تبیان، دستیار زندگی
همدان قدیمی‌ترین شهر ایران و از کهن‌ترین شهرهای جهان است. شهری که اولین پایتخت مادها بوده‌ و در روزگار هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، آل بویه و سلجوقیان نیز یکی از پایتخت‌های کشور به حساب می آمده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر به قدیمی‌ترین شهر ایران
سفر به قدیمی‌ترین شهر ایران


اگر دوست دارید شهری را ببینید که با ساختاری منظم، بخشی از قدمت تاریخ ایران با مسجد و كلیسا و معبد و كتیبه و سنگ‌نوشته و گورستان و موزه و بقعه و خانه‌های قدیمی و كاروانسرا و بازار دوران قاجار و حمام و پل و دشت و چشمه و سد و قله و خیلی چیزهای دیگر به نمایش در می آورد، مطمئنا همدان، بهترین انتخاب است.

همدان قدیمی‌ترین شهر ایران و از کهن‌ترین شهرهای جهان است. شهری که اولین پایتخت مادها بوده‌ و در روزگار هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، آل بویه و سلجوقیان نیز یکی از پایتخت‌های کشور به حساب می آمده است.

چطور برویم؟

هواپیما: از شهرهای مختلف با پرواز مستقیم می‌توانید خودتان را به همدان برسانید.

قطار: نزدیكترین ایستگاه قطار در فاصله 211 كیلومتری همدان است.

اتوبوس: از شهرهای مختلف برای این استان اتوبوس وجود دارد بویژه از استان‌های كردستان و كرمانشاه كه به فاصله كمتری تعداد اتوبوس‌های بیشتری وجود دارد.

اتومبیل:‌ از شرق از مسیر نوبران ‌‌ـ ‌فامنین و كمیجان ‌‌ـ‌ قهاوند و اراك ‌‌ـ ‌ملایر. از جنوب از مسیر بروجرد‌‌ ـ‌ ملایر. از غرب از مسیر از كنگاور به تویسركان و اسدآباد و قروه ـ همدان. از شمال از مسیر قیدار‌ ‌ـ ‌كبودرآهنگ می‌توانید خودتان را به همدان برسانید.

تپه‌ای که در حال حاضر مجسمه شیر سنگی بر روی آن واقع شده تپه باستانی است زیرا تابوت متعلق به دوره اشکانی از آن محل کشف شده و فعلاً در موزه تپه هگمتانه نگهداری می‌شود

كجا برویم؟‌

آنقدر جاذبه‌های دیدنی همدان زیاد هست كه شما را چند روزی در این شهر ماندگار كند. ولی اگر دوست داشتید می‌توانید به تویسركان هم بروید و از آرامگاه میررضی‌الدین آرتیمانی دیدن كنید. یا در شهرستان نهاوند، سری به معبد سلوكی و كتیبه بزرگ و حمام حاج‌آقا تراب بزنید. یا تپه‌های تاریخی ملایر را ببینید.

آرامگاه بوعلی سینا: این آرامگاه نماد شهر همدان است که به محض ورود به همدان می توانید آن را ببینید؛ درست در میدان بوعلی سینا در مرکز شهر همدان. بنای ابتدایی این آرامگاه در زمان قاجاریه ساخته شد اما در سال 1330 انجمن آثار ملی ایران به مناسبت هزارمین سالروز تولد ابوعلی سینا تصمیم به تجدید بنای آن گرفت. نقشه بنای فعلی به سبک معماری قرنی که بوعلی سینا در آن می زیسته از روی قدیمی‌ترین بنای تاریخ دار اسلامی یعنی برج گنبد قابوس در شهر گنبد کاووس اقتباس شده است.

سفر به قدیمی‌ترین شهر ایران

مجسمه شیرسنگی: از یادمان‌های تاریخ باستان در شهر همدان مجسمه شیرسنگی است كه در انتهای خیابان 12 متری سنگ شیر و در وسط میدان مربع شكلی به همین نام قرار گرفته‌ است. تپه‌ای که در حال حاضر مجسمه شیر سنگی بر روی آن واقع شده تپه باستانی است زیرا تابوت متعلق به دوره اشکانی از آن محل کشف شده و فعلاً در موزه تپه هگمتانه نگهداری می‌شود.

سفر به قدیمی‌ترین شهر ایران

كتیبه‌های گنج‌نامه: یادگاری از دوران داریوش و خشایارشاه هخامنشی است كه بردل یكی از صخره‌های كوه الوند در فاصله 5 كیلومتری غرب همدان و در انتهای دره عباس‌آباد حكاكی شده‌است. کتیبه‌ها هر کدام در سه ستون 20 سطری به زبان‌های پارسی باستان، بابلی و عیلامی قدیم نوشته شده‌اند. متن پارسی باستان در سمت چپ هر دو لوح جای گرفته‌است و پهنایی معادل 115 سانتی متر دارد. متن بابلی در وسط هر دو کتیبه نوشته شده و متن عیلامی در ستون سوم قراردارد.

سفر به قدیمی‌ترین شهر ایران

شهر باستانی هگمتانه: تپه هِگْمَتانه تپه‌ای تاریخی با پیشینه‌ای متعلق به دوران مادهاست كه در شهر همدان قرار دارد؛ از جمله ویژگی‌های شهر باستانی هگمتانه، معماری و طرح و نقشه منظم این شهر بوده كه بین آثار باستانی به‌دست آمده كم‌سابقه‌است. آثار كشف شده حاكی از وجود یك شبكه منظم و پیشرفته آبرسانی در شهر حكومتی مادها و پارت‌هاست.

سفر به قدیمی‌ترین شهر ایران

برج قربان: این برج در محله زندی‌ها و نزدیكی دبیرستان ابن‌سینا قراردارد كه از قرار معلوم مدفن شیخ‌الاسلام حسن‌بن عطار حافظ ابوالعلا و جمعی از امرای‌ سلجوقی است. این بنای ساده یك برج 12 ضلعی آجری با گنبدی هرمی شكل دوازده ترك آجری تشكیل شده دارد.

سفر به قدیمی‌ترین شهر ایران

كجا بمانیم؟

هزینه های اقامت در همدان تا این زمان، یعنی فروردین ماه 91 به این شرح است:

هزینه یك شب اقامت در اتاق 2 تخته هتل 4 ستاره این شهر: 125 هزار تومان

هزینه یك شب اقامت در اتاق 2 تخته هتل 3 ستاره این شهر: ‌ 95 هزار تومان

هزینه یك شب اقامت در اتاق 2 تخته هتل 2 ستاره این شهر: 60 هزارتومان

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از همشهری، جام جم، ایران