تبیان، دستیار زندگی
توصیه می‌شود میوه را در تنوع مورد نظر برای دوره‌های زمانی کوتاه‌تر تهیه کنید و به عنوان مثال، هر هفته میوه‌هایی تازه و مناسب تهیه نمایید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خرید میوه برای نوروز و نگهداری آن


توصیه می‌شود میوه را در تنوع مورد نظر برای دوره‌های زمانی کوتاه‌تر تهیه کنید و به عنوان مثال، هر هفته میوه‌هایی تازه و مناسب تهیه نمایید.

خرید میوه

عزیزان هم‌وطن، طی یک یا دو روز قبل از عید نسبت به خرید میوه به میزان قابل توجه و در مقادیر زیاد اقدام می‌کنند و در برخی موارد میوه‌ها را به صورت جعبه‌ای تهیه می‌کنند. البته روش نگهداری و ذخیره‌سازی این اقلام تا پایان تعطیلات از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا طی دوره زمانی دو هفته‌ای تعطیلات نوروز در ایران، بخشی از این میوه‌ها کیفیت خود را از دست داده و دورریز خواهند شد، لذا توصیه می‌شود میوه را در تنوع مورد نظر برای دوره‌های زمانی کوتاه‌تر تهیه کنید و به عنوان مثال، هر هفته میوه‌هایی تازه و مناسب تهیه نمایید.

البته با به‌کارگیری برخی توصیه‌ها در هنگام خرید و نگهداری میوه‌ها می‌توان مدت نگهداری آن‌ها را افزایش داد که در این مقاله به برخی از این نکات اشاره می‌شود.

نکاتی در هنگام خرید میوه

در هنگام تهیه میوه بهتر است انواع تازه‌تر و فاقد هر نوع له‌شدگی یا لکه‌های نشانگر رسیدگی زیاده از حد را انتخاب کنید. دقت داشته باشید که میوه‌ها دو نوع هستند. برخی انواع میوه‌ها باید در زمان جدا شدن از درخت به طور کامل رسیده باشند و در طی دوره نگهداری فرآیندهای مربوط به رسیدگی در این میوه‌ها متوقف می‌شود (میوه‌های غیرکلایماکتریک). در حالی که برخی دیگر از میوه‌ها را می‌توان در شرایطی که هنوز نرسیده‌اند، از ساقه درخت جدا نمود و در طی دوره نگهداری، فرآیندهای رسیدن در این میوه‌ها قابل انجام بوده و میوه به حد کامل رسیدگی خود می‌رسد (میوه‌های کلایماکتریک).

به طور معمول توصیه می‌شود میوه‌ها را در جعبه‌هایی ترجیحاً چوبی به دور از

تابش نور خورشید و در دمای٢ تا ٥ درجه سانتی‌گراد و با رطوبت نسبی زیاد (حدود

90 درصد) نگهداری کنید. تهویه مناسب محل نگهداری میوه‌ها می‌تواند نگهداری میوه‌ها را برای مدت طولانی‌تر ممکن سازد

گیلاس، خیار، انگور، پرتقال و آناناس مهم‌ترین میوه‌های غیرکلایماکتریک و سیب، موز، هلو و گلابی مهم‌ترین میوه‌های کلایماکتریک هستند، بنابراین شما می‌توانید میوه‌های کلایماکتریک را در حالی که هنوز رسیده کامل نیستند، خریداری کنید و با تنظیم عواملی نظیر دمای محیط، فرآیندهای رسیدگی آن‌ها را در طی مدت نگهداری تنظیم نمایید.

بهتر است در هنگام خرید میوه‌ها علاوه بر نگهداری آسان آن‌ها، به ارزش تغذیه‌ای میوه‌ها نیز توجه داشته باشید. دقت کنید که هر یک از میوه‌ها تأمین کننده نیازهایی خاص بوده و مواد مغذی ویژه‌ای را برای بدن تأمین می‌نمایند، به عنوان مثال پرتقال را می‌توان به عنوان یک منبع خوب از ویتامین C در نظر داشت، در حالی که سیب تأمین کننده فیبر و برخی مواد مغذی می‌باشد. از طرف دیگر خیار یک منبع فیبر بوده و انرژی آن اندک است. بر این اساس سعی کنید تا در مهمانی‌ها پذیرایی هدفمند از میوه‌ها داشته باشید و تلاش کنید تا تنوع را در مصرف میوه‌ها رعایت نمایید.

نگهداری میوه

نکاتی در مورد نگهداری میوه‌ها

حفظ کیفیت میوه‌ها در حد مناسب، طی دوره نگهداری از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. کاهش کیفیت ماده غذایی فرآیندی است که می‌تواند تحت تأثیر واکنش‌های میکروبی، شیمیایی و یا آنزیمی ایجاد شود. عوامل متعددی بر از بین رفتن کیفیت یک محصول خریداری شده موثرند که شرایط نگهداری میوه از مهم‌ترین آن‌ها است. از مهم‌ترین تغییرات نامطلوب که با کاهش کیفیت میوه همراه است، می‌توان به قهوه‌ای شدن، از بین رفتن و کاهش ویتامین C بر اثر فرآیند اکسیداسیون و تغییرات در رنگ، طعم، عطر و بافت میوه اشاره کرد.

فراموش نکنید که صدمات مکانیکی، تغییرات شدید درجه حرارت، برخی مواد شیمیایی و عوامل بیولوژیکی باعث تسریع روند فساد و خراب شدن میوه می‌شوند، به عنوان مثال دود وسایل نقلیه در مقادیر زیاد موجب بروز علائم سوختگی در بافت گیاهی می‌شود.

کاهش درجه حرارت، موجب کاهش سرعت اغلب تغییرات نامطلوب در میوه شده و فساد را به تأخیر می‌اندازد. از طرف دیگر، باید در به‌کارگیری فرآیند سرد کردن و نگهداری میوه‌ها در محیط سرما دقت کرد تا از سرمازدگی میوه جلوگیری شود.

علائم سرمازدگی و نقطه بحرانی برای نگهداری برخی میوه‌ها

به طور معمول توصیه می‌شود میوه‌ها را در جعبه‌هایی ترجیحاً چوبی به دور از تابش نور خورشید و در دمای 2 تا ٥ درجه سانتی‌گراد و با رطوبت نسبی زیاد (حدود 90 درصد) نگهداری کنید. تهویه مناسب محل نگهداری میوه‌ها می‌تواند نگهداری میوه‌ها را برای مدت طولانی‌تر ممکن سازد.

در هنگام نگهداری میوه‌ها تا حد امکان تلاش نمایید میوه‌ها با یکدیگر مخلوط

نشوند. جالب است بدانید برخی از انواع میوه‌ها نظیر سیب از خود گازی

متصاعد می‌کنند که موجب تسریع فرآیند رسیدن سایر میوه‌ها می‌شود. بر این

اساس تا حد امکان میوه‌ها را در فضاهای مجزا نگهداری کنید

در طی دوره نگهداری به طور دوره‌ای (روزانه یا یک روز در میان) میوه‌ها را بررسی نمایید و اقلامی را که علائم رسیدگی زیاده از حد، قهوه‌ای شدن و یا له‌شدگی در آن‌ها قابل مشاهده است، از سایر میوه‌ها جدا کنید.

همچنین در هنگام نگهداری میوه‌ها تا حد امکان تلاش نمایید میوه‌ها با یکدیگر مخلوط نشوند. جالب است بدانید برخی از انواع میوه‌ها نظیر سیب از خود گازی متصاعد می‌کنند که موجب تسریع فرآیند رسیدن سایر میوه‌ها می‌شود. بر این اساس تا حد امکان میوه‌ها را در فضاهای مجزا نگهداری کنید.

میوه ریز و درشت

میوه های ریزتر سالم‌ترند

بحث مواد هورمونی، شیمیایی و نگه‌دارنده مواد غذایی به خصوص میوه و سبزی‌ها هم یکی از این مسایل است که در سطح جامعه به درستی جا نیفتاده است.

قبل از هر چیز باید بگویم که تمام مواد غذایی، حاوی مواد شیمیایی و نگه‌دارنده نیستند چرا که بسیاری از آن‌ها را به صورت تازه مصرف می‌کنیم. بنابراین به افرادی که چنین طرز تفکری دارند، توصیه می‌کنم برای اینکه اطمینان پیدا کنید میوه‌های مصرفیتان حاوی سموم نیستند بهتر است میوه‌هایی را که در اندازه‌های ریزی هستند برای مصرف تهیه کنید زیرا کشاورزان اغلب در تهیه میوه‌های درشت از سموم و مواد شیمیایی استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، یک کیلو پرتقال ریزی که به قیمت 500 تومان فروخته می‌شود قطعاً با پرتقالی که در اندازه درشت است و به قیمت کیلو 2 یا 3 هزار تومان فروخته می‌شود، تفاوت دارد زیرا در پرورش آن‌ها کشاورز سموم و مواد شیمیایی بیشتری به کار برده است.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

ماهنامه دنیای تغذیه – شماره 106 - دکتر محمد حضوری

سلامتیران - دکتر محمدحسن انتظاری، متخصص تغذیه و رژیم درمانی

مطالب مرتبط:

چگونه میوه و سبزی را تازه نگه داریم؟

خشک کردن مواد غذایی راهی برای ماندگاری بیشتر

نگهداری مواد غذایی در یخچال

نکاتی در رابطه با نگهداری مواد غذایی

چه مواد غذایی را می‌توان سال‌ها نگهداری کرد!؟

خیار گلخانه‌ای نخورید!

بررسی تاثیر دما بر مواد غذایی

میوه دُرُشت نخرید

چرا میوه‌ها پس از بریدن قهوه ای می‌شوند؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.