تبیان، دستیار زندگی
بلوغ مالی به معنی این نیست که شما ثروتمند باشید و به حد کمال توانایی مالی داشته باشید. کسی که به بلوغ اقتصادی رسیده درست مثل کسی است که ماهی گرفتن بلد است و کسی که ثروتمند است، یک دنیا ماهی دارد اما الزاما روش ماهی گرفتن یا استفاده از ماهی هایش را نمی دان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا به بلوغ اقتصادی رسیده‌اید؟


بلوغ مالی به معنی این نیست که شما ثروتمند باشید و به حد کمال توانایی مالی داشته باشید. کسی که به بلوغ اقتصادی رسیده درست مثل کسی است که ماهی گرفتن بلد است و کسی که ثروتمند است، یک دنیا ماهی دارد اما الزاما روش ماهی گرفتن یا استفاده از ماهی هایش را نمی داند.


آیا به بلوغ اقتصادی رسیده‌اید؟

در این نوع بلوغ شما توانایی و مهارت تامین مالی و مدیریت مالی زندگی را دارید. می دانید چقدر درآمد دارید، از کجا در می آورید و کجا خرج می کنید، یعنی مدیریت مالی دارید. قبلا هم گفته ایم، اگر بخش مهمی از درآمدتان صرف دوستانتان می شود یا برای خرید موبایل جدید، اسپرت کردن ماشین تان و... از کفتان می رود، یعنی برای ازدواج مناسب نیستید. این توانایی کسب درآمد و برنامه ریزی برای هزینه ها بلوغ مالی گفته می شود.

- آقا پسرها! بدون شغل هرگز تصمیم به ازدواج نگیرید. حتی اگر دانشجو هستید، سعی کنید در کنار کارتان شغل نیمه وقتی پیدا کنید تا بتوانید مستقل از خانواده عمل کنید. درست است که خدا روزی را می رساند و کسی گرسنه نمی ماند اما برای وجهه خودتان، مدیریت زندگی و پایه ریزی یک خانواده محکم و سالم شما نیاز به حرفه ای دارید که حتی اگر درآمد کمی دارد، جوهر وجودی شما و انگیزه تان برای زندگی ساختن را نشان دهد.

- رسیدن به بلوغ اقتصادی صرفاً مربوط به پسران نمی شود بلکه دختران هم باید مدیریت و برنامه ریزی مخارج را بلد باشند تا بتوانند زندگی همراه با پیشرفت، آرامش و دوری از فقر مادی و روحی را داشته باشند.

- بهانه هایی مثل ادامه تحصیل، سربازی و... هرگز مانعی برای رسیدن به بلوغ اقتصادی نیستند بلکه می توان از طریق مشغول شدن به مشاغل پاره وقت (ترجیحاً مرتبط با استعداد و رشته تحصیلی) با داشتن پس انداز و آشنایی با بازار کار و عوامل آن رسید.

- برای رسیدن به بلوغ اقتصادی باید به حداقل های عرفی رسیده باشید یعنی: به دنبال کم کردن وابستگی اقتصادی خود از خانواده باشید، درآمدی حداقلی (حتی کم) برای خود داشته باشید.

- برای آینده خود برنامه ریزی و طرح اقتصادی داشته باشید این یعنی بدانید روش های کسب درآمد چیست؟ چه میزان پس انداز می توانید داشته باشید؟ امکان تهیه مسکن برای زندگی تان (خرید یا اجاره) چه زمانی محقق می شود؟ و سؤالاتی از این دست.

- برنامه ریزی اقتصادی امروز، باعث می شود که فردایی داشته باشید که دخل و خرج را همراه با در نظر گرفتن رفاه همسر و خانواده تنظیم کنید و به نتایجی چون همکاری، سازگاری و احساس مسؤولیت خود و همسرتان، برنامه ریزی اقتصادی، آینده نگری و پیشرفت بیشتر به همراه پس انداز و دور از خساست برسید و این ها یعنی مهیا شدن مقدمات خوشبختی و آسودگی خیال.

- توانمندی اقتصادی در ازدواج این است که فرد بالقوه توانایی اداره ی یک زندگی را داشته باشد و بخشی از این توانایی به ظهور رسیده باشد.

اگر تا الان شغل مناسبی پیدا کرده اید و درآمدتان برای گذران زندگی دو نفر با قناعت کفایت می کند سختگیری را کنار بگذارید و پیش بروید. منتظر نمانید تا به استطاعت کامل برسید و بعد اقدام به ازدواج کنید. معنای بلوغ مالی به هیچ وجه چنین چیزی نیست. پدران و مادران شما هم در ابتدای زندگی کج دار و مریز طی کرده اند و ذره ذره زندگی ساخته اند

- اگر شما حس می کنید که نمی توانید برای درآمدتان برنامه ریزی داشته باشید، بهتر است الگوی مناسبی برای خود پیدا کنید و از مشاورین امین و آگاه در این زمینه راهنمایی بخواهید.

- هر چه زودتر به حد معقولی از توانایی اقتصادی برسید، زودتر شرایط برای ازدواج تان فراهم می شود.

- اگر تا الان شغل مناسبی پیدا کرده اید و درآمدتان برای گذران زندگی دو نفر با قناعت کفایت می کند سختگیری را کنار بگذارید و پیش بروید. منتظر نمانید تا به استطاعت کامل برسید و بعد اقدام به ازدواج کنید. معنای بلوغ مالی به هیچ وجه چنین چیزی نیست. پدران و مادران شما هم در ابتدای زندگی کج دار و مریز طی کرده اند و ذره ذره زندگی ساخته اند.

فرآوری: فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از کتاب آیینه و شمعدان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.