تبیان، دستیار زندگی
اولین شرط ازدواج این است که شما به بلوغ رسیده باشید؛ نه فقط بلوغ جسمی. بلکه بلوغ عقلی، عاطفی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی. همه این ها شاید از نگاه شما یکی به نظر برسند اما تفاوت های ظریفی میان شان وجود دارد که آنها را از هم جدا می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشانه‌های بلوغ عقلی


اولین شرط ازدواج این است که شما به بلوغ رسیده باشید؛ نه فقط بلوغ جسمی. بلکه بلوغ عقلی، عاطفی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی. همه این ها شاید از نگاه شما یکی به نظر برسند اما تفاوت های ظریفی میان شان وجود دارد که آنها را از هم جدا می کند. مسلما همسر شما هم باید دارای این بلوغ ها باشد. در مطلب قبلی درباره بلوغ عاطفی صحبت کردیم. این بار شما را با نشانه های بلوغ عقلی آشنا می کنیم.

نشانه های بلوغ عقلی

- وقتی به بلوغ عقلی می رسید، توانایی تصمیم گیری صحیح و بدون وابستگی، مشورت با افراد آگاه و با تجربه دارید. دیگر پیروی بی چون و چرای نظر دیگران نیستید و برنامه ریزی مشخصی در زندگی تان دارید. داشتن انتظارات منطقی و معقول، عدم پافشاری بر افکار نادرست، تجزیه و تحلیل مسائل، انتخاب درست، مسؤولیت پذیری در قبال رفتار و کردار، کنترل زبان این ها هم از علایم بلوغ عقلی هستند. یک فرد عاقل و بالغ سنجیده رفتار می کند، حد اعتدال را در بروز احساسات رعایت می کند، از تندروی می پرهیزد و با اطرافیانش سازگار است ولی در عین حال استقلال فکری اش را حفظ می کند.

- اگر نتوانید در کوچک ترین و ابتدایی ترین امور، تصمیم گیری صحیح و بدون تزلزل و وابستگی داشته باشید چگونه انتظار دارید بتوانید در مورد ازدواج که مهم ترین انتخاب شما در زندگی است درست تصمیم بگیرید؟!

- برای آنکه از وابستگی به دیگران در تصمیم گیری کم کنید، می توانید ابتدا از اتخاذ تصمیم های کوچک بدون اتکا به دیگران شروع کنید.

- بهتر است در کارهایتان با افراد آگاه و با تجربه مشورت کنید، در این صورت با شریک کردن عقل و تجربه دیگران تصمیمی منطقی و عقلانی خواهید گرفت.

- برای اینکه بی چون و چرا پیرو نظرهای دیگران نباید بهتر است نظرات مختلف را خوب ارزیابی کرده در صورتی که مطابق موازین شرعی و عرفی و خواسته های شما بود آن را قبول کنید.

- اهداف خود را در زندگی مشخص کنید و برای رسیدن به آن ها راهبردهای مناسبی پیش بگیرید؛ لازمه ی این کار داشتن یک برنامه ی حساب شده است، که شما را از سردرگمی و دور شدن از هدف رهایی می بخشد.

- تنش ها، آسیب های روانی و برخوردها بیشتر در زندگی بدون برنامه ظهور پیدا می کند. اگر خواهان آرامش هستید، سعی کنید برنامه ریزی صحیح و اصولی داشته باشید.

- وقتی انتظاراتی دارید که برآورده نمی شوند، احتمال بدهید که شاید بعضی از آن ها نامعقول باشند؛ پس سعی کنید:

الف- انتظارات تان را متعادل و منطقی سازید.

ب- به تجزیه و تحلیل عقلانی و منطقی انتظاراتی که از خود دیگران دارید بپردازید تا درگیری ها و سوء تفاهم های ناشی از انتظارات نامعقول را کاهش دهید.

ج- با شناخت توانایی ها و استعدادهای خود، هدف های دور از دسترس، انتظارات و آرزوهای نامعقول را به حداقل برسانید.

- پافشاری کردن روی افکار نادرست و محروم کردن خود از شنیدن نظرات دیگران می تواند بیانگر عدم رشد عقلانی باشد.

این نکته مهم را همیشه به یاد داشته باشید: سازگاری با سازش کاری یکسان نیست، سازگاری کنار آمدن با اطرافیان است و سازش کاری کنار گذاشتن ارزش هاست. فرق یک فرد بالغ و نابالغ دقیقا در همین است

- در برخورد با مشکلات زندگی، همه جوانب کار را بسنجید و شرایط را خوب درک کنید مطمئن باشید با تجزیه و تحلیل خوب و موضع گیری صحیح و اصولی، انتخابی رضایت بخش خواهید داشت.

- انتخاب درست، حمایت و تشویق دیگران را به دنبال خواهد داشت که باعث دلگرم شدن هرچه بیشتر شما می شود.

- شما در قبال پیامد رفتارها و کردارهای تان مسئولید و باید پاسخ قابل قبول و قانع کننده ای برای آن ها داشته باشید. پس بهتر است:

الف – قبل از اینکه سخنی را به زبان بیاورید، کمی راجع به آن فکر کرده و با درایت بیشتری صحبت کنید، در واقع با کنترل زبان از پشیمانی های احتمال جلوگیری کنید.

ب- هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد. این ضرب المثل را آویزه گوشتان کنید تا همیشه سنجیده و با توجه به اقتضای شرایط رفتار کنید و سخن بگویید.

نشانه های بلوغ عقلی

ج- مواظب باشید در شادی ها، خیلی مغرور و در مصایب زیاد غمگین و ناامید نشوید و همواره حدّ تعادل در بروز احساسات را رعایت کنید.

- سازگاری یا همدلی کردن یک نشانه مهم در رشد عقلی است. برای بالا بردن توان سازگاری، خود را جای دیگران بگذارید و ببینید در آن موقعیت چه می کردید، در این هنگام است که دیگران را بهتر می توانید درک کنید و راحت تر با آن ها کنار می آیید.

- این نکته مهم را همیشه به یاد داشته باشید: سازگاری با سازش کاری یکسان نیست، سازگاری کنار آمدن با اطرافیان است و سازش کاری کنار گذاشتن ارزش هاست. فرق یک فرد بالغ و نابالغ دقیقا در همین است.

- توجه داشته باشید افرادی که می خواهند همیشه مورد قبول دیگران واقع شوند و برای این منظور دست به هر کاری می زنند، یکی از بزرگترین سرمایه های زندگی خود را که استقلال رأی و آزادی عمل است از دست می دهند.

- یادتان باشد عاقل بودن را با بعضی از زرنگی ها، زد و بندها و حیله گری ها اشتباه نگیرید.

- آشنایی با سیره و زندگی با افرادی که به بلوغ فکری و عقلی رسیده و فهمیده و رشد یافته اند و همنشینی با آنان از جمله راه های رسیدن به بلوغ عقلانی است.

فرآوری: فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از کتاب آیینه و شمعدان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.