قوانین عمومی و اختصاصی مسابقات رباتیک
رشتهها
ربات مسیریاب
ربات امدادگر
ربات نمایشی
قوانین ربات مسیریاب ساده
1. در این مسابقه ربات باید مسیری مشکی رنگ (از جنس لنت برق) با عرض 15-18 میلی متر را در پس زمینه سفید (از جنس MDF یا مشابه آن) طی کند.
2. ابعاد ربات نباید از یک مکعب به ابعاد 25×25×25 سانتیمتر تجاوز کند.
3. هر تیم در 10 دقیقه زمان اختصاص یافته، دو بار فرصت رکوردگیری دارد؛ بدیهی است بهترین زمان، برای تیمها ثبت خواهد شد.
4. رباتهایی که بتوانند مسیر مسابقه را تا انتها طی کنند بر اساس زمان طی کردن مسیر امتیاز کسب میکنند.
5. رباتها میتوانند از منبع تغذیه خارجی یا باطری استفاده نمایند. در صورت استفاده از باطری بر روی ربات زمان رکورد تیم در 0/9 ضرب خواهد شد.
منبع تغذیه باید به وسیله خود تیمها فراهم شود.
6. در مسیر مسابقه ممکن است بریدگی به طول 5 سانتیمتر وجود داشته باشد.
7. در مسیر مسابقه ممکن است شکستگی با حداکثر زاویه 90 درجه وجود داشته باشد.
8. ممکن است در زمین مسابقه منحنیهایی باشعاع 15 سانتیمتر وجود داشته باشد.
9. در مسیر مسابقه ممکن است حلقهای با مشخصات زیر قرار داشته باشد.
10. بعد و قبل از هر تغییر لااقل 15 سانتیمتر مسیر مستقیم وجود دارد.
قوانین ربات مسیریاب پیشرفته
1. تمامی قوانین مسیریاب ساده در لیگ مسیریاب پیشرفته نیز معتبر میباشد.
2. در مسیر مسابقه ممکن است شکستگی با حداکثر زاویه 110 درجه وجود داشته باشد.
3. در قسمتی از زمین مسابقه ممکن است رنگ پس زمینه و خط عوض شوند (Inverse Area).
4. ممکن است در قسمتی، شیب با زاویهای کمتر از 30 درجه وجود داشته باشد.
5. در ابتدای ورود به شیب، ممکن است اختلاف سطحی حداکثر به ارتفاع 1 سانتی متر وجود داشته باشد.
قوانین ربات امدادگر
1. تمامی قوانین مسیریاب ساده در لیگ امدادگر نیز معتبر میباشد.
2. ممکن است زمین مسابقه دارای شیب کمتر از 30درجه باشد.
3. در ابتدای ورود به شیب، ممکن است اختلاف سطحی حداکثر به ارتفاع 1 سانتی متر وجود داشته باشد.
4. در زمین مسابقه ممکن است موانعی وجود داشته باشد:
a. مانعی به شکل دستانداز با حداکثر ارتفاع 1 سانتیمتر، که ربات باید بتواند از روی آن عبور نماید.
b. موانعی به شکل یک مکعب مستطیل در مسیر اصلی که ربات باید بتواند آن را تشخیص داده و از کنارش عبور نماید.
در صورت برخورد با مانع امتیاز منفی به گروه تعلق نمیگیرد.
5. در زمین مسابقه مصدومینی وجود دارند:
a. مصدومینی که با رنگ قرمز بر روی زمین چسبانده شدهاند.
b. مصدومینی که با رنگ نقرهای بر روی زمین چسبانده شدهاند.
6. ربات باید دو نوع مصدوم را تشخیص داده و پس از تشخیص آن، به مدت زمان 3 ثانیه بر روی آن متوقف شده و اقدام به اعلام هشدار نماید (از طریق یک چراغ LED یا بوق Buzzer).
قوانین رباتهای نمایشی
این بخش از مسابقات رباتیک اختصاص به نمایش و رقابت رباتهایی دارد که طبق ایدههای آزاد شرکتکنندگان ساختهشدهاند. رباتهای نمایشی، علاوه بر نوآوری و ابتکار در ساخت و ارایه مستندات، در زمینههای زیر مورد ارزیابی قرار میگیرند:
- اثربخشی یا میزان مفید بودن طرح
- كارایی یا میزان موفقیت تیم در ساخت و درآوردن ایده اصلی طرح
- میزان مهارت و تکنیک به کار برده شده در ساخت و اجرای طرح
شرکتکنندگان باید کارکرد ربات خود را در مسابقه نمایش دهند و به پرسشهای داوران پاسخ دهند.
توجه: هر گروه شرکتکننده در این لیگ باید یک video با حداقل طول 1 دقیقه که معرف عملکردهای ربات است در روز مسابقه به همراه داشته باشند.
بخش پژوهش های دانش آموزی - تهیه: مریم یزدان پرست
تنظیم: یگانه داودی