م
متصدیبرش | كسی كه وظیفه ی بریدن فیلم و سر هم چسباندن تكه های فیلمبرداریشده را به عهده دارد. | Cutter |
متصدیبرق | متصدی اصلی برق صحنه . مسئول نور دادن به صحنه كه زیر نظرفیلمبردار كار می كند. | Gaffer |
متصدی دوربینفیلمبرداری | كسی كه پشت دوربین فیلمبرداری می نشیند و به دستور مدیرفیلمبرداری، دوربین فیلمبرداری را به كار می اندازد و فیلم می گیرد. | Operatorcamera Operator |
متصدی حركتدوربین | كسی كه در محل فیلمبرداری مسئول جابجا كردن وسایل فیلمبرداری و اسباب صحنه وانجام حركات دوربین است. | Grip |
متصدی میزان كردن عدسیدوربین | یكی از دو گرداننده ی اصلی دوربین فیلمبرداری. متصدی عدسی مواظب است كه باجابه جا شدن دوربین و تغییر فاصله جسم تا دوربین، تصویر همیشه واضحبماند. | Focus Puller |
محلدوربین | جای دوربین فیلمبرداری و نورها. | Set - Up |
محل فیمبرداری (خارج از استودیو) |
هر محلی،غیر از صحنه ی استودیو كه در آن فیلمبرداری صورت می گیرد، اعم از محیط خارجی یا محیط داخلی ( ساختمان واقعی).
مدرسه مطالعات عالی سینمائی
(ایدك)
مدرسه ی معروف مطالعات سینمایی فرانسه كه (ایدک) در سال 1943 به وسیله ی « مارسللربیه » بنیاد گذاشته شدو هدفش تربیت فیلمساز و بالا بردنمیزان فرهنگ سینمایی در كلیه ی سطوح است.
Institute Des Hautes Etudes Cinematographique
(IDHEC)
«ملودرام» در اصل یعنی درام ( نمایش ) همراه با موسیقی
( ملودی ). معنیدقیق تر آن نوعی درام قرن نوزدهم است كه به صورتی ابتدایی به مبارزه ی بین قهرمانمثبت با آدمهای ناجنس می پرداخت.
كسی كه جزئیات هر «نما» را یادداشت می كند كه در «نما» یا «نمامهایبعدی كه ظاهراً و از نظر زمان فیلم، دنباله ی همین نماست، جزییات با هم جور باشند وصحنه ها از لحاظ جزئیات و كلیه ی خصوصیات تداوم داشته باشد.
مسئول ضبط جزئیات صحنه و نگاهدارنده وضعیت تمام اجزاء صحنه به منظور حفظتداوم بین «نما»ها.
اصطلاحی كه روزنامه نویس های فرانسوی برای توصیف جنبشی در پایان دهه ی پنجاهدر سینمای این كشور به كار بردند.
موسیقی همراه با نمایش فیلم.
واژه ی فرانسوی به معنی « سر هم كردن » و در سینمای فرانسه صرفاً معادل با«تدوین»(Editing) است.
مو ویلا(میز مونتاژ )
میز مخصوص تدوین فیلم كه متصدی برش و یا تدوین فیلم پشت آن مینشیند.
اصطلاحی فرانسوی كه اصلاً تئاتری است و اجرا و به تحقق در آوردن نمایشنامه رامعنی می دهد. در سینما، « میزانسن » یعنی قسمتی از كار فیلمسازی كه روی صحنه انجاممی گیرد.
میكس كردن(میكساژ )
معمولاً یعنی تركیب كردن نوارهای سه گانه ای كه صدای فیلم را تشكیل می دهند(نوار موسیقی، نوار گفتگو، نوار سر و صداهای متفرقه)