تبیان، دستیار زندگی

کامپیوتر چه تاثیری بر چشم‌ها دارد؟

مشکلات چشمی ناشی از استفاده از کامپیوتر را سندرم بینایی ناشی از کامپیوتر (CVS) می نامند. 
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کامپیوتر و چشم   رایانه و چشم   سندرم بینایی ناشی از کامپیوتر   computer vision syndrome

نویسنده: دکتر علی سنبلستان

سندرم بینایی ناشی از کامپیوتر (Computer Vision Syndrome)

خیره شدن به مانیتور کامپیوتر برای ساعت ها، بخشی از روز کاری در دنیای مدرن شده است و به ناچار، این خیره شدن می تواند فشار زیادی بر چشمان شما وارد کند.

 

مشکلات چشمی ناشی از استفاده از کامپیوتر را سندرم بینایی ناشی از کامپیوتر (CVS) می نامند. CVS یک مشکل چشمی خاص نمی باشد، بلکه این واژه شامل طیف وسیعی از خستگی های چشم و درد چشم تجربه شده توسط کاربران کامپیوتر است.

 

توصیه های مربوط به سلامت چشم

تحقیقات نشان می دهد مشکلات چشمی ناشی از کامپیوتر بسیار شایع هستند.  بین 50 تا 90 درصد از افرادی که با صفحه نمایش کامپیوتر کار می کنند، حداقل برخی از علائم این سندرم را نشان می دهند.

 

علاوه بر این، بزرگسالان شاغل، تنها افراد مبتلا به این سندرم بینایی نیستند.

کودکانی که در طول روز به صفحه بازی های ویدئویی قابل حمل و یا رایانه در محل تحصیل یا منزل خود خیره می‌شوند، نیز می توانند مشکلات چشمی مربوط به استفاده از کامپیوتر را بروز دهند، به خصوص اگر نور و موقعیت کامپیوتر نامناسب باشد.

اگر شما در حال حاضر دچار یک مشکل بینایی مانند نزدیک بینی یا آستیگماتیسم باشید و یا اگر نیاز به عینک داشته باشید و از آن استفاده نکنید، احتمال ایجاد مشکلات چشمی ناشی از کامپیوتر زیادتر خواهد شد

 

چگونه صفحه نمایش کامپیوتر روی بینایی تاثیر می گذارد؟

CVS شبیه به سندرم تونل کارپال و صدمات دیگر ناشی از استرس و فشار مکرر در محل کار است و زمانی اتفاق می افتد که شما بارها و بارها در حال انجام حرکتی مشابه باشید. درست مثل سایر آسیب های ناشی از استرس مکرر، سندرم بینایی ناشی از کامپیوتر می تواند با ادامه فعالیت بدتر شود.

 

در هنگام کار با کامپیوتر نیاز است که چشم ها به طور مداوم در تمرکز، حرکت به جلو و عقب، و تراز با آنچه شما شاهد آن هستید باشند.

 

شما ممکن است در یک زمان مجبور به نگاه کردن بر روی صفحات کاغذ و سپس بر روی صفحه کلید برای تایپ مطالب باشید. بنابراین لازم است که چشم ها به طور منظم و مکرر تصاویر صحیح را برای پردازش به مغز ارسال نمایند.

 

همه این مراحل نیاز به فعالیت زیاد عضلات چشم دارند. کار با کامپیوتر برای چشم های شما نسبت به خواندن یک کتاب یا یک برگه کاغذ به مراتب سخت تر است، زیرا صفحه نمایش کامپیوتر دائما در حال تغییر کنتراست، سوسو زدن و تابش های خیره کننده است.

 

اگر شما در حال حاضر دچار یک مشکل بینایی - مانند نزدیک بینی یا آستیگماتیسم – باشید و یا اگر نیاز به عینک داشته باشید و از آن استفاده نکنید، احتمال ایجاد مشکلات چشمی ناشی از کامپیوتر زیادتر خواهد شد.

 

هنگامی که فرد مسن تر می شود، کار با کامپیوتر برایش بیشتر سخت می شود. دلیلش این است که انعطاف پذیری عدسی چشم کمتر می شود و در نتیجه، توانایی تمرکز بر روی اجسام دور و نزدیک کاهش می یابد. این فرآیند به خصوص پس از حدود 40 سالگی ایجاد می شود که به آن پیرچشمی گفته می شود.

 

سندرم بینایی ناشی از کامپیوتر چه علائمی دارد؟

هیچ شواهدی مبنی بر ایجاد عوارض دائمی چشم همچون آب مروارید در اثر سندرم بینایی ناشی از کامپیوتر وجود ندارد. با این حال، استفاده از کامپیوتر به طور منظم، می تواند عامل قابل توجهی برای خستگی چشم و ناراحتی آن باشد.

 

اگر شما دچار سندرم بینایی ناشی از کامپیوتر شده باشید، ممکن است برخی یا همه این نشانه ها را تجربه کنید:

تاری دید

دوبینی

خشکی و قرمزی چشم

سوزش چشم

سردرد

درد گردن یا پشت

اگر علائم این بیماری درمان نشوند، می توانند اثرات نامناسبی بر عملکرد کاری شما داشته باشند.

پژوهشگران دریافته‌اند که موقعیت مطلوب برای صفحه نمایش کامپیوتر کمی پایین تر از سطح چشم و با فاصله حدود 50 تا 70 سانتی‌متر از صورت است

 

آیا راهی برای تسکین سندرم بینایی ناشی از کامپیوتر وجود دارد؟ 

ایجاد یک سری تغییرات ساده در محیط کار و زندگی می تواند به پیشگیری و بهبود علائم کمک نماید:

1- کاهش انعکاس ها:

روشنایی های موجود در اطراف خود را به گونه ای تغییر دهید که انعکاس بر روی صفحه نمایش کامپیوتر کاهش یابد.

اگر پنجره ای نزدیک به نمایشگر کامپیوتر شما باعث انعکاس می شود می‌توانید تا زمان برطرف شدن نور، صفحه نمایش خود را بچرخانید و یا پرده ها را ببندید.

در صورتی که شدت نور لامپ ها زیاد است، می توانید با نصب دیمر، شدت آن را تنظیم نمایید و یا از چراغ مطالعه‌ای استفاده نمایید که قابلیت تنظیم جهت نور را در سمت مناسب دارا باشد.

استفاده از فیلترهای ضد انعکاس بر روی صفحه نمایش نیز می تواند در محافظت از چشمان شما کمک کننده باشد.

 

2- تنظیم مجدد میز کار:

پژوهشگران دریافته اند که موقعیت مطلوب برای صفحه نمایش کامپیوتر کمی پایین تر از سطح چشم و با فاصله حدود 50 تا 70 سانتی متر از صورت است.

در این موقعیت، دیگر نیازی به کشیدن گردن و یا فشار بر چشم ها برای دیدن نمی باشد.

از پایه های مخصوص برای نگه داشتن کاغذ در حین تایپ مطالب استفاده کنید تا نیاز به حرکات مکرر چشم به بالا و پایین برای تایپ نباشد.

 

3- به چشم خود استراحت دهید:

هر 20 دقیقه یا بیشتر، با نگاه کردن به جایی دورتر یا به اطراف اتاق یا به بیرون از پنجره به مدت حدود 20 ثانیه، به چشمان خود استراحت دهید.

پلک زدن با تعداد کافی برای مرطوب نگه داشتن چشم ضروری است. در صورتی که چشم های شما بیش از حد خشک می شوند لازم است که از قطره های مرطوب کننده (اشک مصنوعی) استفاده نمایید.

 

4- تنظیمات کامپیوتر خود را بنا به نیاز تغییر دهید:

شما لازم نیست با تنظیمات نصب شده توسط کارخانه بر روی کامپیوتر تطابق پیدا کنید.

در صورتی که هر گونه شرایطی نامناسب است می توانید روشنایی، کنتراست، فونت و اندازه نوشته ها را تا زمانی که به بهترین حالت برای دید شما درآیند، تغییر دهید.

 

5- به طور منظم جهت معاینه به چشم پزشک خود مراجعه نمایید:

پزشک را در جریان هر گونه خستگی و یا احساس فشار چشم در محل کار و یا زندگی خود قرار دهید. ممکن است برای تصحیح مشکلات چشمی خود نیاز به عینک و یا لنزهای تماسی داشته باشید. چشم‌پزشک در مورد نوع عینک مورد نیاز شما در هنگام کار با کامپیوتر تصمیم گیری خواهد کرد.

هم چنین چشم کودکان نیز باید به طور منظم معاینه شود. اطمینان حاصل کنید که هر سیستمی که کودکان مورد استفاده قرار می دهند از نظر ارتفاع و شرایط نوری مناسب باشد.


مطالب مرتبط :

كاهش بینایی با نگاه به مانیتور

مراقبت‌ از چشم در کار با کامپیوتر

آیا نمایشگر رایانه براى چشم مضر است؟

مشکلات چشمی کار با کامپیوتر

چشم‌هایتان هم باید ورزش كنند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.