تبیان، دستیار زندگی
تحقیقات نشان داده است که جنگ و ستیز در برابر کودکان سبب کاهش اعتماد به نفس و اطمینان و حتی بی اعتمادی و بدگمانی نسبت به زندگی خانوادگی می شود و .....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش روشهای مخفی كاری

چگونه نزاعهای زناشویی را از بچه ها مخفی نگهداریم؟


تحقیقات نشان داده است که جنگ و ستیز در برابر کودکان سبب کاهش اعتماد به نفس و اطمینان و حتی بی اعتمادی و بدگمانی نسبت به زندگی خانوادگی می شود و .....

آموزش روش‌های مخفی كاری

ارتباط ، نقش اساسی در موفقیت ازدواج دارد. بدون ارتباط صحیح، حل تعارض و كشمكش‌ها مشكل‌ساز می‌شوند اگر زوجین فاقد مهارتهای ارتباطی ضروری برای حل مشكلات‌شان باشند، حتی كوچكترین مشكل نیز حل ناشدنی خواهد شد و تبدیل به موضوعی برای جنگ و جدل در کانون خانواده. ارتباطات به واسطه ی فرصت دادن به همسران برای مشاركت در نگرانی‌ها و علایق، امیدها و آرزوهای یكدیگر، موجب رشد و شكوفا شدن روابط زوجین می‌شود. بدون سهیم شدن در این موارد زوجین رشد نخواهند كرد و تا حد امكان به یكدیگر نزدیك نخواهند شد. اگر یك یا هر دو همسر فاقد مهارتهای ارتباطی مؤثر باشند، این برای حل و فصل بحث‌هایشان مشكل‌ساز می‌شود چرا كه زوجین قادر نیستند نقطه نظرات یكدیگر را درك كنند و همواره سعی می کنند با گردنکشی، داد و فریاد، سکوت و عقب نشینی، صحبت نکردن در مورد خواسته ها و نیازها و یا حتی قهرهای طولانی مدت اعتراض خود ر ا به دیگری نشان دهند.

این طرز برخورد نه تنها یک ازدواج را وارد بحران می کند بلکه از طرف دیگر اثرات سو و حتی غیر قابل جبرانی بر روی فرزندان خانواده خواهد گذاشت.

البته منظور این نیست که یک زندگی زناشویی همواره باید خوش و خرم بوده و هیچ تعارض و اختلاف نظری نداشته باشد تا فرزندان از امنیت عاطفی برخوردار شوند چرا که خانواده مهمترین و نخستین مرکز آموزش مهارتهای زندگی به فرزندان است. در این محیط است که فرزندان خانواده می اموزند که چگونه با مشکلات مواجه شوند، چه برخوردی داشته باشند و به طور کلی با فراز و نشیبهای زندگی مواجه می شوند بنابراین پنهان نگه داشتن همه مسایل از فرزندان منطقی نیست اما مقصود ما این است که این اختلاف نظرات و مشکلات زناشویی تبدیل به جنگ و دعوا و جدل دایمی نشود چرا که تحقیقات نشان داده است که جنگ و ستیز در برابر کودکان سبب کاهش اعتماد به نفس و اطمینان و حتی بی اعتمادی و بدگمانی نسبت به زندگی خانوادگی می شود.

اگر زوجین فاقد مهارتهای ارتباطی ضروری برای حل مشكلات‌شان باشند، حتی كوچكترین مشكل نیز حل ناشدنی خواهد شد

اثرات مشاجرات خانوادگی و والدین در کودکان به شکل مشکلات خوابیدن، خشم و عصبانیت و کاهش امنیت عاطفی می گردد. گاهی اوقات کودکان به خاطر مشکلات و نزاعهای والدین شان خود را سرزنش می کنند.

در ادامه چگونگی پنهان کردن دعواهای زناشویی از کودکان شرح داده می شود:

** اگر حس می کنید که یک نزاع و مشاجره با همسرتان در حال شکل گرفتن است خود را از دید و دسترس او خارج کنید و درباره آنکه چگونه با آن مواجه شوید کمی فکر کنید.

** پیشاپیش بر روی علایمی با همسرتان به توافق برسید که هر یک از شما قبل از آنکه مشاجره و دعوا را مقابل کودکان آغاز کنید به طرف مقابل ارسال خواهید کرد. بهتر است تا زمان به رختخواب رفتن کودکان صبر کنید و بعد به بحث با هم بپردازید به ویژه اگر فکر می کنید که وقوع  یک جار و جنجال اجتناب ناپذیر است.

** وقتی فرزندانتان در اطرافتان هستند برای جر و بحث به یک مکان خصوصی در منزل تان بروید و سعی کنید که خونسرد و آرام باشید و از انجام حرکات یا گفتن کلمات زننده و خشنی که کودکان از فاصله دور قادر به دیدن یا شنیدن آن باشند پرهیز کنید.

آموزش روش‌های مخفی كاری

** اگر در برابر فرزندانتان به مشاجره پرداختید و کار بالا گرفت برای آنها شرح دهید که این قضیه به هیچ وجه تقصیر آنها نیست. به آنها بگویید که هر دو شما اشتباه کرده ا ید و کنترل خود را از دست داده بودید و این اصلا به این معنی نیست که پدر و مادر همدیگر و یا بچه ها را دوست ندارند.

**سعی کنید به انها کمک کنید که بفهمند جر و بحث و مشاجره راه حل مشکلات و یا رفع اختلافات نیست. به آنها بیاموزید که شما اشتباه کرده اید و توضیح دهید که چگونه می بایست موضوع و اختلاف را مدیریت می کردید.

** مشاجره و دعوا با همسرتان را با در آغوش گرفتن، عذرخواهی کردن  یا هر گونه ابراز تمایل و علاقه به پایان برسانید به هر حال شما نیاز دارید که پیوندتان را محکم تر کنید و باید به بچه هایتان نشان دهید که چقدر از ازدواج تان خوشحال هستید.

نکته:

سعی کنید هرگز صدایتان ا بلند نکنید، بر روی هم اسم نگذارید، دشنام ندهید، نفرین نکنید، اجسام را به سمت هم پرتاب نکنید، در را به هم نکوبید و یا هر رفتار دیگری که باعث ترس و ناراحتی بچه ها می شود را ترک کنید.

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

راز تفاوتهای زن و مرد

نقطه پایان عشق در زندگی مشترک

چرتکه ی زن و شوهری

بدون خجالت، دوستت دارم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.