نامزدی عمر سلیمان اهانت به انقلاب مصر است و اگر در انتخابات برنده شود انقلاب دومی در مصر به راه خواهد افتاد.

الشاطر افزود: گمان نمی كنم او پیروز انتخابات باشد مگر اینكه تقلبی رخ دهد و اگر هم برنده شود معتقدم كه انقلاب بار دیگر از سر گرفته خواهد شد. سلیمان با كاندیداتوری خود اشتباه بزرگی را مرتكب شده است.

در همین حال 'سلیم العوا' دیگر كاندیدای ریاست جمهوری مصر گفت: با نگاهی به موضع دوگانه عمر سلیمان كه ابتدا گفت از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری امتناع می كند! اما اكنون خود را كاندیدای انتخابات كرده می توان دریافت كه اشخاص یا طرف هایی تلاش می كنند سلیمان را برای اهداف از پیش تعیین شده ای وارد رقابت های انتخاباتی كنند. وی از همه احزاب و گروه های انقلابی خواست كه موضع یكسانی را علیه عمر سلیمان در پیش بگیرند.

در همین حال جماعت اسلامی مصر در بیانیه ای خواستار طرح شكایت علیه عمر سلیمان و 'احمد شفیق' در كمیته انتخابات ریاست جمهوری به جرم دست داشتن این دو تن در كشتار تظاهركنندگان انقلاب 25 ژانویه شد.

خیرت الشاطر كاندیدای اخوان المسلمین به خبرگزاری رویترز گفت: نامزدی عمر سلیمان اهانت به انقلاب مصر است و اگر در انتخابات برنده شود انقلاب دومی در مصر به راه خواهد افتاد

پایگاه خبری 'الیوم السابع' مصر گزارش داد كه 'عمرو ادیب' روزنامه نگار سرشناس مصری در این خصوص به شبكه 'اوربیت' در برنامه 'قاهره امروز' گفت: كشور عجیبی است. مردم هم به الشاطر كه در زندان عمر سلیمان بوده رای می دهند و هم به خود عمر سلیمان.

روزنامه 'الاخبار' لبنان نیز در یادداشتی كوتاه نوشت: پس از آنكه اخباری در رسانه ها مبنی بر كاندیداتوری عمر سلیمان مرد اول امنیتی مصر در دوران مبارك، دارای روابط خوب با اسراییل و دخیل در شكنجه معترضان در انتخابات ریاست جمهوری مصر مطرح شد اكنون شعار 'زندگی، آزادی و عدالت اجتماعی' به سه گانه 'زندگی، پتو و كلوچه شامی'(سه چیزی كه برای زندانیان مصری آزاد است) تبدیل شده و این بدان معناست كه سلیمان همه مردم مصر را به پشت میله های زندان خواهد فرستاد.

خیرت الشاطر

این روزنامه نوشت: در فیس بوك نیز تصویری از عمر سلیمان منتشر شده كه بر روی آن عبارت ' كلكم خالد سعید'(همه شما خالد سعید هستید) درج شده است. خالد سعید فردی بود كه زیر شكنجه نیروهای امنیتی عمر سلیمان جان سپرد.

روزنامه 'الشروق' مصر نیز به بررسی واكنش كاربران در شبكه های اجتماعی درباره نامزدی عمر سلیمان در انتخابات پرداخته است.

براساس گزارش این روزنامه یكی از كاربران توییتر خطاب به طرفداران عمر سلیمان نوشته است: اگر برای انتخاب سلیمان پای صندوق رای می روید این بار انگشت خود را در جوهر فسفری فرو نخواهید برد بلكه آن را به خون شهدا آغشته خواهید كرد.

كاربری دیگر نوشته است: راستی عمر سلیمان برنامه خود را به چه زبانی نوشته است؟ عربی یا عبری؟

در مقابل، عمر سلیمان در مصاحبه ای با روزنامه الاخبار مصر مدعی شد؛ به محض اعلام كاندیداتوری خود در انتخابات پیام هایی را بر روی تلفن همراه و از نزدیكان خود دریافت كرده كه تهدید به قتل وی كرده اند. او این پیام ها را به اخوان المسلمین مصر و سایر گروه های اسلامی نسبت داد.

سلیمان گفت كه اخوان المسلمین، پس از 'تلاش برای به انحصار در آوردن قدرت، محبوبیتش را از دست داده است.'

او قول داد در صورتی كه قدرت را به دست آورد، رژیم حسنی مبارك را دوباره احیا نكند. رییس دستگاه اطلاعاتی دوران مبارك همچنین مدعی شد كه 'شورای نظامی مصر ارتباطی مثبت یا منفی با اعلام نامزدی من در انتخابات ندارد و پس از درخواست های مردمی فراوان این تصمیم را شخصا گرفتم.'

بخش سیاست تبیان


منبع :ایرنا