تبیان، دستیار زندگی
نعنا، این گیاه خوش عطر و خوش طعم سرشار از آهن، ضدسرطان، دوستدار قلب، ضد درد و غیره است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نعنا: معطر و درمانگر


نعنا، این گیاه خوش عطر و خوش طعم سرشار از آهن، ضدسرطان، دوستدار قلب، ضد درد و غیره است.

نعناع

فرقی نمی‌کند که نعنا تازه یا خشک باشد، این سبزی معطر معجزه می‌کند. در این مطلب قصد داریم شما را با خواص نعنا و روش استفاده از آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

نعنا ضد درد است

زمانی که دچار آسیب‌دیدگی، ضربه و حتی دندان درد می‌شوید به افشره‌ی خوراکی نعنا اعتماد کنید. خاصیت خنک کنندگی این گیاه، پوست را بی حس می‌کند. نعنا همچنین التهاب را از بین برده و درد را کاهش می‌دهد.

روش مصرف

* در صورتی که دچار شوک، دردهای عضلانی، ضربه یا پیچ خوردگی شدید: 1 تا 3 قطره از افشره‌ی خوراکی نعنا فلفلی را روی محل درد زده و ماساژ دهید. هر روز حداکثر 3 مرتبه این کار را تکرار کنید.

* برای مقابله با دندان درد یا دردهای مربوط به لثه: 1 تا 2 قطره افشره‌ی خوراکی نعنا فلفلی را روی یک گوش پاک کن تمیز بچکانید و روی لثه یا اطراف دندان دردناک بزنید.

* برای مقابله با دردهای مربوط به دستگاه گوارش: 150 میلی لیتر آب جوش را روی 1 تا 2 قاشق نعنای تازه یا خشک ریخته و 10 دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کرده و روزانه 2 تا 3 فنجان از این جوشانده میل کنید.

نعنا برای هضم غذا خوب است

نعنا برای هضم غذا خوب است، نفخ، آروغ و باد معده را کاهش می‌دهد، حالت تهوع و درد روده را تسکین می‌دهد.

روش مصرف

* در صورت باد معده، آروغ، نفخ: 1 تا 2 قاشق چای‌خوری برگ نعنای تازه یا خشک را با 150 میلی لیتر آب جوش مخلوط کرده و به مدت 10 تا 15 دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کرده و بعد از غذا یک فنجان میل کنید.

* برای مقابله با حالت تهوع: روزانه 3 فنجان جوشانده‌ی نعنا (ترجیحاً بین غذا) میل کنید.

* در صورت اسهال: 3 قطره افشره‌ی خوراکی نعنا را با یک قاشق چای‌خوری عسل مخلوط کرده و بخورید. توجه داشته باشید که روزانه نباید بیش از 9 قطره از این افشره مصرف شود.

نعنا تسکین دهنده و ضد درد است و برای همین خارش و بیماری‌های دردناک پوستی را تسکین می‌دهد. مانند پسوریازیس، کهیر، زونا و غیره

کم خونی، کمبود آهن: به نعنا اعتماد کنید

کمبود آهن به خصوص در بین زنان رایج است. وجود آهن برای ساخت گلبول‌های قرمز که وظیفه‌ی حمل اکسیژن را دارند لازم و ضروری است. برای جلوگیری از کمبود آهن هر روز به غذاهایتان نعنا اضافه کنید. نعنا منبع آهن است.

روش مصرف

روزانه از نعنا به صورت نعنای تازه، خشک و جوشانده استفاده کنید. توجه داشته باشید برای اینکه آهن راحت‌تر جذب بدن شود باید به همراه آن ویتامین C مصرف کنید. برای همین نعنا را با پرتقال، کیوی و ... بخورید.

نعنا خارش ناشی از بیماری‌های پوستی را تسکین می‌دهد

نعنا تسکین دهنده و ضد درد است و برای همین خارش و بیماری‌های دردناک پوستی را تسکین می‌دهد. مانند پسوریازیس، کهیر، زونا و غیره.

روش استفاده

می‌توانید نعنا را در کنار داروهای پزشکی‌تان مصرف کنید. 1 تا 2 قطره افشره‌ی خوراکی نعنا فلفلی را به پمادهایی که پزشکتان تجویز کرده اضافه کنید و روی پوستتان بمالید.

آب با عرق نعنا

آیا نعنا برای قلب مفید است؟

نتایج پژوهشی که در سال 2002 در مالزی انجام گرفت نشان می‌دهد نعنا خطر ابتلا به بیماری‌ها قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. می‌پرسید چگونه؟ نعنا اجازه نمی‌دهد که کلسترول بد خون در رگ‌ها رسوب کرده و آن‌ها را مسدود کند.

البته با اطمینان نمی‌توان این ادعا را تایید کرد اما امتحانش ضرری ندارد. توصیه می‌کنیم روزانه در تهیه غذاهایتان از نعنا استفاده کنید.

نعنا دوست کبد

نعنا کبد را تمیز می‌کند. در واقع نعنا باعث ترشح صفرا و تحریک عملکرد کبد شده و به این ترتیب باعث تمیز شدن آن می‌شود.

روش استفاده

150 میلی لیتر آب جوش را روی 1 تا 2 قاشق نعنای تازه یا خشک ریخته و 10 دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کرده و روزانه 1 تا 3 فنجان و به مدت 2 هفته از این جوشانده میل کنید.

نعنا سردرد را تسکین می‌دهد

بررسی‌های گوناگون نشان می‌دهد که نعنا سردرد را تسکین می‌دهد.

روش استفاده

برای این کار شقیقه‌ها و پیشانی‌تان را با 1 تا 2 قطره افشره‌ی خوراکی نعنا فلفلی ماساژ دهید. اگر پوست حساسی دارید افشره را با مقداری روغن گیاهی مخلوط کنید. توجه داشته باشید که از برخورد این افشره با چشمتان خودداری کنید.

نعنا کبد را تمیز می‌کند. در واقع نعنا باعث ترشح صفرا و تحریک عملکرد کبد شده

و به این ترتیب باعث تمیز شدن آن می‌شود

آیا نعنا خواص ضدسرطانی دارد؟

نعنا از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند به خاطر این که حاوی فلاوونوئیدها و رزمارینیک اسید می‌باشد. این مواد آنتی اکسیدانی از بدن در مقابل بیماری‌ها محافظت می‌کند. تغذیه‌ی متنوعی داشته باشید و نعنا را وارد برنامه‌ی غذایی خود کنید.

روش استفاده

توصیه می‌کنیم بیشتر از نعنای تازه استفاده کنید. به خاطر این که نعنای تازه حاوی آنتی اکسیدان‌های بی‌شماری است. زمانی که از جوشانده‌ی نعنا استفاده می‌کنید تنها از 75 درصد این آنتی اکسیدان‌ها بهره‌مند می‌شوید.

منتول

نعنا نفس شما را خوشبو می‌کند

از آن جایی که نعنا باعث بهبود هضم غذا می‌شود اجازه نمی‌دهد محتویات داخل معده بالا بیاید و برای همین امکان بوی بد دهان را کاهش می‌دهد. علاوه بر این نعنا حاوی ماده‌ای به نام منتول است که برای خوشبو کردن نفس بسیار موثر است.

روش مصرف

برای این کار می‌توانید 2 تا 3 برگ نعنای تازه را بجویید یا این که 1 قطره افشره‌ی خوراکی نعنا فلفلی را روی یک قند کوچک بچکانید و در دهانتان بگذارید.

توجه توجه

موارد منع مصرف: توجه داشته باشید که افشره‌ی نعنا برای کودکان، سالمندان و زنان باردار توصیه نمی‌شود. همچنین اگر شما آلرژی دارید قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

خواص نعناع

نشاط بعد از ناهار با نعناع

درمان و پیشگیری از سرماخوردگی با محصولات نعناع

سبزی خوردن؛ پای ثابت سفره های ایرانی

چای نعناع برای كنترل پُر مویی

7 گیاه ضدنفخ

این مواد غذایی ضد درد هستند!

درمان سردرد و دل درد با نعنا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.