تبیان، دستیار زندگی
در جامعه کنونی متوسط طول عمر افزایش یافته و اگر دوره عمر زنان را بین 70 تا 80 سال بگیریم، زنان یک سوم زندگی را در دوره یائسگی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنان مسن در خطر پوکی استخوان و سرطان سینه هستند


در جامعه کنونی متوسط طول عمر افزایش یافته و اگر دوره عمر زنان را بین 70 تا 80 سال بگیریم، زنان یک سوم زندگی را در دوره یائسگی طی می‌کنند و با کمبود هورمون استروژن مواجه می‌شوند که عوارضی ایجاد می‌کند.


پوکی استخوان در زنان با افزایش سن

کمبود هورمون استروژن پس از یائسگی عوارضی مانند پوکی استخوان را در پی دارد. 80 درصد از مبتلایان به پوکی استخوان را در دنیا زنان تشکیل می‌دهند.

پوکی استخوان یا استئوپروز از زمان شروع کاهش تراکم استخوان‌ها در بدن فرد مبتلا، تا بروز اولین نشانه‌ها و علایم آن روند تدریجی دارد. یکی از علائم مهم پوکی استخوان، خمیدگی پشت و کوتاه شدن قد می باشد.

پوکی استخوان از بیماری‌های شایعی است که بعد از 30 سالگی روند آن در افراد آغاز می‌شود.

این نوع بیماری منجر به ده‌ها هزار شکستگی ناتوان کننده در سال می‌شود که عمده این شکستگی‌ها در نواحی گردن، استخوان ران، محورهای ستون فقرات و استخوان‌های مچ دست رخ می‌دهد.

با افزایش سن و شروع دوران میانسالی و پیری، روند کاهش تراکم استخوان‌ها در انسان آغاز می‌شود که موضوعی طبیعی است.

استئوپروز از بیماری‌های بسیار خطرناک قرن محسوب می‌شود که در صورت پیشرفت آن عوارض نامطلوبی چون شکستگی سریع استخوان‌ها و زمین‌گیر شدن فرد و در نهایت در مراحل بسیار پیشرفته، درگیر شدن دیگر اعضا و اندام های حیاتی بدن را هم به دنبال دارد و در مواردی مرگ آفرین هم هست، چون در جراحی‌های شکستگی ممکن است آمبولی ایجاد شود.

خانم‌ها برای جلوگیری از پوکی استخوان، قرص کلسیم و ویتامین D مصرف کنند و استفاده از سویا و استروژن گیاهی هم می‌تواند در جلوگیری از این امر موثر باشد

مسئله دیگری که خانم‌ها در سنین سالمندی با آن مواجه می‌شوند گرگرفتگی است که از نظر روانی ممکن است آزار دهنده باشد، به‌ویژه اگر در شب اتفاق بیفتد و خواب را مختل ‌کند.

اختلال خواب حتماً باید درمان شود، چرا که در طی روز افسردگی و خواب آلودگی را در پی دارد و استروژن‌های گیاهی و تجویز هورمون توسط پزشک بسیار موثر است.

مسائل روانی خاص بعد از یائسگی، بازنشستگی، از دست دادن کار و دوری از فرزندان هم در بیماری‌های دوره سالمندی بسیار شایع است که باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

کاهش استروژن در سالمندی ممکن است سبب خشکی و آتروفی سیستم تناسلی و خشکی واژن شود و از طرفی ممکن است رباط‌های رحم را شل کند که زمینه‌های افتادگی رحم و مثانه را تشدید کند.

خشکی واژن هم می‌تواند خارش و سوزش ایجاد کند که بر کیفیت زندگی و سلامت سالمند اثر می گذارد و بر حسب مورد باید درمان شود.

افزایش سن، بیشترین فاکتور مستعد کننده افزایش سرطان است، به عنوان مثال خطر ابتلا به سرطان سینه و سرطان دستگاه تناسلی افزایش می‌یابد. لذا خانم‌ها در دوران سالمندی باید غربالگری سرطان سینه و سرطان سالانه رحم را انجام دهند. برخی خانم‌ها می‌گویند از ما گذشته است و نیازی به پیگیری نداریم در حالی که بیشترین مراقبت باید در سنین سالمندی صورت گیرد.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

فارس- مریم کاشانیان ، متخصص زنان و زایمان

ایسنا - دکتر فرزانه صمدی ، متخصص زنان

مطالب مرتبط :

ورزش های ویژه پوکی استخوان

نگذارید استخوان هایتان بشکنند

چرا استخوان های مان پوک می شوند؟

نگذارید استخوان های تان پوک شود

پوکی استخوان چگونه درمان می شود؟

استخوان‌ها به چه نیاز دارند؟

شناخت سرطان سینه

خانم های ایرانی مراقب باشند

سرطان سینه با پوشیدن لباس‌‌های تنگ!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.