تبیان، دستیار زندگی
همیشه در مورد تغذیه سالم، اشتباهات و سوءتفاهم‌های زیادی وجود داشته و دارد؛ به طوری که گاه دانستن این که تغذیه سالم چیست، کار دشواری می‌شود. برخی از این سوء تفاهم‌ها به قرار زیر است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10 اشتباه رایج درباره غذاها


همیشه در مورد تغذیه سالم، اشتباهات و سوءتفاهم‌های زیادی وجود داشته و دارد؛ به طوری که گاه دانستن این که تغذیه سالم چیست، کار دشواری می‌شود. برخی از این سوء تفاهم‌ها به قرار زیر است.

راست و غلط

غذاهای سالم یعنی غذاهای کم چرب

بسیاری از افراد فکر می‌کنند غذاهای سالم یعنی غذاهای بسیار کم چرب؛ اما این تصور اشتباه است. اولاً، بسیاری از غذاهای کم چرب، غذاهای سالمی نیستند. مثلاً اگر ماست کم‌چرب، اسنک‌ها و غذاهای آماده پر از نمک، قند و برخی افزودنی‌های دیگر باشند، با وجود کم چرب بودن، بسیار مضر خواهند بود. در ضمن تمام چربی‌ها مثل هم نیستند و برخی از آن‌ها واقعاً برای بدن ما مفیدند؛ مثلاً چربی‌های تک اشباعی موجود در آووکادو، روغن زیتون و آجیل‌ها برای کاهش وزن، سلامت قلب و کاهش کلسترول بدن هستند. هنگام مقایسه غذاها با یکدیگر، بهتر است اول به نوع چربی موجود در آن‌ها و اینکه چقدر ارزش غذایی دارند، فکر کنید و بعد به مقدار چربی موجود در آن‌ها.

هر چه طبیعی‌تر، سالم‌تر

اینکه هر چه غذا طبیعی‌تر باشد، سالم‌تر است، درست نیست. همین غذاهای طبیعی نیز نباید از قند، نمک و چربی‌های اشباع شده انباشته باشند. خوردن غذاهای طبیعی در حد امکان توصیه می‌شود؛ اما هنگام استفاده از آن‌ها نیز مواد تشکیل دهنده‌شان را چک کنید تا مطمئن شوید به همان اندازه که به نظر می‌رسند، سالم هستند یا خیر.

سیب‌زمینی‌ها بهترین انتخاب

با تأکیدی که این روزها بر خوردن بیشتر میوه‌ها و سبزیجات می‌شود، بیشتر مردم فکر می‌کنند یکی از بهترین انتخاب‌ها در این زمینه سیب‌زمینی است؛ در حالی که چیپس‌ها از همین سیب‌زمینی تهیه می‌شوند و به هیچ وجه مصرف آن‌ها توصیه نمی‌گردد. بله حقیقت این است که سیب‌زمینی بهترین انتخاب نیست. با آنکه سرشار از فیبر، ویتامین‌های B و پتاسیم می‌باشد، آن را جزء غذاهای پرنشاسته می‌دانند، نه میوه‌های بسیار سالم. برای آنکه به رژیم غذایی خود سبزیجات بیشتری بیفزایید، بهتر است به جای سیب‌زمینی پخته معمولی از سیب‌زمینی شیرین استفاده کنید.

میوه‌های تازه؛ تنها گزینه

خوشبختانه روش‌های دیگری نیز برای مصرف میوه‌ها و بهره‌مندی از خواص آن‌ها وجود دارد. در حالی که مصرف میوه‌های تازه به شدت توصیه می‌شود (چرا که هم باعث احساس سیری و هم تأمین سلامت بیشتر می‌شوند)، می‌توانید از آن‌ها به صورت‌های دیگر نیز استفاده کنید؛ مثل آب‌میوه‌ها، میوه‌های خشک، میوه‌های فریز شده، کنسروی و حتی دسرهای میوه.

بسیاری از مردم به اشتباه فکر می‌کنند که شکر قهوه‌ای نیز همانند برنج قهوه‌ای

و نان قهوه‌ای سالم‌تر از نوع سفید آن می‌باشد؛ اما این تصور کاملاً اشتباه است

درست است که این مواد نمی‌توانند جای غذا و میوه‌های تازه را بگیرند و زیاده‌روی در مصرف آن‌ها حتی می‌تواند باعث چاقی و خطرات دیگر شود، اما بسیاری از ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن را تأمین می‌کنند. پس می‌توانید در مواقعی که دسترسی به میوه تازه ندارید و یا منع مصرف از میوه‌های معمولی را دارید، به صورت منطقی از آن‌ها استفاده کنید.

گیاه‌خواران دچار کمبود پروتئین می‌شوند

یکی از شایع‌ترین سوء تفاهم‌ها در مورد افراد گیاه‌خوار این است که در برنامه غذایی آن‌ها به اندازه کافی پروتئین وجود ندارد. یکی از دلایل این طرز فکر این است که بدن برای حفظ سلامت خود نیاز به پروتئین زیاد دارد؛ اما پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مصرف پروتئین به مقدار زیاد برای سلامتی مضر است و در واقع رژیم گیاه‌خواری به خاطر برخورداری از این ویژگی تأثیر زیادی در افزایش طول عمر و حفظ سلامت دارد. دومین دلیل این سوء تفاهم این است که مردم گوشت را مهم‌ترین منبع تأمین پروتئین می‌دانند؛ در حالی که پروتئین در بسیاری از سبزیجات به مقدار فراوان جود دارد و از طرفی این سبزیجات عاری از چربی‌های اشباع شده موجود در گوشت هستند و می‌توانند برای سلامت بسیار هم مفید باشند.

عدم تحمل غذاها همان حساسیت غذایی است

بسیاری از مردم حساسیت غذایی را همان عدم تحمل غذایی می‌دانند؛ اما این دو یکی نیستند. بسیاری از افراد که معتقدند حساسیت غذایی دارند، در واقع دچار عدم تحمل غذایی هستند. با اینکه حساسیت غذایی شیوع کمی در میان مردم دارد، تأثیر آن بسیار زیاد است و سیستم دفاعی بدن را نیز درگیر می‌کند. علائم حساسیت غذایی بسیار شدید و حتی گاه خطرناک است. اما عدم تحمل غذایی، در اصل دستگاه گوارش را درگیر می‌کند، یعنی دستگاه گوارش هضم برخی غذاها را به سختی انجام می‌دهد. این عارضه هر چقدر هم که ایجاد ناراحتی کند، سلامت و زندگی فرد را تهدید نمی‌کند.

آب معدنی و آب شیر

آب معدنی سالم‌تر از آب شیر

همیشه و همه جا به ما توصیه می‌شود که برای حفظ سلامت خود بیشتر آب بنوشیم و برخی از ما به اشتباه فکر می‌کنیم که آب معدنی سالم‌تر از آب شیر است؛ اما هیچ دلیل علمی برای اثبات این قضیه وجود ندارد. حتی برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند که برخی از آن‌ها چندان هم سالم نیستند. در تحقیقاتی که چندی پیش در مورد آب‌های بطری و آب‌های شیر به عمل آمد، ثابت شد که 25 درصد از آب‌های بطری از همان آب شیر پُر می‌شوند! برخی آن‌ها هم حاوی مواد شیمیایی مثل «فتالیت‌ها» هستند که باعث بر هم خوردن تعادل هورمونی می‌شوند (البته اگر به میزان زیاد مورد مصرف قرار بگیرند).

شکر قهوه‌ای سالم‌تر از شکر سفید

بسیاری از مردم به اشتباه فکر می‌کنند که شکر قهوه‌ای نیز همانند برنج قهوه‌ای و نان قهوه‌ای سالم‌تر از نوع سفید آن می‌باشد؛ اما این تصور کاملاً اشتباه است. البته شکر قهوه‌ای مقدار کمی املاح در خود دارد، اما این مقدار آنقدر جزئی است که در واقع هیچ منفعتی از آن‌ها نصیب شما نمی‌شود. شکر قهوه‌ای نیز مثل شکر سفید است؛ با همان مقدار کالری و همان خطرات. همان خطراتی که شکر سفید دارد، شکر قهوه‌ای نیز دارد؛ مثل بیماری‌های قلبی، خرابی و از بین رفتن دندان‌ها، چاقی و ...

غلات صبحانه؛ صبحانه ایده‌آل

این طرز فکر کاملاً اشتباه است. شکر استفاده شده در مواد غذایی بسته‌بندی شده که از غلات تهیه می‌شوند، بسیار بالاست؛ حتی در سالم‌ترین برندها.

هوس خوردن غذاهای شیرین، پر شکر و پر از چربی‌های اشباع‌شده نه تنها

به سلامتی کمک نمی‌کند، بلکه آن را به خطر هم می‌اندازد

بر اساس پژوهش‌ها، فقط یک صدم برندهایی که محصولات غذایی حاوی غلات تهیه می‌کند، به مقدار سالم چربی قند و نمک دارند. بله کاملاً درست است که بسیاری از این غلات حاوی ویتامین‌ها و املاح معدنی هستند، اما اگر بتوانید این مواد مغذی را از طریق مواد طبیعی به دست آورید، بسیار بهتر است. مثلاً جو، نان و تخم‌مرغ بخورید. این انتخاب‌ها برای صبحانه ایده‌آل‌ترند.

هوس خوردن = کمبود

یکی از بزرگ‌ترین سوء تفاهم‌ها در مورد هوس خوردن غذا این است که بدن دچار کمبود آن شده و باید هر چه زودتر برطرف شود. در این رابطه باید گفت، هوس خوردن چیزی فقط مربوط به فکر و ذهن خود می‌شود. اغلب مردم وقتی که هوس خوردن چیزی می‌کنند، با سالم بودن و خاصیت آن کاری ندارند. مثلاً معمولاً بیشتر ما هوس خوردن پیتزا و برخی غذاهای فست‌فودی را می‌کنیم و هیچ ارتباطی بین این موضوع و کمبود مواد مغذی در بدن وجود ندارد. هوس خوردن غذاهای شیرین، پر شکر و پر از چربی‌های اشباع‌شده نه تنها به سلامتی کمک نمی‌کند، بلکه آن را به خطر هم می‌اندازد.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: دنیای سلامت – شماره 75

مطالب مرتبط:

خطاهای هفت‌گانه در محوطه‌ی آشپزخانه

باورهای غلط درباره شیر و لبنیات

5 اشتباه رایج خانواده‌ها در رستوران‌های فست‌فود

6 راست و دروغ‌ در مورد جوشانده‌ها

باورهای غلط در مورد تناسب اندام(1)

باورهای غلط در مورد تناسب اندام (2)

باورهای غلط در مورد تناسب اندام(3)

باورهای غلط درباره چاقی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.