تبیان، دستیار زندگی
به سیستمی كه تبدیل یك ولتاژ dc به یك ولتاژ ac را برای ما انجام می دهد اینورتر گفته می‌شود در قسمت قبل به معرفی دستگاه اینورتر پرداختیم در این قسمت کاربردهای اینورتررابررسی می کنیم .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اینورتر چیست و چه کاربردی دارد؟(2)


به سیستمی كه تبدیل یك ولتاژ dc به یك ولتاژ ac را برای ما انجام می دهد اینورتر گفته می‌شود در قسمت قبل به معرفی دستگاه اینورتر پرداختیم در این قسمت کاربردهای اینورتررابررسی می کنیم .

اینورتر چیست و چه کاربردی دارد؟(2)

کاربرد های اینورتر

از نظر كاربرد اینورترها به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. برای راه اندازی پمپ ها، فن ها،آسانسور،جرثقیل، نوارهای نقاله ، دستگاههای اكسترودر و...... از اینورتراستفاده می شود. برای پمپ و فن از اینورترهای با گشتاور متغیر و برای آسانسورونوار نقاله و جرثقیل از اینورتر با گشتاور ثابت و برای اكسترودرها از اینورتر با فیدبك PG بهره برداری میكنند.دیگر کاربردهای آن به صورت زیر است:

منبع تغذیه

اینورتر برق DC را از منابعی مانند باتری، پانل های خورشیدی، یا سلولهای سوختی به برق AC تبدیل می کند. برق خروجی را می توان به هر ولتاژی که لازم باشد تبدیل کرد. میکرو اینورترها مستقیما جریان را از پانل های خورشیدی به جریان متناوب تبدیل می کنند.

منابع برق اضطراری

استفاده از باتری و اینورتر بعنوان منبع تغذیه اضطراری (یو پی اس) جهت تامین برق AC زمانی که برق اصلی در دسترس نیست. وقتی که برق اصلی مجددا برقرار شد ، از یکسو کننده برای شارژ کردن باتری ها استفاده می شود.

گرمکن القائى

از اینورتر ها برای بالا بردن فرکانس برق اصلی جهت استفاده در گرمکن القائى استفاده می شود. برای اینکار ابتدا برق اصلی با به DC تبدیل کرده و سپس بوسیله اینورتر برق DC را به AC با فرکانس بالاتر تبدیل می کنند.

اینورتر چیست و چه کاربردی دارد؟(2)

انتقال انرژی به روش HVDC

در انتقال برق به روش HVDC (انتقال مقدار زیادی انرژی در مسافت‌های زیاد و با تلفات کم)، ابتدا برق AC به برق DC با ولتاژ بالا تبدیل شده و به مکان دیگری منتقل می شود. سپس در محل دریافت، به کمک اینورتر آن را به برق AC تبدیل می کنند.

درایو فرکانس متغیر

درایو فرکانس متغیر یا VFD یك سیستم برای كنترل كردن سرعت چرخش یك موتور AC با كنترل كردن فركانس برق اعمال شده به موتور الكتریكی است. اینورتر وظیفه کنترل برق را بعهده می گیرد. در اغلب موارد ، درایو فرکانس متغیر شامل یک یکسوساز است به طوری که برق DC مورد نیاز اینوتر از برق AC اصلی تامین می شود. از آنجا که در اینجا اینورتر یک عنصر اصلی است، بعضی اوقات درایو فرکانس متغیر به نام درایو اینورتر یا کلا اینورتر نامیده می شود.

استفاده از باتری و اینورتر بعنوان منبع تغذیه اضطراری (یو پی اس) جهت تامین برق AC زمانی که برق اصلی در دسترس نیست. وقتی که برق اصلی مجددا برقرار شد ، از یکسو کننده برای شارژ کردن باتری ها استفاده می شود

درایوهای الکتریکی وسیله نقلیه

در حال حاضر از اینورتر جهت کنترل قدرت کشش موتور در برخی وسایل نقلیه برقی مانند قطار برقی و همچنین برخی از خودروهای الکتریکی و هیبریدی مانند تویوتا Prius استفاده می شود. به طور خاص پیشرفت های مختلف انجام شده در تکنولوژی اینورترها به خاطر کاربرد آنها در وسایل نقلیه برقی است. در وسایل نقلیه مجهز به ترمز احیا کننده، اینورتر همچنین انرژی خود را از موتور (که در این جا به عنوان یک ژنراتور عمل می کند) گرفته و آن را در باتری ها ذخیره می کند.

اینورتر چیست و چه کاربردی دارد؟(2)

استفاده در پنلهای خورشیدی

پنلهای خورشیدی دارای خروجی DC هستند كه با استفاده از اینورترها این توان تبدیل به AC می‌شود.انواع اینورترها از نظر فاز و شكل موج خروجی: اینورترها از نظر فاز تبدیل به دو نوع عمده تك فاز و سه فاز تقسیم بندی می‌شوند همچنین از نظرشكل موج خروجیشان به چهار نوع زیر تقسیم می‌شوند.

1- خروجی به شكل موج مربعی

2- خروجی به شكل سینوسی اصلاح شده (معمولی)3

- خروجی به شكل سینوسی اصلاح شده (پله ای)

4- خروجی به شکل سینوسی خالص

مناسب برای جوشكارى انواع فولاد و خصوصاً جوشكارى آلومینیوم

اینورتر چیست و چه کاربردی دارد؟(2)

در گذشته دستگاههاى جوشكارى بر پایه ترانسفورماتور بوده اند .عملكرد ترانسفورمرها درفركانس 50 یا 60 هرتز معمولاً نا كارآمد مى باشد . گرماى زیادى در ترانسفورمر تولید شده وترانسفورمر نیز باید نسبتاً بزرگ و سنگین باشد . بخش مهمى از انرژى ، صرف گرم كردن ترانسفورمر و فضاى اطراف آن مىشود . ترانسفورمر قدرت اصلى كه با فرکانس 20000 هرتز كار مى كند ، به مراتب بهینه تر وكارآمدتر از انواع 50 هرتزى آن است كه این به معناى كوچك شدن قابل توجه ترانسفورمر مى باشد . بعنوان مثال در مقایسه بادستگاههاى ركتیفایر ترانسفورمرى باحدود 100 تا 200 كیلوگرم وزن ، دستگاههاى مشابه اینورترى حدود 8تا 40 كیلوگرم وزن دارند. بنابراین ازمزایاى سبك و قابل حمل بودن دستگاههاى اینورترى لذت خواهید برد .

دیگر برترى دستگاههاى اینورترى ، بهره ورى اقتصادى آنها مى باشد . بعنوان مثال، مقدار جریان اولیه در یك دستگاه اینورتر

سه فاز با جریان خروجى 200 آمپر، 12 آمپر مى باشد. اما این جریان در مدل هاى ترانسفورمر معمولى حدود 18 آمپر در جریانهاى مشابه است . اگر چه گاهى اوقات در زمینه صرفه جویى در تبدیل سیستم هاى ترانسفورمر به اینورتر اغراق مى شود.

اما میتوان گفت شما بطور سالیانه حداقل % 15 و بسته به سایر شرایط تا % 30 در زمینه نیروى مصرفى ، كاهش هزینه خواهید بسیار یكنواخت و عارى از هرگونه نوسانات DC ورودى به دستگاه ، در سیستم اینورترى به یك AC داشت .

فرآوری: مریم نا یب زاده

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: controlsanat-drive- dsrqeshmco- iran-eng.- absharan