تبیان، دستیار زندگی
بررسی علل گرایش برخی از زنان به خیابان نیازمند همكاری توام دولت و مجلس است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خود فروشی به بهانه فقر؟


وجود برخی پدیده ها، همچون زنان خیابانی در جامعه اسلامی بسیار تاسف بار است كه البته این امر نیازمند توجه همگان به این نكته است. لذا رسیدگی به وضعیت این افراد و بررسی علل گرایش برخی از زنان به خیابان و رها شدن از كانون خانواده نیازمند همكاری توام دولت و مجلس است.


زنان خیابانی

پیدایش زنان خیابانی تنها به دلیل داشتن مشكلات مالی و اقتصادی توجیه پذیر نیست چرا كه افراد بسیاری در فقر زندگی می كنند ولی حاضر به تن فروشی نیستند. اولین اقدام برای مقابله با پدیده زنان خیابانی بررسی كارشناسانه علت های گرایش افراد به این مقوله به عنوان منبع كسب درآمد و تامین مخارج زندگی است. شناسایی و دستگیری زنان خیابانی راه حل پایان دادن به این موضوع نیست؛ باید راه های نفوذ و ورود افراد به این گونه جرایم شناسایی و بسته شود.كمبود امكانات، فقر و نداری بهانه معقولی برای گرایش برخی زنان به خیابانی شدن نیست.خیلی از زنان سرپرست خانوار با انجام كارهای خدماتی سطح پایین مخارج زندگی خود و فرزندانشان را تامین می كنند بدون اینكه به كارهای غیر اخلاقی روی آورند.

زنان خیابانی چگونه متولد می شوند؟

درباره علل به وجود آمدن پدیده زنان خیابانی دیدگاه های مختلفی وجود دارد. در حالی که برخی کارشناسان بر علل اقتصادی ایجاد این پدیده تاکید می کنند، برخی دیگر از کارشناسان علل اجتماعی و روانی را در ایجاد آن موثر می دانند. محمد حسین فرجاد یکی از کارشناسان اجتماعی است که در این باره می گوید: پدیده زنان خیابانی زاییده فرار دختران و زنان از خانواده است. عمده ترین عامل فرار زنان و دختران به نابسامانی های زندگی و خانوادگی باز می گردد و این نابسامانی فقط نابسامانی اقتصادی نیست. نابسامانی می تواند عامل اقتصادی، تربیتی، روانی، اجتماعی یا فرهنگی داشته باشد. همانطور که روسپیگری بیماری روانی اجتماعی است.

آزادی هر كسی در جامعه محدود است و رعایت حقوق شهروندی نباید مانع مبارزه با پدیده زنان خیابانی شود كه متاسفانه در چند سال اخیر به این مقوله بی توجهی شده است. ما نباید به خاطر خوشایند مدعیان حقوق بشر جامعه خود را در منجلاب فساد رها كنیم و هیچ برنامه ای با روند ترویج بی حجابی نداشته باشیم

برخی از زنان خیابانی دچار اختلالات روانی هستند در برخی دیگر عوامل اجتماعی فقر، نبودن حمایت اجتماعی و... نقش عمده دارد و شاید در تعداد قلیلی هم صرف خواست خود آنان برای اقدام به این عمل موثر باشد. حتی اگر عامل روسپیگری در برخی از این زنان در اصل اختلالات روانی باشد، اما نارسایی های اجتماعی در تظاهر آن نقش دارد. به این معنی که در شرایط مطلوب اجتماعی، اختلال روانی نمی تواند سبب روی آوردن یک زن به روسپیگری شود.

زنان خیابانی

ضعف اعتقادات مذهبی

متاسفانه گرایش افراد به گناه و كارهایی از این قبیل به بهانه تامین مخارج زندگی به ویژگی های فردی و اعتقادات خانوادگی افراد بستگی دارد. از بین رفتن شئونات اسلامی و ریشه های مذهبی و اعتقادی در جامعه در گرایش افراد به كارهای خلاف شرع تاثیر می گذارد. فقر و كمبود امكانات مالی هرگز عامل درستی برای پیدایش زنان خیابانی نیست چرا كه بسیاری از افراد كم درآمد برای كسب درآمد روزانه خودشان حاضرند گدایی كنند ولی حاضر نیستند شرف خود را زیر پا بگذارند. علل پیدایش زنان خیابانی نیاز به بررسی ریشه های فرهنگی و اجتماعی جامعه در سطح كلان دارد.هادی مقدسی عضو كمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص درمان این معضل می گوید:”‌ پدیده زنان خیابانی هم از لحاظ اجتماعی و هم از لحاظ فرهنگی نیاز به بررسی دارد.گاهی برخی افراد به دلیل داشتن مشكلات اقتصادی و مالی و به منظور امرار معاش دست به اقداماتی خلاف عرف و شرع  میزنند.بسیاری از افراد با وجود داشتن مشكلات مالی و تنگناهای معیشتی با مراجعه به سازمان های حمایتی، هرگز حاضر به كارهای ناشایست و آلوده نمی شوند. برخی افراد فقط به خاطر داشتن مشكلات مالی و معیشتی دست به اقدامات خلاف شرع نمی زنند بلكه القائات هدایت شده از طرف عاملان اصلی تهاجم فرهنگی ، این افراد را به بی بندوباری و بی حجابی می كشاند. زنان خیابانی كه با لباس ها و ظواهر زننده خود را در معرض نمایش عموم می گذارند به دنبال حل مشكلات مالی و اقتصادی نیستند. آزادی هر كسی در جامعه محدود است و رعایت حقوق شهروندی نباید مانع مبارزه با پدیده زنان خیابانی شود كه متاسفانه در چند سال اخیر به این مقوله بی توجهی شده است. ما نباید به خاطر خوشایند مدعیان حقوق بشر جامعه خود را در منجلاب فساد رها كنیم و هیچ برنامه ای با روند ترویج بی حجابی نداشته باشیم."

زنان خیابانی

عواقب پدیده زنان خیابانی چیست؟

این زنان قربانیانی هستند که دیگران را هم قربانی می کنند. آنان در معرض انواع آزارها و تهدیدها قرار دارند و به انواع بیماری های واگیردار پوستی، گوارشی و تنفسی مبتلا هستند.هرچند در سال های اخیر به خطر وجود ایدز در این زنان و سرایت آنان به مردان و گسترش ایدز از طریق این مردان تأکید شده است، لیکن باید دانست دیگر اختلالات عفونی در این زنان از جمله انواع هپاتیت و بیماری های آمیزشی و پوستی دیگر نیز بسیار مهم است. اکثر این زنان اعتیادهای گوناگونی هم دارند.  وجود این زنان سبب رواج بی بند وباری در جامعه، سست شدن پیوندهای خانواده و کاهش آمار ازدواج می شود. بسیاری از این زنان قربانی خشونت و قتل می شوند، کما اینکه در سال های اخیر چند مورد از قتل های زنجیره ای که قربانیان آنها زنان خیابانی بوده اند و قاتل نیز فرد پلیدی بوده که پس از رابطه با این بخت برگشتگان و سرقت اموال ناچیز آنان مرتکب جنایت شده آشکار گردیده است. کدام دستگاه های اجرایی مسئول رسیدگی به این معضل هستند؟

به طور غیر مستقیم همه دستگاه های اجرایی با این موضوع و پیشگیری از آن مرتبط هستند ازجمله وزارت آموزش و پرورش، ارشاد، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کار، رفاه اجتماعی، کشور، اقتصاد، صنایع و معادن و... قوه قضائیه و قوه مقننه نیز نقش مهمی در امر پیشگیری می توانند داشته باشند، اما اگر مسئولیت مستقیم مورد نظر باشد. آن گاه وزارت کشور، نیروی انتظامی، وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و وزارت جدید التأسیس رفاه اجتماعی را باید نام برد.

هرچند در سال های اخیر به خطر وجود ایدز در این زنان و سرایت آنان به مردان و گسترش ایدز از طریق این مردان تأکید شده است، لیکن باید دانست دیگر اختلالات عفونی در این زنان از جمله انواع هپاتیت و بیماری های آمیزشی و پوستی دیگر نیز بسیار مهم است

راهکارهای جلوگیری از شیوع این پدیده چیست؟

پیشگیری در این جا دو نوع است، بنیادی و اختصاصی. پیشگیری بنیادی به معنی رفع بیکاری، فقر، محرومیت، نابرابری و در مجموع، ساختن جامعه آرمانی اسلامی است که در آن معنویت هدف است و در عین حال نیازهای ابتدایی تر نیز به طور نسبی برآورده شده است.

پیشگیری خاص عبارت از رفع عوامل موجد اختلالات روانی و شخصی از طریق گسترش بهداشت روانی در خانواده، ارائه آگاهی در مورد الزامات و ضروریات ازدواج، تأکید بر تعداد مناسب فرزندان، گسترش ساختارهای حمایت اجتماعی و جلوگیری از بدآموزی توسط رسانه های همگانی تصویری است.

فرآوری: طاهره رشیدی

 بخش اجتماعی تبیان


منابع : 1- هم صدا / 2- ندای انقلاب / 3- روزنامه رسالت / 4- روزنامه همشهری