استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه حضرت زهرا (س) با خطبه فدکیه آگاهسازی عمومی کردند، گفت: با اینکه فدک با غصب از حضرت (س) گرفته شده بود اما استقرار نظام اسلامی مهمترین اولویت ایشان بود.
چرا حضرت زهرا(س) با آن تعلق خاطر بسیار ناچیز به دنیا، که از شرایط زندگی ایشان روشن است و با آنگونه تربیتی که پیامبر از ایشان نمودند که در حکایات آمده است و به قول حضرت آل محمد(ص) را با دنیا کاری نیست، باید اینقدر روی بازپس گرفتن یک زمین پافشاری کنند و از اینکه از اموال دنیوی ایشان چیزی غصب شده است، اینقدر ناراحت باشند؟
پیامبر گرامی اسلام درروایتی در توصیف امام حسین(علیه السلام) می فرمایند: مَكتوبٌ عَن يَمينِ العَرشِ: مِصباحٌ هادٍ وسَفينَةُ نَجاةٍ؛ در سمت راست عرش، نوشته شده است[كه او] چراغ هدايتگر و كشتى نجات است.(کمال الدین، شیخ صدوق، ص88، ح443) در مورد اینکه چگونه امام حسین(علیه السلام)، کشتی نجات هستند، در این نوشتار به برخی نکات اشاره می کنیم.
فدک یکی از آبادی های یهودی نشین و دارای نخلستان های قابل توجه در نزدیکی خیبر بود که در سال هفتم هجری و پس از فتح خیبر بدون جنگ در اختیار رسول خدا(صلی الله علیه و اله) قرار گرفت، در واقع بعد از فتح خیبر، که دژی مستحکم و قوی بود، یهودیان اهالی فدک و مناطق ا
یکی از پرسش هایی که می توان در مورد اسامی فرزندان حضرت زهرا و تعدادشان می توان طرح کرد، آن است که اگر نام آنها مشخص و تعدادشان معین است، در کدام منابع می توان آنها را یافت؟
مسجد به طرفه العینی غلغله شد. مهاجرین و انصار از هم پیشی می گرفتند. کودکان بر دوش مردان قرار گرفتند تا یادگار پیامبر را به محض ورود ببینند. انگار جمعیت می خواست دیوارهای مسجد را درهم بشکند یا لااقل عقب براند.
از موارد اختلاف اساسى میان شیعه و اهل سنت، قضیه ارث رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و همچنین قضیه فدك است كه آیا متعلق به حضرت زهراء (سلام الله علیها) مى باشد كه توسط خلیفه اول و دوم مصادره گردید و یا این كه مطابق حدیث مذكور به عنوان صدقه به بیت المال من
این نوشتار نشان دهنده مالکیت فدک در زمان رسول خدا و اعطای حق مالکیت به هر کس که صلاح می دانسته اند، می باشد. نمونه های تاریخی ذکر شده از منابع اهل سنت نشان دهنده این موضوع است.
عجبا از روح بزرگ بانو که برتر از آنست که از خودش و دردهای بزرگ خود سخن بگوید، او نگران شخص خود نبود، او نگران امتاسلامى بود که چه آینده شوم و دردناکى در پیش داشت و این بهترین نشانه عظمت اوست...
فاطمه علیهاالسلام شیداترین پروانه شمع امامت بود؛ پروانه عاشقى كه با سوختن و فداسازى خویش به همگان آموخت كه امام برحق چونان كعبه است؛ كعبه اى كه مردم بایستى بر گِردش طواف نمایند؛ نه او بر گِرد مردم ...
حضرت فاطمه سلام الله علیها بعد از غصب فدك هرگز نگفت كه من میراث پدرم را مطالبه میكنم، بلكه به عنوان حق غصب شده خویش، مطالبه كرد. اما علت این كه حضرت فاطمه سلام الله علیها به آیات ارث تمسك جست این بود كه میخواست به خلیفه اول بفهماند، حدیثی كه او به زبان
فاطمه زهرا علیها السلام به پدر عرضه داشت: شما بر جان و مال من صاحب اختیارید و تا شما زنده اید، نمى خواهم در آن تصرفى داشته باشم.
پیامبر صلی الله علیه و و اله وسلم فرمود: ترس من از آن است كه نااهلان، تصرف نكردن تو را در زمان حیاتم بهانه اى قرار دهند و بعد
دشمن سعى مى كند، با زنده كردن ارزش مادى و فشارهاى اقتصادى، اهداف و ارزش هاى معنوى انقلاب فراموش شود و مردم براى گرفتن امتیازات اقتصادى، و رسیدن به رفاه و حقوق بیشتر، انقلاب را مورد سؤال قرار دهند؛ علیه ارزش هاى آن بشورند و تحصّن كنند و كم كارى را مطرح ساخ