تبیان، دستیار زندگی
مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به اینکه سازمان با مهدهایی که برنامه‌های غیراخلاقی از جمله رقص به کودکان آموزش می‌دهند برخورد می‌کند، گفت: برنامه‌های آموزشی باید در راستای موازین اسلامی باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهد کودک ها با آموزش رقص!


مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به اینکه سازمان با مهدهایی که برنامه‌های غیراخلاقی از جمله رقص به کودکان آموزش می‌دهند برخورد می‌کند، گفت: برنامه‌های آموزشی باید در راستای موازین اسلامی باشد.

مهد کودک

کودکان بین 2 تا6 سالگی در مقایسه با نوباوگان و کودکان نوپا زمان بیشتری را دور از خانه و والدین خود سپری می کنند. طی 30 سال گذشته در ایران، تعداد کودکانی که به مهدهای کودک می‌روند افزایش یافته است و مهد کودک‌ها برنامه‌های متنوع اغلب شادی را متناسب با سن و سال و روحیات حساس کودکان به آنها ارایه می دهند و طی چند سال اخیر اکثر مهد کودک ها خدمات خاص مانند یاد دهی زبانهای دیگر به غیر از زبان فارسی را در دستور کار خود قرار داده اند. از آنجا که کودکان زمان نسبتا طولانی را به دور از خانه و خانواده خود سپری می کنند و از طرفی دیگر از لحاظ سن و سال هم نیاز فراوانی به بازی ها و آموزش‏های خلاق و شاد در محیطی سرشار از امید و شادی را دارند در نتیجه محیط مهد کودک ها باید دارای فضای شاد و فرحبخشی باشد و قطعا یکسری از برنامه‏ها و آموزش به کودکان نیاز به ساز و آواز و حرکات نمایشی را دارد تا هم مطالب برای کودک قابل فهمتر باشد و هم از یادگیری مفاهیم و موضوعات لذت کافی را ببرد و از آنجایی که محیط‏های مهد کودک محیط‏های تقریباً زنانه است و کسانی هم که در آنجا حضور دارند کودکان زیر 6 سال هستند نتیجه داشتن محیطی شاد و استفاده از شعرها و آوازهای بچگانه و موسیقی و حرکات نمایشی خلاف عرف و شرع نیست.

اما، سهل انگاری و افراط در بهره گیری از این هنر آموزشی – تفریحی، در برخی از مراکز آموزشی، موجبات دلهره ی برخی از متصدیان آموزشی و تربیتی را فراهم آورده و باعث شده است که در چنین شرایطی شاهد این قضیه باشیم که مدیرکل بهزیستی استان تهران از حذف رقص و آواز از برنامه های مهدکودک ها سخن ‌گوید.

موضوع آموزش‌های نادرست یاد دادن رقص و آواز در مهدها به کودکان و کم تجربگی مربیان مهدها همیشه مشکل و دغدغه خانواده‌ها بوده‌است که سرانجام حدود یک ماه پیش برای بهبود این موضوع سه طرح ارتقای وضعیت فرهنگی مهدهای كودك، طرح جامع ملی آداب و مهارت‌های زندگی و طرح الگوی اسلامی ایرانی اشتغال زنان حدود یک ماه پیش رونمایی شد

موضوع آموزش‌های نادرست یاد دادن رقص و آواز در مهدها به کودکان و کم تجربگی مربیان مهدها همیشه مشکل و دغدغه خانواده‌ها بوده‌است که سرانجام حدود یک ماه پیش برای بهبود این موضوع سه طرح ارتقای وضعیت فرهنگی مهدهای كودك، طرح جامع ملی آداب و مهارت‌های زندگی و طرح الگوی اسلامی ایرانی اشتغال زنان حدود یک ماه پیش رونمایی شد. کم کم می‌توان آثار اجرایی شدن این طرح ها را دید که از جمله آنها می‌توان به حذف رقص و آواز از مهد کودک اشاره کرد.

رقص و آواز از مهد کودک‌ها حذف می‌شود

مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به اینکه سازمان با مهدهای که برنامه‌های غیراخلاقی از جمله رقص به کودکان آموزش می‌دهند برخورد می‌کند، گفت: برنامه‌های آموزشی باید در راستای موازین اسلامی باشد. به گزارش فارس، مدیرکل بهزیستی استان تهران، ولی‌الله نصر در خصوص برنامه‌های آموزشی مهدهای کودک در تهران افزود: تمامی برنامه‌ها تدوین شده به مهدهای کودک ارسال شده‌اند به طوری که مهدها حق آموزش برنامه‌های غیراخلاقی را ندارند. وی بیان داشت: یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های سازمان بهزیستی در سال جاری کنترل برنامه‌های آموزشی در مهدهای کودک است به طوری که باید این برنامه‌ها در راستای موازین اسلامی و شرعی باشد. نصر تاکید کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر برخی از مهدهای کودک برنامه‌های آموزشی غیراخلاقی از جمله رقص و آواز به کودکان آموزش داده‌اند به طوری که امسال با مهدهای متخلف برخورد شدیدی صورت می‌گیرد. زهرا عباسی، مشاور وزیر كشور و مدیر كل دفتر امور بانوان وزارت كشور با اشاره به عملكرد این دفتر، اظهار كرد: علاوه بر هدایت راهبردی و ساماندهی برنامه‌های مربوط به امور زنان و خانواده كه از ماموریت‌های ذاتی دفتر زنان است، كارگروهی نیز در شورای اجتماعی كشور تشكیل شده و برنامه‌های ما در قالب طرح‌های تحولی بر اساس اسناد بالادستی تنظیم شده‌است. وی با بیان اینكه”‌طرح تحولی از ابتكارات وزیر كشور است”‌ گفت: این طرح از نظر كمی و كیفی قابل ارزیابی است چرا كه با ایجاد انگیزه و سرعت بخشیدن به برنامه‌ها راهكارهای جدید و مناسبی را پیش‌رو قرار داد‌ه‌است.

طرح جامع ملی آداب و مهارت‌های زندگی یكی از طرح‌های خوبی است كه به عنوان یك الگوی بومی با همكاری مشترك دفتر امور زنان و خانواده وزارت كشور و موسسه آموزش پژوهشی امام خمینی(ره) تهیه شده و بر اساس این طرح، الگوی جامع آیین زندگی متعالی ارائه می‌شود

عباسی خاطرنشان كرد: در حال حاضر سه طرح ارتقای وضعیت فرهنگی مهدهای كودك، طرح جامع ملی آداب و مهارت‌های زندگی و طرح الگوی اسلامی ایرانی اشتغال زنان آماده شده كه رونمایی می‌شود و طرح‌های”‌حكمیت”‌ با همكاری بسیج و”‌طلیعه مودت”‌ با همكاری سپاه در دست اجرا است. وی افزود: سند امنیت زنان و كودكان كه بخشی از برنامه پنجم توسعه است به دفتر امور زنان محول شده و از طرح‌هایی است كه مقدمات آنها فراهم شده همچنین سند راهبردی طرح تحرك و طرح تبادل فرهنگی با استان‌های مرزی نیز از طرح‌های دیگری است كه در حال آماده‌سازی مقدمات آن هستیم. مشاور وزیر كشور بیان كرد: طرح جامع ملی آداب و مهارت‌های زندگی یكی از طرح‌های خوبی است كه به عنوان یك الگوی بومی با همكاری مشترك دفتر امور زنان و خانواده وزارت كشور و موسسه آموزش پژوهشی امام خمینی(ره) تهیه شده و بر اساس این طرح، الگوی جامع آیین زندگی متعالی ارائه می‌شود. عباسی ادامه داد: تنها الگوی اسلامی ایرانی اشتغال نیز با همكاری این دفتر و گروه پژوهشی فرهنگ و معارف دانشگاه صنعتی شریف به انجام رسیده و طرح ارتقای وضعیت فرهنگی مهدهای كودك نیز با همكاری گروه پژوهشی موسسه”‌نوید صبح امید”‌ در قالب آسیب‌شناسی فرهنگی مهدها به انجام رسیده و فاز دوم این طرح در سال جاری تهیه و تدوین شده‌است.

مهد کودک

واکنش آموزش و پرورش به خبر ممنوعیت رقص و آواز در مهدکودک ها

نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، با انتقاد از خبری كه در یكی از رسانه ها مبنی بر اظهارت یكی از مسوولین بهزیستی كه عنوان كرده بود در مهدهای كودك تهران كلاس‌های آواز و رقص نباشد گفت: چنین اظهاراتی زیبنده نیست و فضای تعریف شده در آموزش و پرورش برای نونهالان و كودكان یك تعریف مشخص و متفاوتی دارد.

وی گفت: آموزش و پرورش شادی و نشاط را برای كودكان می پسندد و قبول دارد اما رقص را قبول ندارد و به صراحت در قانون همه این موارد مشخص است و آموزش و پرورش تعریف فضا را در سنین مختلف رعایت می كند و یك گام نیز جلوتر حركت كرده و از امسال با استقرار نظام تحولی سه سال اول دبستان كاملا متفاوت از سه سال دوم این دوره خواهد بود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: هر دستگاهی وظیفه تعریف شده و قانونی دارد و وظیفه سازمان بهزیستی همانطور كه از نام آن پیداست فراهم كردن شرایط زیستی مناسب برای همه افراد در همه سنین از شیرخوارگان تا سالمندان است لذا قانونگذار نیز آموزش را بر عهده این سازمان محول نكرده و آموزش و پرورش به عنوان دستگاه تعلیم و تربیت مسوول و مجری آموزش و پرورش كشور است.

نوید ادهم ادامه داد: براساس قوانین متعدد مسولیت آموزش نونهالان پیش دبستانی به لحاظ وظیفه قانونی و ذاتی برعهده آموزش و پرورش است و اگر سازمان بهزیستی تمكین نمی‌كند تخلف محسوب می شود چراكه قانون به صراحت مسولیت آموزش و پرورشی پیش دبستانی را به آموزش و پرورش محول كرده است.

فرآوری: نسرین صفری

بخش اجتماعی تبیان


منابع:  خبرگزاری فارس/مردم سالاری/سایت تحلیلی خبری عصر ایران همراه با تغییرات و اضافات