تبیان، دستیار زندگی
وقتی ماه اسفند می شود و کوچه و برزن بوی عید می گیرد؛ شور و حال خریدهای نوروزی و خانه تکانی و.. از یک طرف ، سوال و جواب هایی از این قبیل که تعطیلات عید به کجا می روید؟ فلان شهر خوب است و..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عیدی من، یادت نره


وقتی ماه اسفند می شود و  کوچه و برزن بوی عید می گیرد؛ شور و حال خریدهای نوروزی و خانه تکانی و..

مسافرت

از یک طرف ، سوال و جواب هایی از این قبیل که "تعطیلات عید به کجا می روید؟ فلان شهر خوب است و.." از طرفی دیگر ،گاها دل مدیر خانواده را به لرزه در می آورد و مضطربش می کند .مرد نگران تنها یک  آرزو دارد :" خدا کنه اهل خانه نگویند:عید امسال ما را کجا می بری؟"

اگر شما هم جزء آن دسته از پدرها هستید كه با شروع تعطیلات نوروز سگرمه‌هایتان درهم می‌رود و بداخلاق تر می‌شوید، اگر از آن دسته پدرانی هستید كه بی صبرانه انتظار می‌كشید تعطیلات زودتر تمام شود و بچه‌ها به مدرسه بازگردند، تا از تیغ نگاه‌های منتظرشان برای مسافرت رهایی یابید، اگر هزینه‌های سنگین را مهم‌ترین مانع برای این می‌دانید كه چند روزی دست همسر و فرزندانتان را بگیرید و از فضای خسته‌كننده و تكراری زندگی روزمره خارج كنید، اگر فكر می‌كنید مسافرت یعنی اقامت در هتل‌های چندین ستاره با امكانات آنچنانی، غذا خوردن در رستوران‌های مجلل و لم دادن در ساحل دریا و نوشیدن نوشابه‌های رنگارنگ، اگر فكر می‌كنید سفر یعنی دست و دلبازی و ولخرجی‌های بی‌حساب و كتاب و گشت و گذار در پاساژهای گران قیمت و دست آخر اگر فكر می‌كنید دنیا تنها به كام پولدارها است و برای مسافرت باید یك حساب بانكی پر و پیمان داشت و بنابراین ترجیح می‌دهید خود و كودكانتان روزهای كشدار تعطیلات را پای تلویزیون دراز بكشید و سریال‌های آن را تماشا كنید و...،

ما به شما ثابت می‌كنیم می‌توانید با حداقل هزینه تعطیلات خوبی داشته باشید و نوروز امسال را برای فرزندانتان خاطره انگیزتر از تمام سال‌ها كنید.

عیدی امسال شما به خانواده

در دنیا كم نیستند كسانی كه با شما هم عقیده‌اند و به بهانه نداشتن پول كافی، خود و خانواده‌شان را از لذت سفر محروم می‌كنند، اما باید بدانید كه‌عدم تعادل میان كار و تفریحات زیان‌های جبران‌ناپذیری به شما و زندگی‌تان خواهد زد. كار زیاد و استراحت كم، ممكن است هم از نظر روحی و هم جسمی‌ به شما آسیب برساند. بعضی وقت‌ها لازم است به خودتان استراحت بدهید و بگذارید روح‌تان زندگی جدیدی را تجربه كند.

بسیاری از بهانه‌جویی‌های همسران در محیط خانواده ناشی از همین زندگی یكنواخت و كسل‌كننده و ماشینی است. كار، كار و باز هم كار، و در نهایت خستگی مفرط، بی‌حوصلگی و بدخلقی. هر انسانی نیاز دارد از فشارهای كاری خود فاصله بگیرد و نیرویی تازه كند.یك تعطیلات خوب، شما را از محیط كار دور می‌كند و از استرس‌های بیهوده شما می‌كاهد. چند روزاستراحت مطلق، دور بودن از محیط كار و دور بودن از دنیای تلویزیون و اخبار، شما را برای یك سال كار كردن آماده می‌كند. شجاع باشید و مسافرت را از همین امسال شروع كنید. كافی است نوع نگاه خود را به سفر كمی‌ تغییر دهید. شما می‌توانید، بدون این كه ورشكست شوید، بدون این كه از این و آن قرض بگیرید و بعد تا ماه‌ها استرس بازپرداخت قرض و قوله‌هایتان را داشته باشید، بدون این كه حتی نیازی به كارت‌ها و بن‌های سفری داشته باشید كه بارها وعده آن داده شد  و خوب، خیلی‌ها آن را در شأن خود هم نمی‌دانند- بدون آن كه چشم امید به وعده‌هایی مانند سفرها و تورهای ارزان قیمت دوخته باشید، كه حتی در صورت عملی شدن با وجودی كه صفت ارزان بودن را یدك می‌كشند، برای بسیاری از جیب‌ها خیلی هم گرانند، خانواده خود را به یك مسافرت فراموش نشدنی و لذت‌بخش مهمان كنید.

هزینه‌های سفر را ارزیابی و برای آن برنامه‌ریزی كنید. اگر ثروت قارون را هم در اختیار داشته باشید، با ولخرجی‌ها و هزینه‌های بی‌حساب و كتاب خیلی زود كفگیر شما به ته دیگ خواهد خورد. ببینید چقدر پول دارید و چقدر می‌توانید برای این سفر كنار بگذارید

گام اول: قبل از هر چیز این باور كه سفر باید حتما در مسافت‌های دور و دراز و به مدت طولانی انجام شود را در ذهن خود و خانواده تغییر دهید. چنین باوری باعث می‌شود یا به كلی قید سفر را بزنید یا هزینه‌های زیادی را متقبل شوید و كیلومترها برای دیدن دریا، تماشای فلان آثار باستانی یا بازدید از فلان دریاچه و جنگل سفر كنید و از بسیاری از جاذبه‌هایی كه در همین نزدیكی شماست، غافل بمانید. توجه داشته باشید این ذات سفر است كه می‌تواند در بهبود روحیه و كسب تجارب جذاب و جدید برای شما و خانواده‌تان موثر واقع گردد، نه مقاصد دور و سفرهای پرهزینه! حشرات، گیاهان، جانوران، اكوسیستم، تاریخ، روستاها، طبیعت اطراف شهر و دیارتان و صدها جاذبه دیگر كه در شهر و استان محل زندگی شما وجود دارد و از آن بی اطلاع هستید، می‌تواند برای شما و خانواده‌تان بسیار جذاب باشد و از همه مهم‌تر نقش مهمی‌ در آموزش فرزندانتان و درك آنها از محیط اطرافشان داشته باشد. این اصلا خوب نیست كه شما چندین سال است در یك شهر و استان ساكنید، اما حتی اسم بعضی از مناطق و جاذبه‌های دیدنی آن را هم نمی‌دانید.

گام دوم : فهرستی از جاذبه‌های دیدنی شهر و استان خود تهیه كنید. بچه‌ها را در این كار هیجان‌انگیز سهیم كنید و از آنها بخواهید در صورت امكان عكس‌ها و مطالبی از این جاذبه‌ها جمع‌آوری كنند.

یك جلسه خانوادگی اضطراری تشكیل دهید، امكانات خود را ارزیابی كنید، بچه‌ها را در جریان محدودیت‌های مالی خود قرار دهید و با نظر آنها یكی از كم هزینه‌ترین مقاصد را برای سفر خود انتخاب كنید. مطمئن باشید حتی یك مسافرت كوتاه یكی دو روزه می‌تواند روحیه شما و فرزندانتان را بسیار شاد و برای ماه‌ها كار و فعالیت آماده تر سازد.

مسافرت

می‌توانید موضوع را با چند نفر از بستگان نزدیك خود نیز در میان بگذارید و با آنها همسفر شوید. این كار هم تا حد زیادی هزینه‌ها را كاهش خواهد داد و هم لذت سفر را دوچندان خواهد كرد. ضمن این كه تجربه بسیار مفیدی در زمینه تعاملات اجتماعی برای فرزندانتان خواهد بود. قبل از سفر اطلاعاتی در زمینه اماكن اقامتی، قیمت‌ها و امكانات مقصد انتخابی خود به دست آورید، بهتر است بی‌گدار به آب نزنید.

گام سوم: در این مرحله هزینه‌های سفر را ارزیابی و برای آن برنامه‌ریزی كنید. اگر ثروت قارون را هم در اختیار داشته باشید، با ولخرجی‌ها و هزینه‌های بی‌حساب و كتاب خیلی زود كفگیر شما به ته دیگ خواهد خورد. ببینید چقدر پول دارید و چقدر می‌توانید برای این سفر كنار بگذارید. تا حد ممكن هزینه‌های اضافی را حذف كنید. برای اقامت، خورد و خوراك و هزینه‌های پیش‌بینی نشده مبلغی را در نظر بگیرید. سعی كنید تا حد امكان از این هزینه‌ها كم كنید. برای مثال تهیه یك چادر مسافرتی مناسب و با كیفیت، اگرچه ممكن است گران به نظر آید، ولی با صرفه‌جویی در هزینه محل اقامت خیلی زود هزینه شما را جبران خواهد كرد. ضمن این‌كه، اقامت در چادر و در طبیعت، برای بسیاری لذت بخش تر از ماندن در زیر سقف هتل‌ها و ویلا‌های گران قیمت است، اگر هوا خوب است از این تجربه لذت ببرید، اما در صورت نامساعد بودن هوا در خیلی جاها می‌توانید در منازل اهالی محل اقامت كنید، با آنها دمخور شوید و از مصاحبت با آنها، آداب و رسومشان و غذاهای محلی آنها لذت ببرید. مسافرت به همراه دوستان و بستگان هزینه‌های این گونه اقامت‌ها را تا حد زیادی كاهش خواهد داد. برنامه آشپزی را نیز قبل از سفر تدارك ببینید. با به همراه داشتن مواد اولیه یا خرید آنها در محل خواهید توانست از غذایی سالم و ارزان استفاده كنید.

گام بعدی: اگر اتومبیل شخصی دارید و نگران كارت سوخت و بنزین نیستید، كه چه بهتر، در غیر این صورت مسافرت با قطار و اتوبوس هم جذابیت خودش را دارد. به بهانه نداشتن اتومبیل از زیر بار مسافرت شانه خالی نكنید.

در طول سفر از دست و دلبازی‌های نامعقول بپرهیزید. خرید تنقلات آن هم از فروشگاه‌های بین راهی، صرف مداوم غذا در رستوران، تهیه نامعقول و بی‌حساب و كتاب سوغات، و مانند آن قطره‌هایی است كه در پایان سفر به دریایی تبدیل خواهند شد كه ناگهان لذت سفر را به كام شما تلخ خواهند كرد. تحت هیچ شرایطی از غذای آماده بین راهی استفاده نكنید، مگر این كه از سلامت آنها اطمینان داشته باشید. مصرف مقداری نان و ماست سالم هزاران بار بر خوردن یك وعده چلو كباب ناسالم، كه می‌تواند شما را راهی بیمارستان كرده و هزینه‌های ناخواسته‌ای را تحمیل كند، ترجیح دارد. بسته به طول سفر برای وعده‌های مختلف غذایی یكی دو وعده مواد غذایی اولیه خام، و مقداری مواد غذایی كنسروی و فاسد نشدنی همراه داشته باشید. گاهی هم از غذاهای ساده حاضری استفاده كنید. می‌توانید یك بار برای تنوع بچه‌ها را به یك رستوران مطمئن، چه از لحاظ بهداشتی و چه از نظر اطمینان از كنترل قیمت‌ها ببرید. اگر می‌توانید فقط كمی‌در كیسه را برای بچه‌ها شل كنید، مبلغ محدودی در اختیار آنها بگذارید، تا به میل خود خرید كنند، این تجربه‌ای فراموش نشدنی برای آنها خواهد بود.

همیشه نحوه و میزان خدمات ارائه شده را جویا شوید و فاكتور یا رسید مطالبه نمایید؛ در صورت بروز هر گونه اختلاف و یا مواجهه با سوءاستفاده و گرانفروشی نیز می‌توانید موضوع را با ارائه مدرك به مراجع ذیصلاح منعكس كنید. این كار اگرچه ممكن است كمی ‌وقت شما را بگیرد، اما می‌تواند جلوی بسیاری از سوء استفاده‌ها را بگیرد

حواستان به حساب و كتاب باشد و فاكتورها را با دقت كنترل كنید. متاسفیم از این كه بگوییم بسیاری از سرویس‌دهندگان مسافرین از موقتی بودن حضور گردشگران سوءاستفاده و علاوه بر ارائه خدمات نامناسب و بی‌كیفیت ، قیمت‌های گزافی را نیز مطالبه می‌كنند. همیشه نحوه و میزان خدمات ارائه شده را جویا شوید و فاكتور یا رسید مطالبه نمایید؛ در صورت بروز هر گونه اختلاف و یا مواجهه با سوءاستفاده و گرانفروشی نیز می‌توانید موضوع را با ارائه مدرك به مراجع ذیصلاح منعكس كنید. این كار اگرچه ممكن است كمی ‌وقت شما را بگیرد، اما می‌تواند جلوی بسیاری از سوء استفاده‌ها را بگیرد.

در پایان همین سفر كوتاه و در بازگشت متوجه خواهید شد كه این سفر به اندازه چند سال تحصیلی و یا چندین سال زندگی روزمره، برای شما و خانوادهتان تجارب مفید و آموزنده به همراه داشته و روحیه شما در سال جدید چقدر شاداب‌تر و با نشاط‌تر شده است. اكنون خستگی یك سال كار بی‌وقفه را با كمترین هزینه از تن به در كرده و آمادگی دارید با انرژی بیشتری سال جدید را آغاز كنید. بد نیست از همین حالا به فكر مسافرت بعدی باشید و ماهانه مبلغی هر چند ناچیز برای این نیاز روحی بسیار ضروری همه اهل خانواده كنار بگذارید.

فرآوری: نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع:جام جم آنلاین /همراه با تغییرات و اضافات