تبیان، دستیار زندگی
در حالی روز مهلت نام‌نویسی جهت نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری مصر پس از گذشت یک ماه توسط کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری این کشور پایان یافته اعلام شد که با اتفاقات غیر منتظره‌ای از جمله شرکت اخوان المسلمون در این انتخابات و نام‌نویسی عمر سلیمان، فردی
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : قبس زعفرانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصر؛برداشتن گامی دیگر به سوی اسلامی شدن


در حالی روز مهلت نام‌نویسی جهت نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری مصر پس از گذشت یک ماه توسط کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری این کشور پایان یافته اعلام شد که با اتفاقات غیر منتظره‌ای از جمله شرکت اخوان المسلمون در این انتخابات و نام‌نویسی "عمر سلیمان"، فردی که باید او را دست راست "حسنی مبارک"، رئیس جمهور مخلوع مصر به شمار آورد، همراه بود.

خیرت الشاطر

با معرفی "خیرت الشاطر" به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری جماعت اخوان المسلمون مصر، بی‌تردید معادلات قدرت در این کشور دستخوش تغییر و تحولات بسیاری خواهد شد و نه تنها جریان‌های سیاسی داخل و بلکه جریان‌های سیاسی خارج از این کشور نیز چشم به راه تحولاتی تازه در این کشور خواهند بود.

معرفی حیرت الشاطر به عنوان نامزد اخوان المسلمون مصر در انتخابات ریاست جمهوری این کشور که قرار است، 23 و 24 می اینده برگزار شود، درحالی صورت گرفت که این جماعت تا پیش از این همواره بر عدم شرکت جماعت در این انتخابات تاکید داشت.

اگرچه این اقدام جماعت در ابتدا با واکنش‌های منتقدانه و گاها منفی در داخل جنبش و مصر و حتی خارج آن مواجه شد، اما شماری بر این عقیده‌اند که این تصمیم اخوان از این جهت هوشمندانه است که این حزب با درک شرایط داخلی و احتمال مانورهای خارجی در فضای مصر، مشارکت سیاسی خود را در حیطه پارلمان و فضای عمومی جامعه نگاه خواهد داشت و حیثیت و اعتبار چندین ساله خود را به پای تغییرات و تخریب‌های ناشی از سقوط رژیم پیشین قربانی نخواهد کرد.

این حزب در دو انتخابات پارلمانی (مجلس ملت و مجلس شورا) پیروزی‌‌های چشمگیر و مهمی به دست آورد و گروه‌های غیراسلامی و سکولار را نگران کرد.

همان انتخابات نشان داد که پایگاه اجتماعی و سیاسی این حزب به اندازه‌ای است که رقیب و همترازی در مصر ندارد و گروه‌های مخالف و متنوع سیاسی در این کشور تنها با ائتلاف با یکدیگر می‌توانند موازنه‌ای در فضای سیاسی ایجاد کنند و به قطبی تازه بدل شوند.

جماعت اخوان المسلمون پس از سقوط رژیم حسنی مبارک از همه ظرفیت‌های خود برای به دست گرفتن قدرت در این کشور برخوردار بوده و جامعه متشنج مصر نیز که تشنه دموکراسی و دگردیسی کامل است، اقبال خود را نسبت به این جریان سیاسی و فرهنگی در دو انتخابات پارلمانی نشان داده است.

برخی ناظران سیاسی بر این باورند که اولین رئیس جمهور مصر پس از سرنگونی حسنی مبارک و گذار از دوره انتقالی، کار دشواری پیش‌رو خواهد داشت و با خطرهای فزاینده‌ای روبرو خواهد بود. رابطه با امریکا و قدرت‌های جهانی، پیمان صلح با اسرائیل معروف به "کمپ دیوید"، بحران غزه، تغییر موازنه قدرت در منطقه، رویارویی با الگوهای حکومتی متفاوت، تغییر در کشورهای پیرامونی و مهم‌تر از همه اوج‌گیری مطالبات مردمی و التهابات داخلی ناشی از فضای متکثر و باز سیاسی از جمله چالش‌هایی است که دولت آینده مصر با آن دست به گریبان خواهد بود.

علاوه بر خیرت الشاطر، افرادی همچون "حازم صلاح أبو اسماعیل" و "محمد سلیم العوا" از مبلغان مذهبی این کشور نیز نامزدی خود را برای انتخابات اعلام کرده‌اند که هر سه نامزدهای اسلام‌گرا محسوب می‌شوند

با وجود این مشکلات و چالش‌ها جماعت اخوان المسلمون اعلام کرد که مجلس شورای گروه و کمیسیون عالی حزب آزادی و عدالت که شاخه سیاسی جماعت و وابسته به آن به شمار می‌آید، درپی نشستی که چند روز پیش برگزار کردند، تصمیم گرفتند "خیرت الشاطر" را برای نامزدی در انتخابات آینده ریاست ‌جمهوری مصر معرفی کنند.

شاطر چهره‌ای شناخته شده و معتدل در جماعت اخوان المسلمون به شمار می‌آید و به لحاظ اجتماعی نیز پایگاه مطلوبی دارد. اما از سوی دیگر رقیب او "نبیل العربی" نیز از حمایت برخی جریان‌های سیاسی و همچنین حمایت‌های منطقه‌ای برخوردار است و می‌تواند سکان ریاست جمهوری مصر را پس از یک دوره طولانی ریاست جمهوری حسنی مبارک برعهده بگیرد.

اما الشاطر هم آمادگی خود را برای احراز این پست اعلام کرده و هم با استعفا از پست معاونت دبیرکلی اخوان المسلمون و همچنین عضویت در کمیسیون عمومی حزب آزادی و عدالت، خود را برای انتخابات آماده کرده است.

برخی فعالان سیاسی از جمله رئیس حزب آزادی و عدالت اعلام کرده‌اند که یکی از دلایل به میدان آمدن اخوان المسلمون در انتخابات ریاست جمهوری مصر تلاش‌هایی است که با هدف جلوگیری از دستیابی به ثبات و آرامش در این کشور جریان دارد.

مصر از زمان سقوط رژیم حسنی مبارک و روی کار آمدن دولت نظامی انتقالی آبستن حوادث و تنش‌های زیادی بوده و مردم و گروه‌های سیاسی مصرانه به دنبال برپایی زود هنگام انتخابات ریاست جمهوری و خروج از وضعیت انتقالی بوده‌اند. وجود عناصر و خط مشی‌های مغایر با اهداف انقلابیون در بدنه فعلی حکومت از دیگر دلایلی است که اهمیت انتخابات پیش‌رو و حضور نیروهای اسلام‌گرا در آن را دوچندان می‌کند.

خیرت الشاطر

علاوه بر خیرت الشاطر، افرادی همچون "حازم صلاح أبو اسماعیل" و "محمد سلیم العوا" از مبلغان مذهبی این کشور نیز نامزدی خود را برای انتخابات اعلام کرده‌اند که هر سه نامزدهای اسلام‌گرا محسوب می‌شوند.

صرف نظر از واکنش‌های داخلی صورت گرفته در قبال اتخاذ این تصمیم جماعت اخوان المسلمون آنچه بسیار مهم می‌نماید، واکنش‌های خارجی از جمله میان سران رژیم صهیونیستی و آمریکاست که به شدت نسبت به حضور و شرکت جماعت در انتخابات ریاست جمهوری مصر ابراز نگرانی ‌کرده‌اند.

در اولین واکنش از این دست، روز گذشته "آن پاترسون"، سفر آمریکا در قاهره در گفتگو با یکی از تلویزیون‌های مصر به اخوان المسلمون در صورت دستیابی به قدرت و نزدیکی به ایران هشدار داد و تاکید کرد که کاخ سفید هیچ‌گاه چنین اقداماتی را برنمی‌تابد.

این درحالی است که روزنامه صهیونیستی "یدیعوت آحارانوت" در شماره روز گذشته خود به نقل از یکی از فرماندهان ارشد سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی این رژیم نوشت که تصمیم اخیر جماعت اخوان المسلمون در معرفی خیرت الشاطر جهت به عنوان نامزد جماعت جهت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری مصر برداشتن گامی دیگر به سوی اسلامی شدن کشور مصر است و این خطر و تهدیدی بزرگ برای موجویت و امنیت رژیم صهیونیستی تشکیل می‌دهد، آن‌هم پس از اینکه برای سه دهه مصر و رئیس جمهور آن "حسنی مبارک" بزرگ‌ترین و مهم‌ترین متحد منطقه‌ای آمریکا و رژیم صهیونیستی در خاورمیانه به شمار می‌امد.

اگرچه تاکنون نیز روند انتخابات ریاست جمهوری مصر با حساسیت بسیار توسط محافل منطقه‌ای و بین المللی دنبال می‌شد، اما اعلام مشارکت اخوان المسلمون در این انتخابات و احتمال به دست گرفتن قبضه قدرت توسط اسلام‌گرایان در مصر این انتخابات را با حساسیت دو چندانی مواجه کرده و موجب شده تا همه نگاه‌ها به 23 و 24 می آینده که انتخابات ریاست جمهوری در مصر برگزار خواهد شد، دوخته شود.

اما صرف‌نظر از مشارکت جنجال برانگیز اخوان المسلمون در انتخابات ریاست جمهوری مصر از جمله چهره‌هایی که نام‌نویسی وی در این انتخابات بسیار با سرو صدا همراه شد، "عمر سلیمان" بود.

"عمر سلیمان" را مردم مصر "مرد آهنین" می‌نامند و این وجه تسمیه به دلیل قساوت و سنگدلی خاص سلیمان است که سال‌ها در دوران حکومت دیکتاتوری حسنی مبارک ریاست سازمان اطلاعات و امنیت وی را برعهده داشت و روابط بسیار نزدیکش با دو سازمان جاسوسی "سیا" آمریکا و "موساد" رژیم صهیونیستی غیرقابل انکار است

"عمر سلیمان" را مردم مصر "مرد آهنین" می‌نامند و این وجه تسمیه به دلیل قساوت و سنگدلی خاص سلیمان است که سال‌ها در دوران حکومت دیکتاتوری حسنی مبارک ریاست سازمان اطلاعات و امنیت وی را برعهده داشت و روابط بسیار نزدیکش با دو سازمان جاسوسی "سیا" آمریکا و "موساد" رژیم صهیونیستی غیرقابل انکار است.

نامزدی عمر سلیمان در این انتخابات در حالی صورت گرفت که با کش و قوس‌های فراوان و بارها اعلام انصراف از شرکت و مشارکت مجدد همراه بود و سرانجام اینکه امروز در حالی که منابع آگاه تاکید داشتند، خود سلیمان از احتمال اندک پیروزی خود در این انتخابات آگاه است، اما این اقدام را به توصیه آمریکا و عربستان و شورای عالی نظامی حاکم بر مصر انجام داده است.

اعلام خبر نامزدی سلیمان اگرچه با خشم و غضب مردم مصر همراه بود، اما رژیم صهیونیستی ساعاتی پس از اعلام این خبر نتوانست خشنودی خود را پنهان و رسما اعلام کرد که از نامزدی سلیمان در این انتخابات استقبال می‌کند.

نامزدی سلیمان در انتخابات ریاست جمهوری مصر بار دیگر ثابت کرد که انقلاب شکوهمند مصر همچنان و بسان یک‌سال گذشته در معرض توطئه‌های بیشماری قرار دارد و این موجب می‌شود تا جامعه بین المللی و صاحبنظران و دوستان و دشمنان مصر با حساسیت دو چندان روند این انتخابات و نتایج آن را دنبال کنند.

قبس زعفرانی

بخش سیاست تبیان