تبیان، دستیار زندگی
فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه وارد تهران شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عنان دو روز در تهران چه می‌کند؟


فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه وارد تهران شد.

کوفی عنان

کوفی عنان که پیش از سفر به تهران بازدیدی از مناطق جنوب ترکیه هم مرز با سوریه داشت دو روز در تهران است.

هیاتی 6 نفره از دستیاران و کارشناسان، کوفی عنان را در سفر به تهران همراهی می کنند.

کوفی عنان فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه در فرودگاه مهرآباد تهران مورد استقبال حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه قرار گرفت.

برنامه های رسمی عنان از فردا ساعت 9 صبح آغاز شده و با علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه و پس از آن با محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو می‌کند.

رایزنی درباره تحولات سوریه موضوع و دستور کار سفر کوفی عنان مطرح شده است.

در حالی كه ضرب‌الاجل اعلام شده از سوی كوفی عنان برای توقف خشونت‌ها در سوریه صبح دیروز (سه‌شنبه) به پایان رسید، گزارش‌های خبری حاكی از آن است كه درگیری‌ها میان نیروهای دولتی و مخالفان ادامه دارد. به همین منظور و برای به‌ثمر رسیدن تلاش‌های دیپلماتیك، كوفی عنان، نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب تصمیم گرفت تا راهی یكی از تاثیر گذارترین كشورهای منطقه بر بحران سوریه یعنی ایران بشود. در این میان معاون كوفی‌عنان از ارائه یك نامه با 6محور مهم به مقامات ایران خبر داد. 6 محوری كه كوفی‌عنان در تهران دنبال می‌كند، عبارتند از: توقف خشونت تحت نظارت سازمان ملل و عقب‌نشینی نیروهای نظامی‌از شهرها و ارسال کمک‌های انسانی به مناطق آسیب‌دیده، آزادی بازداشت‌شدگان و نیز صدور مجوز برگزاری اعتراضات تظاهرات مسالمت‌آمیز است.

'كوفی عنان' نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب درخصوص مسایل سوریه شامگاه سه‌شنبه برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد و در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال حسین امیر عبداللهیان معاون وزیر خارجه كشورمان قرار گرفت

ادامه درگیری‌ها 

در این زمینه روزنامه اماراتی البیان نوشت درگیری‌ها در مناطق مختلف سوریه تا چند ساعت پیش از پایان مهلت اعلام شده از سوی كوفی عنان ادامه داشت و شبكه‌های خبری نیز خبر از وقوع انفجارها و درگیری‌هایی در حلب و حمص می‌دهند.

این در حالی است كه دولت سوریه اخیرا اعلام كرده كه تنها با دریافت تضمین‌های مكتوب از طرف مخالفان سوری تجهیزات نظامی‌خود را از شهرهای این كشور خارج خواهد كرد اما مخالفان اعلام كرده‌اند كه وارد هیچ توافق مستقیمی‌با دولت سوریه نمی‌شوند و شروط دمشق را در این خصوص نمی‌پذیرند.

کوفی عنان

رایزنی‌های مقامات سوری با روس‌ها

اما در راستای تلاش‌های دیپلماتیك برای حل بحران سوریه، ولید معلم وزیر خارجه سوریه كه به روسیه سفر كرد با همتای روسی خود دیدار كرد. به گزارش المنار، در این دیدار بحران سوریه و رویدادهای این کشور و طرح کوفی‌عنان نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در سوریه برای حل بحران این کشور بحث و بررسی شد. وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با همتای سوری خود در مسکو پیشنهاداتی را برای حل بحران سوریه مطرح کرد. سرگئی لاوروف در کنفرانس خبری مشترک با ولید المعلم در مسکو گفت: اعضای شورای ملی سوریه [مخالفان] اظهاراتی را مطرح کرده اند که مانعی بر سر راه موفقیت طرح کوفی عنان برای حل بحران سوریه به‌شمار می‌رود. وی در ادامه گفت: ولید المعلم بر پایبندی دولت سوریه به حل بحران این کشور تاکید کرده و ما معتقدیم تمامی‌گروه‌ها و طرف‌های ذی‌ربط باید به توقف خشونت‌ها در سوریه پایبند باشند. وزیر خارجه روسیه افزود: دولت سوریه اعلام کرده که استفاده از سلاح‌های سنگین برای مقابله با افراد مسلح را کنار گذاشته است. لاوروف همچنین از کشورهای ذی‌نفوذ و مرتبط با مخالفان سوریه خواست که از نفوذ خود استفاده کنند و مخالفان را به توقف درگیری و خشونت در سوریه تشویق کنند. همچنین بنا بر گزارش روسیاالیوم، لاوروف در این دیدار تاکید کرد: معارضان سوریه طرح کوفی عنان را اجرا نکردند و آنان در شکست این طرح شریک خواهند بود.

وی افزود: اعضای شورای ملی سوریه سخنانی را مطرح کردند که طرح فرستاده سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه را به شکست کشاندند. وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: حضور نیروهای بین المللی در سوریه به پیشبرد طرح کوفی‌عنان، موفقیت آن و انعکاس واقعی رویدادهای سوریه کمک خواهد کرد. وی انتقال خبرنگاران تمامی‌روزنامه‌ها به شهرهای مختلف سوریه را یکی دیگر از راه‌های انعکاس واقعی اخبار و رویدادهای سوریه دانست. به گفته لاوروف، توقف خشونت‌ها در سوریه برای ارسال کمک‌های انسانی به مناطق آسیب‌دیده و آغاز گفت‌وگوهای ملی فراگیر در این کشور ضروری است.

6 محوری كه كوفی‌عنان در تهران دنبال می‌كند، عبارتند از: توقف خشونت تحت نظارت سازمان ملل و عقب‌نشینی نیروهای نظامی‌از شهرها و ارسال کمک‌های انسانی به مناطق آسیب‌دیده، آزادی بازداشت‌شدگان و نیز صدور مجوز برگزاری اعتراضات تظاهرات مسالمت‌آمیز است

هشدار مصر به مسلح سازی مخالفان سوری 

و در خبر دیگر از سوریه و در ادامه مخالفت‌ها برخی از دول منطقه‌ای با مسلح سازی مخالفان سوریه، وزیر خارجه مصر با تاكید بر اینكه انقلاب این كشور باعث فعال‌سازی دیپلماسی مصر شد، تاكید كرد كه مسلح كردن مخالفان سوریه ممكن است به آغاز جنگ داخلی در این كشور منجر شود.

محمد عمرو، وزیر خارجه مصر در گفت‌وگو با روزنامه مصری الاهرام، عنوان داشت: انقلاب 25 ژانویه باعث شد تا دیپلماسی مصر فعال شود. وی در ادامه افزود، مصر تلاش ندارد تا با هیچ كشوری رقابت كند ولی همگان به نقش ویژه این كشور در شرایط كنونی اذعان دارند. عمرو همچنین تاكید كرد: ما بر ضرورت حفظ امنیت ملی و اصول ثابت دیپلماتیك خود تاكید داریم.

وزیر خارجه مصر درخصوص دلایل مخالفت كشورش با مسلح كردن مخالفان سوری عنوان داشت: ما بیم آن را داریم كه جنگ داخلی در سوریه به‌وقوع بپیوندد و همگان به دنبال آن متضرر شوند. وی ضمن پرداختن به آینده روابط میان مصر و آمریكا بر نقش مهم منطقه‌ای ایران تاكید كرد.

فراوری: یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع:خبرآنلاین، تهران امروز