توجه به فرهنگ مدرنیته و بررسی خاستگاه آن برای کسانی که سعی دارند در راستای اصلاح خود و احیاء فرهنگ دینی در جامعه گامی بردارند از جهات مختلف ضروری به نظر می رسد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : شکوفه باصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرهنگ مدرنیته و توهم

(معرفی کتاب،زنگ های پرورشی)

فرهنگ مدرنیته و توهم (معرفی کتاب،زنگ های پرورشی)

 

در بسیاری از مدارس، مسابقات کتاب و کتابخوانی برگزار می شود. انتخاب کتاب مناسب و معرفی آن به دانش آموزان، از موضوعاتی است که می بایست با دقت توسط دبیر محترم پرورشی و امور تربیتی و دیگر مسئولان مدرسه بررسی شود.

 

در این راستا مرکز یادگیری سایت تبیان،‌ به منظور پر بار کردن زنگ های پرورشی در این بخش اقدام به معرفی کتاب هایی مناسب برای دانش آموزان نموده است.

 

امید است که این پیشنهادات مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیرد.

 

نام کتاب: فرهنگ مدرنیته و توهم

نویسنده: اصغر طاهر زاده

ناشر: لب المیزان

تارخ انتشار: ١٣٨٨

 

این کتاب مناسب نوجوانان و  جوانان می باشد.

 

معرفی:

توجه به فرهنگ مدرنیته  و بررسی خاستگاه آن برای کسانی که سعی دارند در راستای اصلاح خود و احیاء فرهنگ دینی در جامعه گامی بردارند از جهات مختلف ضروری به نظر می رسد.

 

١ـ هرگز نمی توان بر شالوده عهد غربی ،خانه دین را بنا کرد،زیرا در یک زمان رو آوردن به دو مقصد  و با دو عهد متفاوت امکان ندارد. و لذا برای بازسازی امت اسلامی  باید مدرنیته شناخته شود تا این بازسازی، برگشت به اسلام باشد نه برگشت به فرهنگ غرب ولی با لعاب اسلام ،و این مسلم است که اگر خاستگاه فلسفی، اجتماعی فرهنگ مدرنیته به خوبی شناخته نشود، انرژی خیزش عظیم اسلامی پس از مدتی هدر می رود و باز جهان اسلام خود را در تارهای عنکبوتی فرهنگ مدرنیته اسیر می یابد.

 

٢ـ ابتدا باید فرهنگ مدرنیته  با عهد غیر قدسی آن ،به روشی عالمانه و دقیق بررسی شود تا بتوان انفکاکی را که بین فرهنگ مدرنیته  با فرهنگ دینی هست به شکل محققانه نشان داد، زیرا روح فرهنگ مدرنیته  هر جریان دینی را کهنه  و مربوط به گذشته می داند و مسلما در صورت داشتن عهد قبلی با فرهنگ مدرنیته، هرگز نمی توان زندگی دینی و تمدن اسلامی را سازماندهی کرد، چون مدرنیته هر  فکر و فرهنگی را که نتوانست به رنگ خود درآورد  و در خود هضم کند، مطلقا نفی می کند و اصلا به عنوان یک فکر و فرهنگ به حساب نمی آورد.

 

٣ـ در ادامه مباحث روشن خواهد شد که نقد مدرنیته به این معنی نیست که از فردا باید همه لوازم و تکنیک مربوط به آن فرهنگ را کنار گذاشت و خود بدون هیچ ابزاری  در همه  صحنه  های  فعالیت صنعتی  و اجتماعی متوقف نمود، بلکه در نقد فرهنگ مدرنیته  دقت بر سر انتخابی است  که باید برای فرهنگ و تمدن آینده جهان اسلام انجام دهیم تا سرنوشنی چون سرنوشت غرب امروز به سراغمان نیاید، غربی که با گذر از آخرین مرحله حیاتش، در حال تجربه پایان تاریخ سراسر الحادی خود است، به طوری که دیگر  حتی  مجالی  برای پوشاندن خود  در زیر لعاب واژه های آزادی و رفاه و تکنولوژی پیشرفته ندارد.

 

٤ـ مسلما شرط ظهور و وجود حضرت مهدی(عج الله تعالی فرجه)ایجاد آمادگی لازم  فرهنگی و اعتقادی در فرد و جامعه است ؛ حال اگر از یک طرف حجاب ظهور آن حضرت درست شناخته شود و از طرف دیگر جایگاه تمدن اسلامی به معنی  واقعی آن که عبارت است از حاکمیت امامی معصوم در مناسبات انسانی جامعه، درست تبیین گردد، قدمی بلند در نزدیکی  به جامعه  انسانی  و بلوغ تاریخی خود برداشته ایم و مباحث بررسی فرهنگ مدرنیته  قدمی است در راستای شناخت درست حجاب نور آخرالزمان.

 

٥ـ برای برون رفت از وضع موجود ؛سه نکته  باید مورد توجه  قرار گیرد:

الف: توجه به وضع موجود  و بررسی  مبانی فکری و فرهنگی مدرنیته
ب: ترسیم وضع مطلوب و ظهور نظام مهدوی
ج: توجه  به شرایط سیر از وضع موجود به وضع مطلوب که انقلاب اسلامی متکفل آن است .


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: شکوفه باصری