تبیان، دستیار زندگی
آب و هوا و تغییر آب و هوایی نقش مهمی را در شكل دادن به محیط زیست ، منابع طبیعی ، ساختارهای زیربنایی ، اقتصاد و دیگر جنبه های زندگی در تمام كشورهای جهان بازی می كند.دراین قسمت در ادامه قسمت قبل به بررسی بخش های دیگرگرمایش زمین می پردازیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گرمایش کره زمین چیست؟(2)


آب و هوا و تغییر آب و هوایی نقش مهمی را در شكل دادن به محیط زیست ، منابع طبیعی ، ساختارهای زیربنایی ، اقتصاد و دیگر جنبه های زندگی در تمام كشورهای جهان بازی می كند.دراین قسمت در ادامه قسمت قبل به بررسی بخش های دیگرگرمایش زمین می پردازیم.

گرمایش کره زمین چیست؟(2)

به اعتقاد دانشمندان، وقوع پدیده گرمایش جهانی و تغییراقلیم اصولا" ناشی از دو علت عمده می باشد:

1- سیستم طبیعی كره زمین

2- تاثیر انسان در افزایش گازهای گلخانه ای

با مطالعه و بررسی فسیل های مرجانی دریاها و توده‌های یخچالی و ... به روشنی می توان تغییرات دوره‌ای در میزان دما و بارش، در نتیجه وقوع آتشفشانها در مقیاس وسیع، تغییر در انرژی ژئوترمال، تغییر زاویه محور كره زمین و ... طی هزاران سال گذشته را تشخیص داد كه در واقع تایید كننده افزایش دما و وقوع تغییر یا نوسان اقلیم در سیستم طبیعی كره زمین می باشد.

اما طی نیم قرن گذشته با افزایش گازهای گلخانه ای جو زمین (در نتیجه گسترش فعالیتهای صنعتی و استفاده روزافزون از سوختهای فسیلی) و تغییر كاربری زمین(مانند تخریب جنگلها و مراتع و ایجاد شهرها)، بصورت غیر طبیعی بر سیستم اقلیم كره زمین تاثیر گذارده شده است. در واقع با افزایش گازهای گلخانه ای در جو زمین، امواج مادون قرمز گسیل شده از سطح زمین، بیش از پیش توسط این گازها جذب شده و باعث گرمتر شدن جو زمین می گردد. گرمتر شدن جو كره زمین نیز به نوبه خود بر وضعیت اجزاء دیگر سیستم اقلیم ازجمله الگوهای بارش تاثیر گذاشته و پدیده تغییر اقلیم را موجب می شود.

بنابراین گرمایش جهانی و تغییر اقلیم که به عنوان یکی از چالش‌های مهم جهان امروز محسوب می شود می تواند نوسانات کلی و گسترده‌ای در آب وهوای جهان و یا یک منطقه ایجاد كند. امروزه روند گرم شدن دمای کره زمین موجب تغییرات وسیعی در الگوهای آب و هوایی از جمله توزیع بارش، رخداد پدیده های حدی جوی و تاثیر بر منابع آبی شده که در پی آن گسترش خشکسالی‌ها و تداوم آنها را در پی داشته است.

گرمایش کره زمین چیست؟(2)

بنابراین با پیــشرفت تــکنـولـوژی و مصرف بی رویه سوخت‌های فسیلی، جـهان دسـتخوش تـغـییرات زیـادی گشته، هرچند كه بیــشتر این تغــییرات در زنـدگـی انسـانها باعـث بهـتر شـدن کیــفیت زنـدگی و رفاه شـده اما عواقب ناشی از آن آثـار مـخـربی بر پیـکره طبیـعـت وارد نموده و چالشها و تهدیدات گسترده‌ای در پیش روی بشر قرارداده است. یـکی از آثـار مـخربی که هر سـاله جـان مـیلــیونها نـفـر را در سـراسر جــهان می گیـرد ؛ افزایش گازهای گـلخانه ای و آلاینده‌های جوی كه پیآمد آن تــغـییـرات آب و هـوا و آلــودگی هوا است.

بخش عمده تغییرات ایجاد شده بدست انسان صورت گرفته است. صنایع آلاینده ؛ دود ناشی از احتراق ناقص سوخت درموتورخودروها ؛ آتش سوزی جنگل ها ؛ تغییر كاربری اراضی ؛ توسعه بیابان زایی و توفانهای شن که معلول عدم توازن در مدیریت مصرف و چرای بی رویه دامها می باشد و همچنین یخ‌های شناور و یخچال‌های طبیعی که در حال آب شدن هستند همه از عواملی هستند که دست انسان در ایجاد آن به وضوح دیده می شود.

یـکی از آثـار مـخربی که هر سـاله جـان مـیلــیونها نـفـر را در سـراسر جــهان می گیـرد ؛ افزایش گازهای گـلخانه ای و آلاینده‌های جوی كه پیآمد آن تــغـییـرات آب و هـوا و آلــودگی هوا است

شمالی‌ها از جنوبی‌ها داغ‌ترند

در طول این سال‌ها دمای هوا چه بر سطح آب و چه بر سطح خشکی افزایش یافته است اما افزایش دما بر سطح خشکی به مراتب بیش از سطح آب بوده است. از سال 1979 میلادی تاکنون میانگین دمای هوای سطح خشکی دو برابر دمای هوای سطح آب‌ها افزایش یافته است. (سطح خشکی‌ها در هر دهه 0.25 درجه سانتیگراد گرم‌تر شده در حالی که این رقم برای سطح آب 0.13 درجه سانتیگراد است.)

اینکه چرا افزایش دمای سطح آب‌ها کمتر از خشکی‌هاست، به دو دلیل برمی‌گردد. یکی اینکه دریاها ظرفیت گرمایی بیشتری نسبت به خشکی دارند و دیگر اینکه دریا از روش‌هایی چون تبخیر می‌تواند حرارت خود را کاهش دهد.به این ترتیب نیم‌کرده شمالی زمین که خشکی‌های بیشتری نسبت به نیمکره جنوبی دارد، گرمتر است.

تاریخ مکرر

کره زمین تاکنون بارها و بارها گرم و سرد شدن را تجربه کرده است. نزدیک‌ترین این تغییرات 800 هزار سال پیش بود (800 هزار سال در زمین‌شناسی، گذشته بسیار نزدیک محسوب می‌شود) که زمین هشت دوره یخبندان را تجربه کرد.پدید آمدن سریع گازهای گلخانه‌ای در اوایل دوران ژوراسیک (حدود 180 میلیون سال پیش) هم سبب شد میانگین درجه حرارت زمین بین پنج تا 9 درجه سانتیگراد افزایش یابد.

گرمایش کره زمین چیست؟(2)

تحقیقات کارشناسان دانشگاه انگلیسی اپن Open نشان می‌دهد گرما سرعت فرسایش سنگ‌ها را تا چهار برابر افزایش می‌دهد. همین دلیل سبب شد تا در دوران ژوراسیک، با افزایش دما، دی اکسید کربن هوا با سنگ‌ها ترکیب شود و پس از مدتی (البته نه چندان کوتاه) میزان کربن هوا به سطح متعادلش بازگردد.

اقداماتی که برای  پیشگیری و کاهش گرم شدن کره زمین می توانیم انجام دهیم:

گرم شدن کره زمین ممکن است که یک مشکل بزرگ باشد ، اما خیلی کارهای کوچک است که ما می توانیم انجام دهیم برای اینکه یک تغییری ایجاد کنیم .رانندگی یا استفاده از الکتریسیته اشتباه نیست . فقط باید در مورد آنها هوشیار باشیم . خیلی از گازهای گلخانه ای از کارهایی که ما روزانه انجام می دهیم ناشی می شود. اکثر ما می توانیم سهم خود را برای کاهش میزان گازهای گلخانه ای انجام دهیم . راههای زیر بعضی راههای دیگری است که شما می توانید به اینکه زمین یک سیاره بهتری برای زندگی باشد کمک کنید :

**هرگاه ما از الکتریسیته استفاده می کنیم ، به ایجاد گازهای گلخانه ای کمک می کنیم . خاموش کردن لامپها ، و تلویزیون و کامپیوتری که کارتان با آنها تمام شده است ، می توانید کمک زیادی بکنید .

**می توانید انرژی را توسط استفاده از اتوبوس ، دوچرخه و پیاده روی ذخیره کنید.

**برای رفتن به سرکار چهار سرنشین می توانند با هم در یک ماشین سوار شوند به جای اینکه چهار ماشین استفاده شود .

**بازیابی قوطیها ، بطریها ، کیسه های پلاستیکی و روزنامه ها . وقتی شما عمل بازیابی را انجام می دهید ، موادزائد کمتری را به مکانهای دفن زباله می فرستید و شما به محافظت از منابع طبیعی ، مانند درختان ، نفت ، و عناصری مانند آلومینیوم کمک می کنید . در اثر بازیابی ، کار شدید برخی از کارخانه ها نیز تعدیل می شود . البته تعدیل درکارشدید کارخانه به معنی کاهش تولید و کم کاری نیست. بازیابی به عدم مصرف سوخت و انرژی و دیگر ذخایرزیرزمینی کمک می کند و از میزان گازهای تولید شده می کاهد . بازیابی وتعدیل در کار شدید کارخانه ، به معنی توجه به نحوه مصرف سوخت و سایرانرژی هاست. زیرا استفاده نادرست و بی رویه از انرژی به تولید گازهایی منجر می شود که هم برای زمین زیان آورند و هم برای ساکنان زمین .

گرمایش کره زمین چیست؟(2)

توجه داشته باشید که صرفه جویی همیشه به معنی  کم مصرف کردن نیست بلکه درست مصرف کردن است . از طریق خرید محصولات قابل بازیافت به جای محصولات غیر قابل بازیافت می توانید به محیط کمک کنید  .

** انرژی خورشیدی یک روشی برای بیان انرژی است که از خورشید ساطع می شود . انرژی خورشیدی می تواند برای گرم کردن خانه ها ، ساختمانها ، آبها و برای ایجاد الکتریسیته به جای استفاده از انرژی های دیگر به کاررود .

**ماشینها یک بخش مهمی از زندگی اکثر انسانها هستند . اما همچنین ماشینها ایجاد آلودگی می کنند و میزان زیادی گازهای گلخانه ای آزاد می کنند . خوشبختانه ، بعضی ماشینهایی وجود دارند که برای محیط زیست بهتر هستند . این ماشینها با میزان کمتری بنزین مدت بیشتری سفر می کنند . همچنین آلودگی کمتری ایجاد می کنند . استفاده از این ماشینها میتواند به کاهش میزان گازهای گلخانه ای کمک کند .

**خیلی از چیزها ، مانند کامپیوتر، تلویزیون ها ، استریوها و... دارای برچسب هایی خاصی هستند . این برچسب بیانی از انرژی است و تصویری از ستاره دارد . محصولات دارای ستاره انرژی® برای ذخیره انرژی ساخته شده اند . خرید محصولات دارای ستاره انرژی® به محافظت از محیط زیست کمک میکند .

گرمایش کره زمین چیست؟(2)

**کاشت درختان هم جالب است و یک راه بزرگی است برای کاهش گازهای گلخانه ای . درختان دی اکسید کربن و گازهای گلخانه ای را از هوا جذب می کنند . هر کسی می تواند با کاشتن و حفاظت از درختان و نیز با مصرف کمتر انرژی به توقف اثرگلخانه ای کمک کند .

**مطالعه کتابها در زمینه یادگیریهای محیطی خیلی مهم است . همچنین می توانید به وب سایتهای آب وهوایی با اطلاعاتی در مورد محیط و تغییرات آن نگاه بیندازید .

**در مورد گرم شدن کره زمین بادوستان وآشنایانتان صحبت کنید و اطلاعات خود را به آنها منتقل کنید .

** ودر نهایت از راههای دیگرکاهش گازهای گلخانه ای استفاده از انرژی هسته ای است .

  ادامه دارد...

فرآوری: مریم نایب زاده

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: year2012- -ab.isti- newscientist- hamshahrionline- pnazemi-pezeshkan