تبیان، دستیار زندگی
گ جهان این هفته: چلسی انگلیس  باشگاه: چلسی FC.chelsea رئیس باشگاه: روبن آبراموویچ استادیوم: استمفورد بریج لندن سال تاسیس: 1905 میلادی سایت رسمی باشگاه: www.chelseafc.com پیراهن: آبی سرمربی: خوزه مورینو ورزش زیبا و مهیج ف...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی باشگاه های بزرگ جهان

این هفته: چلسی انگلیس


باشگاه:

چلسی FC.chelsea

رئیس باشگاه:

روبن آبراموویچ

استادیوم:

استمفورد بریج لندن

سال تاسیس:

1905 میلادیسایت رسمی باشگاه:www.chelseafc.com

پیراهن:

آبی

سرمربی:

خوزه مورینو

ورزش زیبا و مهیج فوتبال حاصل ابتكار و خلاقیت مردمان جزیره است . انگلیسی ها جهان را اسیر دنیای توپ گرد كردند وخود نیز در این گرداب غرق شدند . با توجه به ابداع فوتبال در انگلستان،داشتن سابقه كمتر از صد سال برای باشگاههای فوتبال این كشور ، نشان از جوانی باشگاه های بریتانیاست . بیشتر باشگاههای بزرگ انگلیسی در اواسط و یا اواخر قرن نوزدهم میلادی متولد شده اند ، اما آبی پوشان چلسی از همان معدود تیم هایی هستند كه در قرن بیستم گام به دنیای توپ گرد نهادند .

گفته می شود تاسیس باشگاه چلسی حاصل درگیریهای بازیكنان دیگر تیم های انگلیسی و به خصوص تیم فولهام بوده است . با اتحاد تنی چند از این بازیكنان در چلسی لندن تیم فوتبال جدیدی آغاز به كار كرد . این منطقه كه در جنوب غربی شهر لندن واقع شده درآن زمان از مناطق زیبای شهر محسوب می شد.

تیم فوتبال چلسی تنها دو فصل برای حضور در رقابت های دسته اول باشگاههای انگلستان صبر كرد. این تیم پس از رسیدن به مسابقات دسته اول سعی داشت به هر شكل ممكن نام و آوازه ای برای خود به دست آورد. اما طلسم قهرمانی چلسی  پنجاه سال بعد شكست. آبی پوش های لندن در سال 1995 مقام اول لیگ باشگاهی انگلستان را به دست آوردند، عنوانی كه هیچگاه برای مردان استمفورد بریج تكرار نشد . چلسی در سال های 1970 ، 1997 ، 2000 جام حذفی باشگاههای انگلستان را به دست آورد و در سال های 1915 ، 1967 ، 1994 ، 2002 عنوان نایب قهرمانی این رقابت ها را در كارنامه خود ثبت كرد . چلسی در صحنه رقابت های اروپایی نیزچهره موفقی از خود به نمایش گذارد. قهرمانی دو جام برندگان اروپا در سال 1971 و 1998 بزرگترین افتخار اروپایی این تیم بوده است و یك قهرمانی سوپر جام باشگاههای اروپا در سال 1998 نیز دركارنامه چلسی به چشم می خورد . كسب این سه جام اروپایی در ده حضور آبی پوشان در رقابت های باشگاه قاره  سبز افتخار قابل توجهی محسوب می شود . اما باید پذیرفت كه این افتخارات برای نام پرآوازه چلسی كافی نیست.

آبی پوشان لندنی به غیر از كسب عناوین و افتخارات هدف دیگری در رقابت های داخلی انگلستان دارند. رقابت با تیم های پرآوازه به خصوص حضوری موفق در دربی های لندنی از دیگر اهداف این تیم است. آرسنال، تاتنهام، اورتون و فولهام اصلی ترین رقیبان انگلیسی چلسی محسوب می شوند. در این میان به دلیل همان حساسیت های خاص  سرخ آبی جدال آرسنال چلسی حساس ترین بازی این دو تیم در هر فصل است.

استادیوم استمفورد بریج(Stamford bridge) ورزشگاه اختصاصی آبی های لندن است. این ورزشگاه كه در سال 1877 ساخته شده، یكی از قدیمی ترین استادیوم های اروپا محسوب می شود. استمفورد تا اواخر دهه هشتاد بیشتر به یك نمایش فرانسه شباهت داشت. برخی از اوقات این ورزشگاه محل تماشای مسابقات حساس بوكس بود. با تاسیس چلسی استمفورد دراختیار این تیم قرار گرفت. این ورزشگاه نزدیك به صد سال است كه با چلسی همراهی می كند.

چلسی در تاریخ خود بازیكنان و مربیان بسیار مشهوری  را دیده است. پیش از مورینو، رانیری مربی كنونی تیم والنسیا، ویالی بازیكن بزرگ تاریخ فوتبال اروپا كه در دوران بازیكنی خود تعصب خاصی نسبت به پیراهن چلسی داشت رود گولیت ستاره افسانه ای فوتبال هلند سرمربی چلسی بودند.

قبل از گولیت، گلن هادل این مسئولیت را بر عهده داشت. از جمع بازیكنان بزرگ فوتبال جهان در چند سال اخیر ستارگانی همچون ژورژ وه آ( ستاره بزرگ لیبریایی)، دنیس وایز( هافبك وفادار چلسی)، دشام( ستاره بزرگ فرانسوی) و بازیكنانی همچون مارسل دسایی ، توره آندره فلو و فرانك لبوف در چلسی حضور داشته اند.

جان فرانكو زولا، او مصداق همان ضرب المثل فلفل ریز و تیز است. زولا كه حالا جشن تولد 38 سالگی را هم پشت سر گذاشته، یكی از محبوبترین بازیكنان تاریخ باشگاه چلسی محسوب می شود. این مهاجم توانای ایتالیایی درسال 1996 به چلسی آمد. او كه متولد ساردینیای ناپولی است. فوتبال حرفه ای را در همان تیم ناپولی آغاز كرد و از همین تیم به پیراهن لاجوردی تیم ملی ایتالیا رسید. زولا در پایان فصل 2003-2002 به دلیل اختلاف با مسئولین تیم ، چلسی را ترك و به ایتالیا بازگشت .

نقطه اوج تاریخ باشگاه چلسی در پایان فصل 2003-2002 رخ داد . كن بتیس مالك باشگاه سهام خود را به یك میلیاردر روسی كه صاحب كمپانی های نفتی است فروخت . روبن آبراموویچ ثروتمند روسی در بدو ورود با خرید بازیكنان بزرگی چون ورون و داف بازار نقل و انتقالات فوتبال جهان را تكان داد و چلسی را به عنوان یكی از ثروتمندترین تیمهای اروپا مطرح كرد. آبراموویچ ، در یك اقدام نادر وعجیب پیتركنیون رییس باشگاه منچستریونایتد را به باشگاه چلسی كشاند و وی را به عنوان مدیر اجرایی چلسی منصوب كرد.

هنگام نقل وانتقال بازیكنان بزرگ ، چلسی یكی از مشتریان پروپاقرص محسوب می شد كه با قیمتهای نجومی خود همواره مدیران و بازیكنان را وسوسه

می كرد .

تیم آبراموویچ ( چلسی ) در فصل 2003-2004 با رهبری رانیری ایتالیایی در لیگ برتر انگلیس ، پس از آرسنال به نایب قهرمانی رسید و در جام باشگاه های اروپا هم تا مرحله نیمه نهایی بالا آمد ، ولی در این مرحله با قبول شكست در مقابل موناكو از ادامه رقابتها كنار رفت. دراین بازیها مربیگری موناكو برعهده دشام ( ستاره اسبق چلسی) بود.

پس از حذف چلسی ، نایب قهرمانی در لیگ برتر و با توجه به هزینه های زیادی كه در راه خرید بازیكنان صورت گرفته بود، آبراموویچ با اخراج رانیری ، خوزه مورینو مربی پرتغالی پورتو كه به تازگی با این تیم به مقام قهرمانی باشگاه های اروپا رسیده بود ، را به عنوان سرمربی چلسی منصوب كرد. ( قبل از مذاكره با مورینو ، مذاكراتی با ازیكسون ، لیپی ، دل بوسكه و كاپلو برای هدایت چلسی صورت گرفته بود).

لازم به ذكر است كه مورینو همراه با پورتو به قهرمانی جام یوفا نیز دست پیدا كرده بود . وی در ابتدا دستیار بابی رابسون انگلیسی بود.

داف ، لمپارد ، تری و ماكه له له از جمله ستارگان چلسی لندن بشمار می آیند .

بازیكنان این تیم در فصل 2004-2005

پیتر چچ

كارلو كودیچینی

لنی پیژلی

آدریان موتو

آرن روبن

اسكات پاركر

آلكسی اسمرتین

ایدور گودیانسن

پائولو فررا

تیاگو مندز

جان تری

جو كول

دامین داف

دیدیر دروگبا

رابرت هوچ

ریكاردو كاروالیو

ژرمی

سلستین بابایارو

فرانك لمپارد

كلود ماكه له له

گلن یانسن

ماتجا كژمان

ویلیام گالاس

وین بریج