تبیان، دستیار زندگی
زنجان به همراه شهر‌های اطرافش یكی از محل‌هایی است كه تفاوت فصلی‌اش زیاد است به این مفهوم كه اگر بهار زنجان را ببینید، با تصویری بسیار متفاوت از آنچه شما در زمستان یا تابستان با آن روبه‌رو می‌شوید، مواجه خواهید ‌شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهنمای سفر جمع و جور به زنجان
راهنمای سفر جمع و جور به زنجان


زنجان به همراه شهر‌های اطرافش یكی از محل‌هایی است كه تفاوت فصلی‌اش بشدت زیاد است به این مفهوم كه اگر بهار زنجان را ببینید، با تصویری بسیار متفاوت از آنچه شما در زمستان یا تابستان با آن روبه‌رو می‌شوید، مواجه خواهید ‌شد بنابراین این استان می‌تواند یكی از مقاصد مهم سفر در فصل بهار باشد.

زنجان با توجه به نزدیكی تقریبی‌اش به پایتخت و البته وجود بزرگراه تهران ـ زنجان كه طی این مسیر را بسیار آسان كرده است و با توجه به آب و هوای خوب، صنایع‌دستی و آثار باستانی خود می‌تواند در زمینه گردشگری نیز یشرفت خوبی داشته باشد.

راهنمای سفر جمع و جور به زنجان

چطور برویم؟

هواپیما:‌ زنجان دارای یك فرودگاه است هر چند زیبایی‌های جاده‌های اطراف این استان آنقدر هست كه سفر با هواپیما را از گزینه‌های احتمالی‌تان حذف كنید.

قطار: از طریق خط راه‌آهن تهران ‌‌ـ ‌تبریز شما می‌توانید به این استان بروید.

اتوبوس: از شهرهای مختلفی اتوبوس برای این استان وجود دارد.

اتومبیل:‌ از شرق از مسیر آزادراه تهران‌‌ ـ‌ تبریز، از جنوب از مسیر كبودرآهنگ ـ قیدار، از غرب از مسیر بیجار ‌‌ـ‌ زنجان و از شمال از مسیر میانه ـ زنجان.

كجا برویم؟‌

زنجان دیدنی های زیادی دارد که حیف است از آنها به سادگی بگذرید. جاذبه های تاریخی و طبیعی این استان زیاد است اما اگر یک سفر جمع و جور و کوتاه به زنجان دارید، گل سرسبد این دیدنی ها را از دست ندهید.

راهنمای سفر جمع و جور به زنجان

موزه آدم‌های نمكی

موزه آدم‌های نمكی طی سال‌های گذشته در بنای تاریخی ذوالفقاری ایجاد شده است. این بنا كه در مركز بافت قدیمی شهر قرار دارد، در گذشته وسعت بیشتری داشته است ولی با احداث خیابان ذوالفقاری كه اینك طالقانی نامیده می‌شود، قسمت اعظم حیاط آن از بین رفته و آنچه مانده، بنایی در دو طبقه است كه به علت تلفیق طرح و سبك معماری و تزئینات ایرانی و اروپایی از زیبایی خاصی برخوردار است.

کتله خور بر اساس بررسی های انجام گرفته معانی مختلفی مثل تپه خورشید، روستای بدون خورشید و غیره دارد که مناسبترین معنی بدست آمده یک کاربرد ترکی بوده که کتله به معنی پستی و بلندی و ناهمواری های داخل غار و خور به معنی راحتی و آسانی است که به صورت کلی به معنی پستی و بلندیهای راحت و دنج است

غار كتله‌خور

‌این غار یكی از دست‌نخورده‌ترین غار‌های طبیعی دنیاست. این غار از نظر سنی تقریبا هم‌سن غار علیصدر همدان است. غار کتله خور در پنج کیلومتری بخش گرماب از توابع شهرستان خدابنده واقع شده و بر اساس اظهار نظرهای مختلف این غار از لحاظ وسعت دومین غار جهان و از لحاظ زیبایی اولین غار جهان شناخته می شود و گنجینه ای ناشناخته در صنعت گردشگری ایران است.

کتله خور بر اساس بررسی های انجام گرفته معانی مختلفی مثل تپه خورشید، روستای بدون خورشید و غیره دارد که مناسبترین معنی بدست آمده یک کاربرد ترکی بوده که کتله به معنی پستی و بلندی و ناهمواری های داخل غار و خور به معنی راحتی و آسانی است که به صورت کلی به معنی پستی و بلندیهای راحت و دنج است.

راهنمای سفر جمع و جور به زنجان

قلعه‌ بهستان

این قلعه یكی از معروف‌ترین قلعه‌های شهرستان ماهنشان است كه معماری صخره‌ای بسیار جالب توجهی دارد. قدمت این دژ به دوره هخامنشیان می‌رسد. فضای كلی قلعه به سه دسته شامل اتاق‌ها، دالان‌ها و راه‌پله‌ها تقسیم می‌شده‌ تكیه‌گاه دارای سقفی تیزه‌دار و دارای محل‌هایی به شكل مثلث یا مدور روی دیوارها برای قرار گرفتن پیه‌سوز بوده‌ است. قسمت بالای قلعه با گچ اندود شده و داخل آن، حوضی با ابعاد 7 در 3 متر و از جنس سنگ و ساروج قرار دارد كه با استفاده از لوله‌های آب گلی نیم‌متری به اسم گنگ آب آن تأمین می‌شده‌ است.

راهنمای سفر جمع و جور به زنجان

كجا بمانیم؟

قطعا در سفر به هر شهری، خانه های محلی در اولویت اقامت قرار دارند اما اگر هتل را ترجیح می دهید، باید بگوییم که در این زمان، یعنی بهار سال 91 قیمت هتل های زنجان در حدود زیر است:

هزینه یك شب اقامت در اتاق 2 تخته هتل 4‌ستاره این شهر: 143 هزار تومان

هزینه یك شب اقامت در اتاق 2 تخته هتل 3ستاره این شهر:‌ 65هزار تومان

هزینه یك شب اقامت در اتاق 2 تخته هتل 2ستاره این شهر: 50تا 55 هزارتومان

هزینه اقامت در آپارتمان یك خوابه: ‌65 هزار تومان.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از مهر، جام جم