تبیان، دستیار زندگی
منتقد سینما وتلویزیون، سطح كیفی مجموعه های تلویزیونی شبكه های سیما در نوروز 91 را مناسب ندانست و گفت: سریال های نوروزی در گام نخست باید برای مخاطب سرگرم كننده باشند كه این عنصر كمتر در مجموعه های امسال دیده می شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارزیابی مجموعه های تلویزیونی نوروز


منتقد سینما وتلویزیون، سطح كیفی مجموعه های تلویزیونی شبكه های سیما در نوروز 91 را مناسب ندانست و گفت: سریال های نوروزی در گام نخست باید برای مخاطب سرگرم كننده باشند كه این عنصر كمتر در مجموعه های امسال دیده می شد.

مجموعه های تلویزیونی نوروز

'محمدرضا لطفی' گفت : شبكه های سیما با وجود تلاش فراوان از چند ماه پیش از نوروز، در نهایت در بخش مجموعه های تلویزیونی ضعیف عمل كردند.

وی گفت: برگ برنده تلویزیون در نوروز 90 مجموعه 'پایتخت' بود، اما امسال اتفاق خوبی در زمینه سریال های نوروزی نیافتاد و تكرار برخی فیلم و سریال های قدیمی در ایام نوروز نشان داد كه با وجود پیشرفت های كمی و فنی همچنان پیشرفت قابل توجهی در زمینه ارتقای كیفی مجموعه های تلویزیونی صورت نگرفته است.

لطفی ادامه داد: در سال های اخیر، شبكه های سیما از چند ماه مانده به نوروز، تولید دو مجموعه مناسبتی را كلید می زنند تا از این میان گزینه بهتر را در تعطیلات ویژه این ایام پخش كنند.

این منتقد سینما وتلویزیون، تداوم چنین روندی را در سال های آینده نادرست عنوان كرد و افزود: تولید یك مجموعه مناسبتی، شرایط و اقتضائات خود را دارد و نمی توان با این شیوه از فیلمساز خواست تا مجموعه ای مناسبتی تولید كند، اما آن را در زمان دیگری پخش كرد.

وی با بیان آنكه امسال سریال خوبی در ایام نوروز از تلویزیون پخش نشد، ادامه داد: 'چك برگشتی' و 'دست بالا دست' در سطح متوسط ظاهر شدند و سریال های 'سیر و سركه' و 'فراموشی' نیز ضعیف بودند.

** 'سیر و سركه' كشش لازم برای جذب مخاطب را نداشت

لطفی در ارزیابی خود از مجموعه 'سیر و سركه' ساخته غلامرضا رمضانی كه از شبكه دو سیما پخش شد، گفت: كارگردان این سریال با آنكه از فیلمسازان خوب سینما محسوب می شود، اما در تلویزیون نتوانسته است اثر قابل توجهی خلق كند.

این منتقد سینما وتلویزیون افزود: رمضانی كارگردان مناسبتی ساز نیست و به همین خاطر 'سیر و سركه' كشش لازم را برای سرگرم سازی مخاطب نداشت.

وی تاكید كرد: سوژه این سریال خوب بود اما معتقدم كه بیش از آنكه بخواهد مردم را سرگرم كند، بدنبال دادن پیام های فرهنگی بوده است.

برگ برنده تلویزیون در نوروز 90 مجموعه 'پایتخت' بود، اما امسال اتفاق خوبی در زمینه سریال های نوروزی نیافتاد و تكرار برخی فیلم و سریال های قدیمی در ایام نوروز نشان داد كه با وجود پیشرفت های كمی و فنی همچنان پیشرفت قابل توجهی در زمینه ارتقای كیفی مجموعه های تلویزیونی صورت نگرفته است.

** 'فراموشی' از متنی آشفته برخوردار بود

منتقد سینما وتلویزیون درباره مجموعه 'فراموشی' به كارگردانی سعید سلطانی نیز گفت: بزرگترین ضعف این مجموعه كه به كل كار لطمه زده، متن آشفته آن است.

وی افزود: با آنكه این سریال از وجود بازیگران خوب و چهره هایی جذاب برای مخاطب بهره می گرفت، اما این بازیگران به خاطر متن ضعیف رها شدند و كارگردان نتوانست از آنان بازی خوبی بگیرد.

مجموعه های تلویزیونی نوروز

** قصه 'چك برگشتی' رها شده است

لطفی درباره مجموعه 'چك برگشتی' ساخته سیروس مقدم نیز گفت:این سریال نسبت به دیگر مجموعه های نوروزی سر و شكل بهتری داشت اما نمی توان آن را یك اثر خوب در كارنامه این كارگردان قلمداد كرد.

این منتقد سینما وتلویزیون تاكید كرد: 'چك برگشتی' چند شخصیت خوب داشت اما قصه آن رها شده است.

وی افزود: تفاوت 'چك برگشتی' با 'دست بالای دست' آن است كه 'چك برگشتی' سوژه به روز و جذابی دارد اما در پرداخت و بسط داستان ضعیف عمل كرده است.

** 'دست بالای دست' ناموفق در بسط موضوع

لطفی درباره مجموعه 'دست بالای دست' شبكه سه سیما نیز گفت: كارگردان این سریال از یك موضوع كلیشه ای، لحظه های خوبی خلق، و مخاطب را سرگرم كرده است.

این منتقد سینما وتلویزیون ادامه داد: 'دست بالای دست' با آنكه از یك سوژه كلیشه ای بهره می گیرد اما در بسط و پرداخت موضوع بهترعمل كرده است.

وی افزود: شیوه ای كه 'دست بالای دست' برای تولید یك سریال نوروزی در پیش گرفت، بهتر از دیگر سریال ها بود و از این رو به هدف خود در سرگرم كردن مخاطب و خلق لحظات شاد نزدیك شده است.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:ایرنا