تبیان، دستیار زندگی
تمامی وسایلی که در اطراف ما وجود دارند، روزی توسط فردی طراحی شده اند. میز، صندلی، کمد و ... همگی با طراحی های خاصی ساخته شده اند و آنچه ما را تشویق به خریداری آن ها می کند همین طراحی درست و گاهی جالب این وسایل است. امروزه طرح های بسیار جدید و گاه عجیبی ..
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت کتابخانه نامرئی!

تمامی وسایلی که در اطراف ما وجود دارند، روزی توسط فردی طراحی شده اند. میز، صندلی، کمد و ... همگی با طراحی های خاصی ساخته شده اند و آنچه ما را تشویق به خریداری آن ها می کند همین طراحی درست و گاهی جالب این وسایل است. امروزه طرح های بسیار جدید و گاه عجیبی را برای این وسایل می توان مشاهده کرد.

ساخت کتابخانه نامرئی!

در این کاردستی می خواهیم طرح یک کتابخانه بسیار عجیب را به شما یاد بدهیم! کتابخانه ای که نامرئی است! یعنی آنچه بیننده از آن مشاهده می کند تعدادی کتاب است که به شکل اعجاب انگیزی خودشان بین زمین و هوا قرار دارند!

جالب است نه؟ پس با ما همراه شوید تا شما هم با این کتابخانه تان همه را به فکر فرو ببرید!

وسایلی که برای این منظور لازم است عبارتند از:

· یک عدد کتاب با جلد سخت (البته برای این منظور کتابی را می خواهیم که دیگر خوانده نمی شود و مدت ها است که در انبار خانه خاک می خورد!)

· یک عدد تیغ موکت بُر

· یک یا دو عدد پایه نگه دارنده L شکل

ساخت کتابخانه نامرئی!

· تعدادی پیچ چوب کوچک (پیچ با انتهای تخت)

· تعدادی پیچ بزرگ

· پیچ گشتی

· چسب چوب

· متر

· مداد

·  تعدادی کتاب در نقش وزنه!

می بینید چه وسایل ساده ای لازم دارید؟! ویژگی یک طرح خوب همین است، ساده و منحصر به فرد!

ساخت کتابخانه نامرئی!

خب! مرحله اول انداره گیری است. طول کتاب را اندازه بگیرید و اگر از یک پایه استفاده می کنید وسط این طول را طبق شکل فوق علامت بزنید. اگر خواستید برای محکم تر شدن کارتان از دو عدد پایه استفاده کنید، می دانید که محل علامت زنی برای قرار گیری پایه ها یک سوم از هر طرف لبه کتاب است. در این جا ما با یک عدد پایه کار می کنیم.

ساخت کتابخانه نامرئی!

بعد از اندازه گیری پایه را در وسط کتاب قرار دهید و با مداد دورتا دور آن را رسم کنید. دقت کنید که این کار را در لبه کتاب انجام می دهیم.

سپس به کمک تیغ موکت بُری دورتا دور محل قرار گیری پایه را برش می زنیم. عمق این برش باید به اندازه ضخامت لبه پایه تان باشد . هدف از این کار این است که پایه کاملا درون کتاب قرار گیرد و هنگامی که کتاب بسته می شود جلد آن بالا نماند.

ساخت کتابخانه نامرئی!ساخت کتابخانه نامرئی!

سپس با استفاده از تیغ بر روی جلد کتاب یک بریدگی برای پایه به اندازه عرض آن ایجاد کنید تا پایه به خوبی در کتاب جاگیر شود. تمام این ظریف کاری ها برای این است که هنگامی که پایه درون کتاب قرار دارد ظاهر کتاب این موضوع را نشان ندهد. ظریف کاری لازمه طراحی است!

ساخت کتابخانه نامرئی!ساخت کتابخانه نامرئی!

ساخت کتابخانه نامرئی!

در این مرحله که انجام صحیح آن بسیار مهم است، می خواهیم صفحات کتاب را پیچ کنیم! پیچ های کوچک را برداشته و در دو طرف لبه کتاب در برگه ها فرو نمایید تا به این ترتیب برگه های کتاب در جای خود محکم شوند و با گرفتن کتاب در هوا کاغذ ها باز نشود! توجه کنید که فرو کردن پیچ در صفحات کتاب کمی مشکل است و باید با دقت انجام شود.

با دست دیگر صفحات محکم نگه دارید تا در برگه ها موج نیفتد و هنگامی که کتاب بسته است چیزی مشخص نشود. بیننده شما نباید با یک نگاه متوجه مورد مشکوکی شود و گرنه شگفتی طرحتان از بین می رود! بر خلاف تصویری که داریم تجربه نشان داد انجام این کار با پیچ گوشتی دستی بهتر است! همچنین به همین صورت پایه را به کتاب محکم پیچ نمایید. برای کمک می توانید از چسب نیز استفاده کنید.

ساخت کتابخانه نامرئی!

آخرین مرحله آغشته نمودن سطح رویی کتاب و سطح درونی جلد به چسب است. به این ترتیب جلد محکم به کتاب می چسبد و با گرفتن کتاب در هوا کتاب به هیچ وجه باز نمی شود. پیچ ها صفحات را و چسب جلد را محکم نگه می دارند. برای بهتر چسبیدن جلد تعدادی کتاب سنگین را یک ساعتی بر روی کار قرار دهید!

ساخت کتابخانه نامرئی!ساخت کتابخانه نامرئی!

خب کتاب خانه شما آماده است! اکنون کافی است آن را به دیوار پیچ کنید! با پیچ های برگ ترجیحا از دو نقطه پایه را به دیوار پیچ نمایید. اگر نگران دیوار هستید می توانید از رول پلاک برای محکم تر شدن کار استفده نمایید.

ساخت کتابخانه نامرئی!

حالا آن قدر کتاب روی کتابخانه تان قرار دهید تا پایه از نظر مخفی شود. البته نه مثل شکل ما که همه چیز، لو می رود!

ساخت کتابخانه نامرئی!

اگر می خواهید تعداد زیادی کتاب قرار دهید بهتر است از ابتدا با دو پایه کار کنید که محکم تر شود. روال کار در این حالت تفاوتی با قبل ندارد.

خب حال منتظر نگاه های متعجب و پرسش گر دوستانتان هنگام نگاه کردن به کتابخانه جادویی تان، باشید!

ساخت کتابخانه نامرئی!

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه : سارا قیصری

تنظیم : اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

تردستی در آشپزخانه (1)

ساخت شمع شناور

با هم بسازیم