تبیان، دستیار زندگی
نی با مردم ایران تا شامگاه یکشنبه 7/10/82 بیش از 550 تن از امدادرسانان 36 کشور جهان در شهرستان بم حضور یافتند که بر اساس پیام های مخابره شده تعداد این امدادگران که با تجهیزات کامل امدادرسانی و پزشکی به کرمان و بم اعزام شده ا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همدلی جهانی با مردم ایران

تا شامگاه یکشنبه7/10/82بیش از 550 تن از امدادرسانان 36 کشور جهان در شهرستان بم حضور یافتند که بر اساس پیام های مخابره شده تعداد این امدادگران که با تجهیزات کامل امدادرسانی و پزشکی به کرمان و بم اعزام شده اند تا به بیش ازهزار نفر می رسد. این امدادرسانان در حالی به کمک زلزله زدگان بم شتافته اند که برخی از کشورها براساس کمک های انسان دوستانه و تجهیزات ویژه امدادرسانی پرداخته اند .

38 پرواز بین المللی

کشورهای امدادرسان به زلزله زدگان شهرستان بم در 38 پرواز در خط هوایی کرمان به اعزام تجهیزات انسانی، فنی و سگ های زنده یاب کرده اند و این پروازهای بین المللی ادامه دارد. برخی از کشورها نیز با استفاده از پروازهای خط هوایی ایران اقدام به اعزام امدادرسانان به تهران و سپس به کرمان و بم کرده اند.

هفت پرواز ترکیه:

کشورترکیه با هفت پروازهوایی مستقیم به کرمان با سه فروند هواپیمایC-130، دو فروند هواپیمای
C-160، یک فروند هواپیمایL125  یک فروند هواپیمایL-135 به ارسال کمک های انساندوستانه پرداخته است.

دو پرواز روسیه:

از کشور روسیه دو فروند هواپیمایC-60 به کرمان اعزام شده اند که این کشور همسایه نیز به ارسال کمک های انساندوستانه پرداخته است.

اتریش:

کشور اتریش با یک فروند هواپیمایC328، تعداد 128 آتش نشان با تجهیزات کامل امداد و نجات 30 قلاده سگ به کرمان اعزام شده اند که در بین امدادگران 5 زن اتریشی و متخصص برای کمک به زنان و دختران صدمه دیده نیزبه چشم می خورند.

جمهوری چک:

18 امدادرسان با تجهیزات تخصصی امداد و نجات در پرواز یک فروند هواپیمایTU154 به کرمان اعزام شده اند و با هماهنگی هوانیروز ارتش به فرودگاه بم برای انتقال به شهرستان زلزله زده اعزام شده اند.

سوئیس:

با پرواز دو فروند هواپیمایC-60 از کشور سوئیس به کرمان، 10 متخصص که همگی مرد هستند با وسایل امدادی و کمکهای اضطراری به همراه 4 قلاده سگ به شهرستان بم اعزام شدند.

ایتالیا:

هواپیمایC-130 ایتالیا نیز با اعزام به کرمان کمکهای انساندوستانه، آشپزخانه صحرایی مولد برق، دستگاه تصفیه آب، چادر و دستگاه زنده یاب به منطقه زلزله زده بم ارسال کرد.

انگلیس:

هواپیمایB757 انگلیس که مستقیم به فرودگاه کرمان رسیده است کمکهای انساندوستانه را برای در اختیار قراردادن زلزه زدگان به بم انتقال داده است.

آلمان:

از آلمان یک اکیپ 60 نفره که 5 تن زن هستند به همراه 6 قلاده سگ با پرواز یک فروندB757 به کرمان و سپس به شهر زلزله زده بم اعزام شده اند.

عربستان:

از کشور عربستان سعودی سه فروند هواپیمایC-130 و یک هواپیمایMD11 کمک های انساندوستانه را به کرمان انتقال دادند و این کمک ها در یک هماهنگی سازمان یافته جهت در اختیار قرار داده شدن به زلزله زدگان به بم انتقال یافتند.

بلغارستان:

کشوربلغارستان نیز با یک فروند هواپیمای آنتونف 26 از طریق خط هوایی ترکیه به ارسال کمک های انساندوستانه به زلزله زدگان بم پرداخت.

سوریه:

یک تیم 5 نفره امداد که متخصص اورژانس، جراح استخوان و پزشک عمومی هستند با پرواز یک فروند هواپیمای ایلوشین به کرمان و سپس به شهر بم اعزام شدند.

آذربایجان:

24 امدادرسان و 16 پزشک به همراه 4 تن کمک های انساندوستانه از آذربایجان و با پرواز هواپیمای توپولوف در کرمان به دیگر امدادرسانان ملحق شده اند.

اسلواکی:

50 تن از گروههای نجات و متخصص امداد به همراه 10 قلاده سگ با هواپیمای توپولوف به کرمان اعزام شدند و به شهرستان بم انتقال یافتند.

یونان:

دو فروند هواپیمایC-130یونان با اعزام به کرمان 750 کیلودارو، تجهیزات پزشکی، 600 چادر و 500 پتو را به منطقه زلزله زده بم انتقال دادند.

ارمنستان:

5 پزشک، 5 زمین شناس، دو خبرنگار و دو مترجم، همراه تعدادی امدادگر با تجهیزات امدادرسانی و سگ های زنده یاب از ارمنستان با هواپیمای آنتونوف به کرمان اعزام شده اند.

مکزیک:

8 پزشک مکزیکی نیز برای امدادرسانی به زلزله زدگان شهرستان بم با پروازهای عادی هواپیمای ایران به کرمان و سپس به بم اعزام شدند.

چین:

یک  فروند هواپیمای کمک رسانی از چین که 11 نفر تیم پزشکی آن را تشکیل می دادند به همراه 18 امدادگر، 9 زلزله شناس و 5 خبرنگار به کرمان اعزام شدند و در شهرستان بم به امدادرسانی و کاوش پرداختند.

آفریقای جنوبی:

از آفریقای جنوبی نیز 6 امدادگر و 9 تن از کمک های انسان دوستانه به کرمان انتقال داده شده است.

فرانسه:

فرانسه، 70 امدادگر که یک گروه 15 نفره تجسس و نجات بین آنها است به همراه 4 قلاده سگ، 20 تن لوازم کمکی و دو تن تجهیزات به کرمان اعزام کرده است.

هند:

یک گروه 12 نفره هندی با تجهیزات امداد و نجات نیز برای کمک به زلزله زدگان بم به این شهر اعزام شده اند.

کره جنوبی:

24 امدادگر کره ای نیز با پرواز ایران ایر وارد تهران شده اند و قرار است با اعزام به شهرستان بم به کمک زلزله زدگان بشتابند.

اردن:

سه فروند هواپیمایC-130 از اردن 75 امدادگر و کمک های انسان دوستانه به کرمان انتقال داده است..

سوئیس

: سوئیس به جز اعزام امدادگر به انتقال 500 تخته چادر، 500 عدد بخاری، 500 عدد تشک، 6000 تخته پتو، 1000 عدد ورق های پلاستیکی سایز 6×4، 100 عدد ورق های پلاستیکی سایز 5×4، 1000 بسته حاوی وسایل آشپزخانه و یک کیت پزشکی با 800 کیلو داروهای اضطراری پرداخته اند.

آمریکا:

کشور آمریکا در دو پرواز جداگانه ابتدا اقدام به ارسال کمک های انسان دوستانه پرداخته است و آنان اعلام کرده اند هفت هواپیمای آمریکا از پایگاه کویت به انتقال بیش از 200 امدادگر و تجهیزات تجسس خواهد پرداخت. بنا به گزارش خبرنگار ما، کشورهای زیادی نیز با ارسال نمابر و مخابره پیغام اعلام کرده اند با اکیپ های امدادی مجهز به سگ های زنده یاب و دستگاههای الکترونیکی زنده یاب در آمادگی هستند و قرار است در روزهای آتی به کرمان اعزام شوند.

نروژ:

سازمان صلیب سرخ نروژ اعلام کرد قصد دارد یک بیمارستان صحرایی را به مناطق زلزله زده شهرستان بم در استان کرمان ارسال کند. رسانه های نروژی از قول مقامهای صلیب سرخ این کشور نوشته اند که این بیمارستان طی چند روز آینده برای ارسال به ایران آماده خواهد شد. قرار است به همراه این بیمارستان یک تیم از پزشکان و پرستاران متخصص نروژی نیز به ایران اعزام شوند. دومین گروه از پزشکان وسگ های تعلیم دیده نروژی به ایران اعزام شده اند.

اسپانیا:

وزارت امور خارجه اسپانیا اعلام کرد که در نخستین مرحله از کمکهای خود به زلزله زدگان بم، مبلغ 570 هزار یورو( معادل 5 میلیارد و 871 میلیون ریال) اختصاص داده است. بخشی از این مبلغ صرف خرید مواد غذایی، دارو، پتو، چادرهای صحرایی و دستگاههای تصفیه آب خواهد شد.

ایرلند:

سازمان همکاری و توسعه ایرلند مبلغ یک میلیون یورو(معادل 103 میلیارد ریال) برای کمک به زلزله زدگان بم اختصاص داد. این مبلغ از طریق صلیب سرخ جهانی در اختیار ایران قرار خواهد گرفت.

مغرب:

خبرگزاری مغرب خبرداد که یک هواپیمای حامل کمکهای بشردوستانه این کشور شامل مقادیری دارو، پتو، و چادر راهی ایران شده است. یک گروه امدادگر نیز این محموله کمکی را همراهی می کند.

کانادا:

رسانه های گروهی کانادا خبردادند که دولت این کشور به زلزله زدگان ایران کمک نقدی خواهد کرد. یک تیم نظامی امدادی کانادا نیز که در کابل به سر می برند، آماده عزیمت به ایران شدند.

قبرس:

وزیر امورخارجه قبرس اعلام کرد که این کشور یکصد هزار دلار( معادل 834 میلیون ریال) به زلزله زدگان ایران اختصاص داده است.

ژاپن:

وزارت امور خارجه ژاپن اعلام کرد که مبلغ یک میلیون دلار( معادل 8 میلیارد و 340 میلیون ریال) به زلزله زدگان ایران اعطا می کند. همچنین یک تیم 20 نفره پزشکی و یک تیم 6 نفره تجسس به همراه 3 قلاده سگ از ژاپن عازم ایران شدند.

ترکمنستان:

رئیس جمهوری ترکمنستان یکصد هزار دلار کمک نقدی به همراه یکصد تخته چادر برای کمک به زلزله زدگان بم اهدا کرد.

تایلند:

دولت تایلند اعلام کرد که 250 هزار دلار( معادل 2 میلیارد و 185 میلیون ریال) به زلزله زدگان بم کمک می کند.

مالزی:

نخست وزیر مالزی اعلام کرد که این کشور برای کمک به زلزله زدگان بم کمکهای نقدی خود را به ایران ارسال خواهد کرد.

پاکستان:

محموله دوفروند هواپیمایC-130 نیروی هوایی پاکستان شامل کمکهای دولت این کشور به زلزله زدگان بم راهی ایران شدند. این محموله اقلامی مانند پتو، چادر، زیرانداز، اجاق خوراک پزی، غذای کنسرو شده، دارو و کمکهای اولیه را در بر می گیرد.

امارات:

هلال احمر امارات متحده عربی اعلام کرد که یک گروه از امدادگران خود را برای کمک رسانی فوری به ایران اعزام می کند. همچنین نخستین محموله ارسالی هلال احمر امارات شامل چند تن دارو، جعبه های ویژه اورژانس، چادر صحرایی، پتو وموتور برق عازم ایران است.

دانمارک:

تجهیزات الکترونیکی زنده یاب به ایران ارسال کرده است.