تبیان، دستیار زندگی
توماس و دوستانش لکوموتیوهای بخاری هستند که در مکان جادویی به نام ودور زندگی می کنند که در آن می توانند با هم حرف بزنند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : شکوفه باصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توماس و راه آهن جادویی

(معرفی فیلم، زنگ های پرورشی)

توماس و راه آهن جادویی (معرفی فیلم، زنگ های پرورشی)

نمایش فیلم مناسب یکی از اقداماتی است که معلمان پرورشی در زنگ های پرورشی، برای دانش آموزان انجام می دهند،‌ انتخاب فیلم مناسب برای نمایش دادن به دانش آموزان،‌ یکی از مسائل مهمی است که دبیران محترم پرورشی به آن بسیار توجه می کنند.

در این راستا مرکز یادگیری سایت تبیان،‌ به منظور پر بار کردن زنگ های پرورشی در این بخش اقدام به معرفی فیلم هایی مناسب برای دانش آموزان نموده است.

امید است که شما گرامیان، این پیشنهادات مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیرد.

نام فیلم: توماس و راه آهن جادویی

کارگردان: بریت الکرافت

محصول: آمریکا- انگلستان

سال تولید: ٢٠٠٠

مخاطب: کودکان و نوجوانان

مدت: ٨٣ دقیقه

معرفی:

توماس و راه آهن جادویی (معرفی فیلم، زنگ های پرورشی)

توماس و دوستانش لوکوموتیوهای بخاری هستند که در مکان جادویی به نام سودور زندگی می کنند که در آن می توانند با هم حرف بزنند.

آقای کانداکتر که خاک طلا دارد می تواند به دهکده شاینینگ تاون در جهان واقعی سر بزند. او کاملا مراقب لوکوموتیو خبیثی به نام دیزل است که عهد کرده تمام لوکوموتیو های بخار را نابود کند.

ذخیره خاک طلا و نیروی جادویی در حال اتمام است. از این جهت آقای کانداکتر از پسرعمویش جونیور درخواست کمک می کند و از سوی دیگر لی لی دختر جوان، عازم وهستان مافل می شود تا پدربزرگش (برنت استون) را ببیند و ... .

این فیلم سینمایی که مضمونی تخیلی دارد با محوریت مفید بودن ساخته شده است. توماس قطاری است که همیشه سعی می کند مفید باشد و با پلیدی ها مبارزه کند.

در حقیقت این فیلم سینمایی که در دنیای واقعی و تخیلی ساخته شده است می خواهد به کودکان و نوجوانان مفهوم مسئولیت پذیری، وفا کردن به عهد و کمک کردن به دیگران را انتقال دهد. و این سه مفهوم را سعی کرده است با عنوان واژه ی مفید بودن مطرح کند. در واقع میزانی برای مفید بودن را سه مفهوم ذکر شده بیان کرده است.

نکته دیگری که به آن توجه می کند این است که ممکن است فرد کوچک باشد ولی می تواند کارهای بزرگ انجام دهد و سعی کرده است در جاهای مختلف فیلم به این مضمون اشاره کند.

توماس و راه آهن جادویی (معرفی فیلم، زنگ های پرورشی)

از دیگر مضامینی که در فیلم توماس و راه آهن جادویی به تصویر کشیده شده است این است که کمک کردن به دیگران خوشبختی را به زندگی می آورد. درحقیقت سعی شده است در جای جای فیلم درباره اثرات مثبت کمک کردن به همدیگر و زیبایی های آن مخاطب را به تفکر وادارد.

اما  در بعضی از سکانس های فیلم پیام "مفید بودن" کاملا به شکل مستقیم ارائه شده است و همین از اثرات این پیام می کاهد.

فیلم توماس و راه آهن جادویی ،به دلیل تخیلی بودن جذابیت خاصی برای تماشاگر ایجاد می کند.  در این فیلم سعی شده به مخاطب خود یادآور شود که خوبی بر بدی پیروز می شود و حتی اگر بدی تمام تلاشش را برای غلبه بر خوبی به کار ببندد اما باز به خاطر پلیدی هایش شکست می خورد.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: شکوفه باصری