تبیان، دستیار زندگی
بینی شما برای بوییدن اشیا به کار می رود. و در چشیدن هم به زبانتان کمک می کند. بینی می تواند این کار را انجام دهد؛ زیرا وقتی غذا می خورید، ذرات بسیار ریز غذا توسط هوا وارد بینی تان می شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بینی برای چیست؟
بینی برای چیست؟

بینی شما برای بوییدن اشیا به کار می رود. و در چشیدن هم به زبانتان کمک می کند. بینی می تواند این کار را انجام دهد؛ زیرا وقتی غذا می خورید، ذرات بسیار ریز غذا توسط هوا وارد بینی تان می شود. این ذرّات آن قدر ریزند که نمی توانید آن ها را ببینید، ولی اعصاب داخل بینی شما آن ها را پیدا می کنند و درباره ی آن ها به مغز پیام می فرستند.

* به هنگام سرماخوردگی، وقتی که بینی شما می گیرد، هوا به اعصاب بینی نمی رسد و در نتیجه نمی توانید به خوبی مزه ی غذا را بچشید.

زبان من به چه درد می خورد؟

* برای این که بفهمید زبان چگونه در صحبت کردن به شما کمک می کند، انگشت خود را بر روی آن قرار دهید و سعی کنید بگویید: «سلام».

زبان شما برای چشیدن چیزهای مختلف است، ولی در صحبت کردن و آواز خواندن هم به شما کمک می کند. زبان، پوشیده از برآمدگی های بسیار ریزی به نام پرزهای چشایی است که از طریق اعصاب درباره ی انواع چیزهای خوش مزه ای که می خورید یا می نوشید، پیام هایی به مغز ارسال می دارند.

چرا دندان ها می افتند؟

همین طور که رشد می کنید، بیش تر اندام های شما بزرگ تر می شوند، ولی دندان های شما نمی توانند بزرگ تر شوند و در نتیجه، باید آن ها را عوض کنید. در کودکی بیست دندان کوچک به نام دندان های شیری دارید. در پنج یا شش سالگی، این دندان ها شروع به افتادن می کنند و به جای آن ها دندان های بزرگ تر در می آیند.

* وقتی بزرگ می شوید، بین 28 تا 32 دندان خواهید داشت.

ترجمه: مهدیه زمردکار

بخش کودک و نوجوان تبیان


مطالب مرتبط:

شعبده بازی با آب و هوا

چطور هواشناسی کنید؟

جنگل‌های استوایی

اهمیت سه ماده‌ی مهم در آب و هوا

طولانی‌ترین رود دنیا

چشم‌های پرندگان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.