تبیان، دستیار زندگی
با فرا رسیدن فصل بهار و بعد از زیاده‌روی‌های تعطیلات، دفع سموم بدن باعث می‌شود که انرژی بگیرید و بیماری‌ها را از خود دور کنید
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

7 گام برای سم زدایی بدن


با فرا رسیدن فصل بهار و بعد از زیاده‌روی‌های تعطیلات، دفع سموم بدن باعث می‌شود که انرژی بگیرید و بیماری‌ها را از خود دور کنید.

سم زدایی به هضم بهتر غذا و کسب انرژی کمک می‌کند و در حالت کلی باعث می‌شود شما احساس سلامت بیشتری داشته باشید. یک دوره‌ی سم زدایی بهترین راه برای دفع ته‌مانده‌ی غذاهای هضم نشده‌ای است که در روده‌ها انباشته شده‌اند؛ و به این ترتیب بدن تمیز می‌شود.

برای این کار لازم است که به مدت چند روز از مصرف بعضی از خوردنی‌ها مثل شیرینی‌جات، سرخ کردنی‌ها، انواع سس‌ها، قهوه، چای سیاه، لبنیات و غیره بپرهیزید.

دوره‌ی سم زدایی حداکثر یک هفته و 4 مرتبه در سال است. یعنی با تغییر هر فصل بهتر است بدن یک دوره‌ی پاک‌سازی و سم زدایی داشته باشد. البته برخی از افراد در هر ماه یک یا دو روز این کار را انجام می‌دهند. در این مقاله شما را با 7 مرحله‌ی داشتن یک سم زدایی مناسب آشنا می‌کنیم.

آب لیمو ترش

روزتان را با یک لیوان آب لیموترش آغاز کنید

آب لیموترش تازه را بگیرید و با آب مخلوط کرده نوش جان کنید. یک لیوان از این نوشیدنی سموم انباشته شده در کبد را دفع می‌کند و کیسه‌ی صفرا نفسی می‌کشد.

این کار باعث بهبود عملکرد اعضای بدن شده و همچنین بعد از یک شب طولانی، تشنگی بدن از بین می‌رود.

در واقع زمانی که کبد و کیسه‌ی صفرا در سلامت کامل باشند چربی‌ها نیز بهتر هضم می‌شوند.

ده دقیقه نفس عمیق بکشید

تنفس خوب فواید بی‌شماری دارد. تنفس عمیق به واسطه‌ی ورزش، یوگا یا مدیتیشن باعث می‌شوید که ریه‌ها اکسیژن زیادی جذب کرده و دی اکسید کربن و ناخالصی‌های دیگر را به خوبی دفع کنند. نفس عمیق، متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن را تحریک کرده و باعث می‌شود که شما تغذیه‌ی بهتری داشته باشید.

از مصرف مواد غذایی آماده و صنعتی بپرهیزید

مواد غذایی صنعتی و فرآورده‌های غذایی فاقد مواد مغذی و حاوی افزودنی‌های مضر مانند مواد نگه‌دارنده، مواد شیمیایی، نمک و چربی‌ هستند. از مصرف آردهای تصفیه شده، قند زیاد، نوشیدنی‌های گازدار و نوشیدنی‌های شیرین بپرهیزید. مصرف میوه، سبزیجات تازه، دانه های کامل و گوشت‌های تازه را در الویت برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید.

مصرف گوشت حیواناتی که به صورت صنعتی پرورش و تغذیه می‌شوند را

کاهش دهید. به این ترتیب کمتر در معرض آنتی‌بیوتیک‌ها و محصولات شیمیایی

قرار می‌گیرید. گوشت‌های طبیعی و بیو میل کنید. محصولات و گوشت‌های

بیولوژیکی گران‌تر و در عین حال سالم‌تر و خوشمزه‌تر هستند

قهوه‌ی کمتری بنوشید

متخصصان توصیه می‌کنند که روزانه بیش از 4 فنجان قهوه ننوشید. هر چه مصرف کافئین‌تان بالا باشد، استرس در غدد فوق کلیوی بالا می‌رود. این غدد در کنترل متابولیسم و فشار خون بدن نقش دارند. اگر جزو قهوه‌خورهای قهار هستید لازم است مصرفتان را کاهش دهید و به جای آن چای بنوشید.

گوشت قرمز و گوشت مرغ بیولوژیک میل کنید

مصرف گوشت حیواناتی که به صورت صنعتی پرورش و تغذیه می‌شوند را کاهش دهید. به این ترتیب کمتر در معرض آنتی‌بیوتیک‌ها و محصولات شیمیایی قرار می‌گیرید. گوشت‌های طبیعی و بیو میل کنید. محصولات و گوشت‌های بیولوژیکی گران‌تر و در عین حال سالم‌تر و خوشمزه‌تر هستند.

میوه و سبزی

بشقاب‌هایتان را پُر از میوه و سبزیجات کنید

زمانی که بتوانید مصرف مواد غذایی آماده و صنعتی را کاهش دهید جای بیشتری برای مصرف میوه و سبزیجات تازه خواهید داشت. این مواد غذایی سرشار از فیبر هستند که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهند و همچنین زودهضم هستند.

علاوه بر این میوه و سبزیجات، ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای شادابی و نشاط بدن را دارا می‌باشند. توصیه می‌کنیم روزانه 7 تا 10 واحد سبزیجات میل کنید.

مصرف سبزیجات برگ سبز مثل کلم، اسفناج و غیره را در الویت قرار دهید. از مصرف سیب زمینی شیرین، کدو، هویج و خیار غافل نشوید. روزانه 3 تا 4 واحد میوه های تازه مثل سیب، بلوبری، گلابی و غیره میل کنید.

از مصرف الکل بپرهیزید

الکل سرشار از کالری است و مصرف آن باعث ضعیف شدن بدن به خصوص مغز و کبد می‌شود. مراقب کبدتان باشید. به جای الکل، نوشیدنی‌ها و آب‌میوه‌های طبیعی میل کنید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

ناگفته‌های سم زُدایی

7 سـم‌زُدای طـبـیـعــی

9 ماده‌‌ی غذایی که باید هر روز سر سفره‌تان باشد

تصفیه‌ی خون با مواد غذایی

تأثیر آب انار در رفع مواد سمی بدن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.