تبیان، دستیار زندگی
ما یک راه اجتناب ناپذیر در توسعه اقتصادی کشور داریم و آن نیز این است که مسیر توسعه اقتصادی از توسعه صنعتی می گذرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رکود به معنای کاهش اشتغال است


ما یک راه اجتناب ناپذیر در توسعه اقتصادی کشور داریم و آن نیز این است که مسیر توسعه اقتصادی از توسعه صنعتی می گذرد...

تولید ملی

نام گذاری سال 1391 در درجه نخست، تأکیدی بر اهمیت تولید ملی در اقتصاد کشور است، زیرا به هر حال ما یک راه اجتناب ناپذیر در توسعه اقتصادی کشور داریم و آن نیز این است که مسیر توسعه اقتصادی از توسعه صنعتی می گذرد.

بنابراین باید با توجه به اهمیت این موضوع، زمینه را برای تسهیل تولید در معنای عام آن شامل صنایع سخت افزاری که محصول آن یک کالا است و صنایع خدماتی که محصول آن ها یک خدمت است مانند گردشگری، فناوری ارتباطات و اطلاعات، حمل و نقل، بانکداری و مانند آن را فراهم کنیم.

با توجه به اینکه اقتصاد مبتنی بر كارآیی و بهره وری را باید مورد تأكید قرار دهیم، مسلم است که ما در رقابت با دنیا با کشورهای هم تراز خود، چاره ای نداریم جز این که اقتصاد را از یک اقتصاد مبتنی بر نفت به سمت یک اقتصاد مبتنی بر کارآیی و بهره وری سوق دهیم که این تنها در تولید نمود می یابد.

در حقیقت اهمیت تولید در یک کلام ایجاد ارزش افزوده است. زمانی که از ارزش افزوده صحبت می کنیم به این معنا است که هر فعالیت اقتصادی در کشور باید با استفاده از دانش، فناوری، علم مدیریت، خلاقیت و ابتکار بتواند ارزش کالا یا خدمت تولید شده را در مقایسه با ارزش منابع ورودی آن به صورت روز افزون ارتقا دهد.

در واقع آنچه در تولید مهم است، تولید برای تولید نیست، بلکه باید تولید را برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر انجام دهیم و این ارزش افزوده بیشتر را به ارزشی که سرمایه های انسانی کشور بوجود می آورند، متکی کرده و سرمایه گذاری در توسعه فناوری را به این مفهوم که از اتکا به منابع زیرزمینی و مواد خام در تولید به سمت اتکای به دانش و خلاقیت مدیران و کارآفرینان سوق یابیم، در پیش بگیریم.

نکته مهم دیگر شعار سال 1391 تأکید بر حمایت از کار و سرمایه ایرانی است. به اعتقاد من چنانچه حفظ اشتغال موجود را با حمایت از کار ایرانی و صیانت از دارایی های کشور را نیز با حمایت از سرمایه ایرانی معادل بدانیم، تحقق این ها به طور حتم مستلزم دو یا سه اقدام اساسی است که باید امسال صورت گیرد.

زیرا تولید داخلی در فضایی که رکود وجود دشته باشد، نمی تواند از کار داخلی حمایت کند، به این علت که رکود به معنای تعدیل نیرو و کاهش سطح اشتغال کشوراست

اقدام اول این است که با تدبیر، مدیریت و دوراندیشی بتوانیم جریان تحریم های اقتصادی به وجود آمده علیه کشور را تغییر دهیم و نه تنها از رشد و افزایش آن ها جلوگیری کنیم، بلکه سعی در کاهش آن ها داشته باشیم.

اقدام دوم، اتخاذ تدابیر درست برای خروج اقتصاد کشور از رکود تورمی است، زیرا تولید داخلی در فضایی که رکود وجود دشته باشد، نمی تواند از کار داخلی حمایت کند، به این علت که رکود به معنای تعدیل نیرو و کاهش سطح اشتغال کشوراست و چنانچه انتظار داریم تولید در مسیر حمایت از کار داخلی باشد، به طور قطع باید شرایط خروج از رکود را برای آن فراهم کنیم. اما این به تنهایی کافی نیست، چون تورم نیز زمانی که در اندازه های بزرگ و دو رقمی وجود داشته باشد، مشکلات خاص خود را برای اقتصاد کشور به همراه دارد. بنابراین تدبیر برای رکود در کنار تدبیر برای تورم است که می تواند حمایت از کار داخلی باشد.

کار-تولید

نکته آخر این که ما به علل متعدد از نظر جذب سرمایه گذاری خارجی در مقایسه با رقبای خود در منطقه عقب هستیم و بازار سرمایه مان با وجود این که در سال های گذشته رشد خوبی داشته است، آن هم در مقایسه با رقبای منطقه از یک اندازه و سطح توسعه یافتگی مناسبی برخوردار نیست.

لذا باید با اجتناب از موازی كاری، از اتلاف منابع ملی جلوگیری كنیم و بنابراین این مسئله که ما سرمایه های داخلی خود را در این شرایط به صورت بهینه استفاده کنیم، اهمیت زیادی می یابد و باید از هرز رفتن آن جلوگیری کنیم. ازپرت شدن سرمایه در کارهای موازی و مازاد بر نیاز داخلی و صادرات کشور و همچنین از انجام سرمایه گذاری در حوزه هایی که مزیت سرمایه گذاری ما نیست جلوگیری کنیم و در نهایت از این که پروژه های سرمایه گذاری در کشور ما به واسطه ناتمام و یا نیمه تمام ماندن بدون استفاده خواهند ماند و این هم نوعی حیف و میل در سرمایه گذاری است، اجتناب کنیم، این ها مصادیق درست حمایت از سرمایه داخلی خواهند بود.

دولت در سال تولید ملی به طور کلی دو وظیفه مهم دارد. نخستین وظیفه دولت چاره اندیشی برای تحریم های اقتصادی و وظیفه دوم آن یافتن تدبیری برای خروج اقتصاد از شرایط رکود تورمی است.

قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار صحیح ترین نوع حمایت از تولید داخلی است. این قانون ظرفیت هایی دارد که اگر به درستی و به سرعت اجرا و عملیاتی شود، می تواند در بهبود محیط کسب و کار موثر واقع شود به این معنا که تولید داخلی را سریع تر، چابک تر، کم هزینه تر و کم مشقت تر می کند، این صحیح ترین نوع حمایت از تولید داخلی است. چنانچه این امکان فراهم بشود، طبیعتا برای توسعه تولید مجال خواهیم یافت و از همین طریق زمینه برای افزایش اشتغال نیز بوجود می آید.

ما در رقابت با دنیا با کشورهای هم تراز خود، چاره ای نداریم جز این که اقتصاد را از یک اقتصاد مبتنی بر نفت به سمت یک اقتصاد مبتنی بر کارآیی و بهره وری سوق دهیم که این تنها در تولید نمود می یابد

این نامگذاری تنها در صورتی می تواند موثر واقع شده که عملیاتی شود، نه این که تنها به کلام و شعار پرداخته شود. متأسفانه تجربه سالیان گذشته نشان داد که در تمام سازمان ها و ارگان ها و حتی در پوشش های رسانه ای فعالیت ها، بطور معمول 3 یا 4 ماه ابتدای سال از عبارتی که برای سال گذاشته شده به شدت استفاده می شود و بعد هم به فراموشی سپرده می شود و بنابراین به اعتقاد من بهترین رفتار دولت در سال جدید این است که لفاظی در باب شعارها را کنار گذاشته و به فکر عملیاتی کردن آن باشند.

بخش اقتصاد تبیان

منبع : خبرآنلاین