تبیان، دستیار زندگی
ربوکاپ یا جام جهانی ربات‌ها، یک پروژه بین‌المللی برای ارتقای هوش مصنوعی،رباتیک و دیگر زمینه‌های مرتبط است. فدراسیون جهانی ربوکاپ در تلاش است تا با طرح مسئله‌ای استاندارد که دامنه گستره آن تمامی فن آوری‌های موجود را به مشارکت و آزمون فرا می‌خواند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ربوکاپ یا جام جهانی ربات‌ها


ربوکاپ یا جام جهانی ربات‌ها، یک پروژه بین‌المللی برای ارتقای هوش مصنوعی،رباتیک و دیگر زمینه‌های مرتبط است. فدراسیون جهانی ربوکاپ در تلاش است تا با طرح مسئله‌ای استاندارد که دامنه گستره آن تمامی فن آوری‌های موجود را به مشارکت و آزمون فرا می‌خواند به پرورش تحقیقات هوش مصنوعی و ربات‌های هوشمند بپردازد.

ربوکاپ بازی فوتبال را با هدف ایجاد ابتکاراتی برای مسایل اساسی اجتماعی و صنعتی به عنوان محور اصلی تحقیقات خود انتخاب کرد. هدف نهایی ربوکاپ تشکیل یک تیم کاملا هوشمند از ربات‌های انسان نما است که در سال 2050 برابر تیم قهرمان جام جهانی فوتبال به پیروزی دست یابد. برای این که یک تیم از ربات‌ها در واقع بتوانند فوتبال بازی کنند فن آوری‌های گوناگونی باید دخیل شوند، از جمله اصول طراحی عامل‌های خودکار، همکاری چند عامله ، استفاده از استراتژی، تحلیل و استدلال زمان واقعی، و ترکیب حس‌گر‌ها. ربوکاپ محلی است برای آزمون یک تیم از ربات‌های هوشمند پرسرعت در محیطی پویا. ربوکاپ همچنین چارچوبی را برای تحقیق در جنبه‌های نرم‌افزاری خود فراهم کرده است. یکی از کاربردهای اصلی فن آوری‌های ربوکاپ جستجو و نجات در زمان وقوع بلایای طبیعی از جمله زلزله در مقیاس وسیع است. ربوکاپ پروژه امداد ربوکاپ را به جهت ارتقای تحقیقات در زمینه مسایل اساسی اجتماعی شروع کرد و از اهداف اصلی آن استفاده مفید از فن‌آوری برای کاهش خسارات جانی ناشی از وقوع بلایای طبیعی است.

ربوکاپ آزاد ایران

تیم های ایرانی از سال 1382 از جمله فعال ترین تیم های ربوکاپ بوده اند. تعداد تیم های ایرانی سال به سال رو به افزایش بوده است. بنابرین زمان آن فرارسیده بود که مسابقات ربوکاپ در ایران به صورت آزاد برگزار گردد. همچنین با توجه با افزایش چمشگیر تیم های متقاضی شرکت در مسابقات جهانی ربوکاپ مسابقات آزاد در آینده تبدیل به مسابقات مقدماتی مسابقات جهانی ربوکاپ خواهند شد. مسابقات ربوکاپ آزاد ایران محلی برای آماده سازی و تقویت تیم ها جهت شرکت در مسابقات جهانی می باشد. به علاوه اینکه تیم های نوپا این فرصت را پیدا می نمایند تا از تجربیات تیم های دیگر استفاده نمایند و بیشتر با این مسابقات آشنا شوند.

ربوکاپ یا جام جهانی ربات‌ها، یک پروژه بین‌المللی برای ارتقای هوش مصنوعی،رباتیک و دیگر زمینه‌های مرتبط است. فدراسیون جهانی ربوکاپ در تلاش است تا با طرح مسئله‌ای استاندارد که دامنه گستره آن تمامی فن آوری‌های موجود را به مشارکت و آزمون فرا می‌خواند به پرورش تحقیقات هوش مصنوعی و ربات‌های هوشمند بپردازد

هفتمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران

کمیته ملی ربوکاپ ایران و فدراسیون جهانی ربوکاپ دانشگاه آزاد اسلامی قزوین را به عنوان میزبان هفتمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران انتخاب کردند. این دوره از مسابقات از تاریخ 15 لغایت 19 فروردین 1391 در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد.

رقابت تیمهای داخلی و خارجی در 17 لیگ

هدف نهایی از برگزاری مسابقات روبوکاپ پیروزی تیم فوتبال روباتهای انسان نما با برترین تیم فوتبال تا سال 2050 است که برای رسیدن به این هدف نیاز به توسعه دانش روباتیک و هوش مصنوعی است.

359 تیم داخلی و خارجی در هفتمین دوره رقابتهای ربوکاپ حضور دارند که از تعداد 359 تیم، 33 تیم از 11 کشور هند، پاکستان، آلمان، برزیل، مکزیک، آمریکا، انگلیس، چک، چین، ترکیه و یونان به رقابت با سایر تیمها می پردازند.

در این دوره از رقابتها تیمهای حاضر در 17 لیگ به رقابت می پردازند.

تیمهای شرکت کننده در این دوره از رقابت ها در 17 لیگ به رقابت با یکدیگر می پردازند که به شرح زیر است:

تعداد تیمها

نام لیگ های روبوکاپ

ردیف

20 تیم

رباتهای امدادگر واقعی

1

13 تیم

رباتهای شبیه ساز امداد واقعی

2

6 تیم

امدادگر مجازری

3

25 تیم

شبیه ساز فوتبال 2بعدی

4

19 تیم

شبیه ساز فوتبال 3 بعدی

5

14 تیم

فوتبالیست سایز کوچک

6

16 تیم

ربات انسان نما

7

6 تیم

رباتهای نائو

8

4 تیم

رباتهای خانگی

9

9 تیم

امدادگر ابتدایی

10

37 تیم

امدادگر پیشرفته

11

12 تیم

امدادگر "ب"

12

3 تیم

امدادگر دانش آموزی

13

30 تیم

رباتهای مین یاب

14

25 تیم

رباتهای مین یاب دستی

15

20 تیم

رباتهای پرنده

16
-

رباتهای زیر دریایی

17

تیمهای برتر رقابتهای ایران اوپن 2012 به مسابقات جهانی ربوکاپ 2012 که در مکزیک برگزار می شود، راه می یابد.

از نکات حاشیه ای این دوره از مسابقان می توان به بازی نمایشی فوتبال با حضور عادل فردوسی پور، مجری و تهیه کننده برنامه "نود"، رضا جاودانی مجری شبکه سوم سیما و تیم رباتهای فوتبالیست انسان ها اشاره کرد که با نتیجه مساوی پایان یافت. در این بازی ابتدا تیم ربات فوتبالیست سایز متوسط MRL از دانشگاه آزاد اسلامی قزوین گل اول بازی را به ثمر رساند اما در ادامه بازی عادل فردوسی پور با به ثمر رساندن یک گل، بازی را به تساوی کشاند.

برای دیدن گالری تصاویراینجا کلیک کنید.

فرآوری: م.ح. اربابی فر

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: خبرگزاری مهر و سایت مسابقات ربوکاپ