تبیان، دستیار زندگی
در اكثر اوقات بحث پایین بودن سرعت دسترسی اینترنت را به موضوع اشتراك‌گذاری پهنای باند و كم‌فروشی آن از سوی شركت‌های تامین‌كننده اینترنت ارتباط می‌دهند و چندی پیش نیز وزیر ارتباطات با بیان اینكه متاسفانه موضوع عمده در بحث پهنای باند اینترنت، بخش دسترسی و تو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ردپای كم‌فروشی اینترنت را كجا جست‌وجو كنیم؟


در اكثر اوقات بحث پایین بودن سرعت دسترسی اینترنت را به موضوع اشتراك‌گذاری پهنای باند و كم‌فروشی آن از سوی شركت‌های تامین‌كننده اینترنت ارتباط می‌دهند و چندی پیش نیز وزیر ارتباطات با بیان اینكه متاسفانه موضوع عمده در بحث پهنای باند اینترنت، بخش دسترسی و توزیع است كه در این رابطه كم‌لطفی و كم‌فروشی می‌شود گفته بود كه امیدوارم این موضوع برای حال و آینده اصلاح شود و بنا داریم نظارت را بیش‌تر كنیم و البته امیدواریم كار به برخوردهای حقوقی و قضایی نكشد و موضوع حل شود؛ این سخنان در حالی است كه برخی مسوولان مربوطه مدعی هستند كه تاكنون گزارشی مبنی بر كم‌فروشی شركت‌های اینترنتی از سوی كاربران ارایه نشده است.

اینترنت

بنكته قابل توجه تایید شدن كم‌فروشی از سوی مدیران برخی شركت‌های اینترنتی است كه بیان می‌كنند موضوع كم‌فروشی هرچند رد نمی‌شود، اما از طرفی به این موضوع نیز اعتقاد داریم كه این اتفاق نمی‌تواند تامین‌كننده هزینه‌هایی شود كه شركت‌ها صرف می‌كنند.

رییس كمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌یی استان اصفهان معتقد است كه كم‌فروشی در حوزه اینترنت صورت نمی‌گیرد و اگر كم‌فروشی وجود داشته باشد، از بالا به پایین شروع می‌شود و این در حالی است كه مدیر کل نظارت بر سرویس‌های فناوری اطلاعات رگولاتوری بیان می‌كند، مصادیق عمده یا عمومی و گسترده‌ای تحت عنوان كم‌فروشی شركت‌های اینترنتی تاكنون به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گزارش نشده است و طی رسیدگی‌های صورت‌ گرفته تاكنون با این فرمت شكایت مواجه نشده‌ایم.

علیرضا اصغریان با اشاره به موارد صورت گرفته کم فروشی از سوی شرکت‌های اینترنتی که منجر به توقف فعالیت این شرکت‌ها شده است، اظهار كرد: حوزه فناوری اطلاعات و اینترنت حوزه‌ای تخصصی است و بسیاری از کاربران شاید تخصص لازم را در این بخش نداشته باشند و به همین دلیل بارها به کاربران تاکید کرده‌ایم زمانی که سرویسی را خریداری می‌کنند حتما آن را تحویل بگیرند و سرعت اینترنت خود را اندازه‌گیری کنند.

اصغریان با اشاره به نرم‌افزارهای قابل استفاده برای سنجش سرعت اینترنت که باید از سوی کاربران مورد توجه قرار بگیرد، ادامه داد: در صورتی که کاربران نسبت به سرویس دریافتی خود و میزان سرعت خریداری شده شکایتی داشته باشند ابتدا موضوع را با اپراتور سرویس‌دهنده مطرح کرده و در صورتی که اپراتور پاسخ مشترک را در چارچوب قرارداد ندهد، مشترک می‌تواند موضوع را در قالب شکایت با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مطرح كنند تا رگولاتوری آن را پیگیری کند.

وی تصریح کرد: چنانچه شرکت‌های اینترنتی که فعالیتشان به دلیل کم‌فروشی پهنای باند متوقف شده است، نسبت به ارتقای پهنای باند اقدام نکنند تا بحث لغو و تعلیق پروانه، اعمال مقررات خواهیم کرد؛ کاربران باید دقت کنند که چه سرویسی را از شرکت‌های ارائه کننده دریافت می‌کنند.

این سخنان در حالی است كه چندی پیش معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفته بود: بحث به اشتراك‌گذاری پهنای باند اینترنت، استاندارد‌هایی دارد و اگر پهنای باند بیش از میزان استاندارد به اشتراك گذاشته شود، سرعت اینترنت كاهش می‌یابد اما در برخی مواقع شاهد بودیم كه شركت مخابرات بیش از میزان استاندارد پهنای باند را به اشتراك گذاشت كه طبیعی است این موضوع به نوعی كم‌فروشی محسوب ‌شده و سرعت اینترنت را كاهش می‌دهد.

حسن رضوانی گفته بود: در حال بررسی این موضوع به تفكیك در استان‌ها هستیم و از نمایندگان مخابرات استان‌ها و هم‌چنین شركت‌های خصوصی فعال در این زمینه دعوت كردیم كه در این رابطه مذاكره و بحث كنیم.

بحث به اشتراك‌گذاری پهنای باند اینترنت، استاندارد‌هایی دارد و اگر پهنای باند بیش از میزان استاندارد به اشتراك گذاشته شود، سرعت اینترنت كاهش می‌یابد

او تاكید كرد: ‌در برخی استان‌ها این موضوع نهایی شده و به این جمع‌بندی رسیدیم كه پهنای باند خریداری شده بسیار كم‌تر از آن میزانی است كه به فروش رفته است و بعد از بررسی به آن‌ها اعلام كردیم كه چه میزان پهنای باند نیاز دارند كه از شركت ارتباطات زیرساخت تامین كنند كه بسیاری از استان‌ها نیز این موضوع را اصلاح كردند.

اما فرشاد جعفریان - مدیر یك شركت ISDP - اظهار كرد: به‌عنوان مثال زمانی كه صد مگ پهنای باند از مخابرات خریداری می‌كنیم، همه آن صد مگ قابل استفاده نیست و در این مواقع تصور می‌شود كه كم‌فروشی از طرف شركت‌های اینترنتی صورت گرفته است و این در حالی است كه این از بالا شروع شده و از سمت مخابرات است.

وی گفت: در برخی مواقع كه خط انتقال اصفهان با تهران كه پهنای باند از آن عبور می‌كند، پر است، یعنی ظرفیت خالی برای اضافه شدن پهنای باند ندارد، با چنین مشكلاتی مواجه می‌شویم كه تصور می‌شود كم‌فروشی صورت گرفته و سرعت اینترنت كاهش یافته است، در حالی كه این موضوع ارتباطی به شركت‌های اینترنتی ندارد؛ البته این میزان و مشكلاتی این‌چنینی به شرایط روز هم بستگی دارد.

وی در ادامه با بیان این‌كه شركت‌های دارای مجوز و قانونی، كم‌فروشی را انجام نمی‌دهند ابراز كرد: ما هر سه ماه یكبار به رگولاتوری گزارش كاری می‌دهیم و آن‌ها متوجه می‌شوند كه چه میزان پهنای باند خریداری كرده و چه میزانی به فروش رسانده‌ایم؛ بنابراین اگر كم‌فروشی یا تخلفی در این زمینه صورت بگیرد، مورد بررسی قرار گرفته و با آن برخورد می‌شود.

اینترنت

اما برخی از مدیران شركت‌های اینترنتی معتقدند: شركت‌های اینترنتی با همان ضریب و سرعتی كه اینترنت را از مخابرات دریافت می‌كنند، با همان ضریب و یا كم‌تر از آن ارایه می‌كنند و عملا نمی‌توانند بیش از آن به مصرف‌كننده اینترنت بدهند؛ شركت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنتی عملا نمی‌توانند در سرعت اینترنت و افزایش آن نقشی داشته باشند، پس طبیعی است علت این مشكل را نباید در شركت‌ها جست‌وجو كرد.

*قول ‌و ‌قرارهای عملی نشده

رییس انجمن شركت‌های اینترنتی معتقد است كه قول و قرار شركت ارتباطات زیرساخت برای تخفیف پهنای باند به اجرا درنیامده و بحث تورم از سویی دیگر مشكلاتی را برای شركت‌های فعال در این حوزه به‌وجود آورده است كه موجب به اشتراك‌گذاری بیش از میزان استاندارد در برخی اوقات تو سط بعضی شركت‌های اینترنتی می‌شود.

مسعود ‌ریاضیات درباره بحث كم فروشی در موضوع اینترنت اظهار كرد: در حال حاضر به خاطر بحث تورم هزینه شركت‌های تامین‌كننده اینترنت پرسرعت یعنی شركت‌های PAP بالا رفته و هزینه شركت‌ها از جمله آب، برق، گاز و اجاره و یا مسائلی از این قبیل افزایش یافته است.

وی افزود: زیرساخت قول داده بود كه هركدام از شركت‌هایی كه تامین‌كننده پهنای باند هستند، نه تنها شركت‌های PAP بلكه شركت‌های ISDP كه توزیع‌كننده پهنای باند هستند هم اگر به مشتریان خود 20 درصد تخفیف در زمینه پهنای باند ارائه دهند، شركت ارتباطات زیرساخت نیز به آن‌ها 20 درصد تخفیف می‌دهد و درواقع هزینه‌ای كه شركت‌ها از مصرف‌كننده دریافت نكردند را به آن‌ها برمی‌گرداند.

مدیر یك شركت اینترنتی نیز گفت: گمان نمی‌كنم شركت‌ها به خاطر پوشش‌ دادن مسائل مالی به كم‌فروشی اقدام كنند زیرا این كار در سرویس دایل‌آپ به‌گونه‌ای است كه به اشتراك گذاردن پهنای باند و اینترنت نمی‌تواند باعث افزایش و تولید ثروت برای شركت‌ها شود.

باقر افخمی اظهار كرد: البته موضوع كم‌فروشی را رد نمی‌كنم، اما از طرفی به این موضوع نیز اعتقاد دارم كه این اتفاق نمی‌تواند تامین‌كننده‌ی هزینه‌هایی شود كه شركت‌ها صرف می‌كنند.

گمان نمی‌كنم شركت‌ها به خاطر پوشش‌ دادن مسائل مالی به كم‌فروشی اقدام كنند زیرا این كار در سرویس دایل‌آپ به‌گونه‌ای است كه به اشتراك گذاردن پهنای باند و اینترنت نمی‌تواند باعث افزایش و تولید ثروت برای شركت‌ها شود

*شركتهای غیرقانونی؛ عامل كم‌فروشی اینترنت؟

دبیر انجمن شرکت‌های اینترنتی معتقد است كه كم‌فروشی در اینترنت پرسرعت و در كلان‌شهرها و به ویژه در تهران غیرممكن است اما شاید این كار توسط شركت‌های غیرمجاز و غیرقانونی كه در این حوزه فعالیت می‌كنند، انجام شود.

علیرضا علمی با اعتقاد به اینكه كم‌فروشی در حوزه اینترنت می‌تواند وجود داشته باشد اظهار كرد: طبیعی است شركتی كه پهنای باند با سرعت 512 كیلو را از شركت زیرساخت با قیمت حدودا 130 هزار تومان خریداری و آن را ماهیانه 10 تا 15 هزار تومان به كاربر عرضه می‌كند باید آن را به اشتراك بگذارد، البته بعضی از شركت‌ها آن را بیش از میزان استاندارد به اشتراك می‌گذارند و این موضوع در برخی مواقع مشكل‌ساز می‌شود.

حال این سوال باقی است كه ردپای كم‌فروشی اینترنت را باید در كجا جست‌وجو كرد؟ این معضل چه زمانی حل می‌شود؟

بخش ارتباطات تبیان

منبع : ایسنا