ف
فاصله كانونی | فاصله ای ( معمولاً بر حسب میلی متر ) از مركز سطح خارجی عدسی تاسطح فیلم. | Focal Length |
فاین كات | برش ریز و دقیق، وصل «نما» ها و صحنه ها به هم، به گونه ای كه فیلم جریانو بیانی روان، بدون جهش و تمیز داشته باشد. | Fine Cut |
فرمالیزم | -گرایش و توجهی بیشتر به قالب و شكلظاهری اثر تا به محتوای آن.جنبشی در دهه ی 1920 تا 1930 درسینمای شوروی كه اساس آن را بعد از انقلاب 1917 مسكو فیلمسازی به نام«لِو كولشف»ریخت . | Formalism |
فریم(كادر) | یك قاب از تصویر فیلم، یك كادر فیلم، یك تصویر واحد ازفیلم. | Frame |
فلاش بك (رجوع به گذشته) | تدبیری سینمایی در بیان قصه كه طی آن فیلم واقعه ی زمان حاضر را رها می كندو به نقل اتفاقی در گذشته می پردازد. | Flashback |
فلاش فوروارد ( تجسم آینده) | معكوس یادآوری گذشته. | Flash Forward |
فوتاستاپ | میزان باز یا بسته بودن دریچه ی دوربین فیلمبرداری كه هر قدر بیشتر باشددریچه بسته تر و تنگ تر است و نور كمتری به فیلم می رسد. | Foot Stop |
فوكوس(وضوح) | خطوط منعكس از جسمی كه روبروی عدسی دوربین فیلمبرداری قرار دارد بعد از عبوراز عدسی در یك نقطه ( محور تقاطع ) به هم می رسند و جسم در این نقطه واضح دیده میشود، یعنی تصویری كه چشم از دریچه ی دوربین می بیند دارای وضوحاست. | Focus |
فید آت (تاریك شدن تدریجی تصویر ) | تصویر فیلم به تدریج در سیاهی فرو می رود و صحنه یا فصلی به این ترتیب ختم می گردد. | Fade - Out |
فید این (روشن شدن تدریجی تصویر ) | یك شیوه نقطه گذاری سینمایی، برای شروع كردن یكصحنه و نشان دادن گذشت زمان. | Fade - In |
فیلتر (صافی) | ورقه ی نازكی معمولاً از طلق رنگی كه جلوی عدسی دوربین فیلمبرداری قرار میگیرد تا رنگ نوری را كه به فیلم می رسد تغییر دهد. | Filter |
فیلمبردار (1) | دوربین معمولاً یک مسئول دارد که در واقع فیلمبردار اصلی و مسئول اجرای نظر کارگردان است. این مسئول را درآمریکا «مدیر عکاسی» یا «فیلمبرداری» و در انگلستان «فیلمبردار نورپرداز» می گویند. دوربین فیلمبرداری معمولا دارای یک فیلمبردار «متصدی دوربین» ، یک «مسئول تنظیم عدسی» و یک «مسئول کلاکت» و یک یا چند مسدول جابه جا کردن دوربین است. | Cameraman |
فیلمبردار (2) | مدیر فیلمبرداری . | Cinematographer |
فیلمبردارنورپرداز | اصطلاحی كه در سینمای انگلیس در مقابل اصطلاح آمریكایی «فیلمبردار» معمولاست و مسئول و مدیر فیلمبرداری معنی می دهد. | Lighting Cameraman |
فیلمبرداری | گرفته شده از نام اختراع برادران « لومی یر» | Cinematography |
فیلمبرداری باوقفه | فیلمبرداری به شیوه ای كه در آن دوربین از یك كادر از موضوع، فیلم بگیرد، بعدمتوقف شود و پس از مكثی كوتاه یا طولانی كادر دیگری را بگیرد و این كار هم چنانادامه پیدا كند. | Stop - Motion Photography |
فیلمبرداری بدون صدابرداری توأم | فیلمبرداری بدون ضبط صدا. | Wild Shooting |
فیلمبلند | فیلم بلند سینمایی ( معمولاً داستان دار) ، از هفتاد و پنج دقیقه بیشتر ( درمقابل فیلم كوتاه، فیلم تك پرده ای و دو پرده ای) | Feature |
فیلم بی خطر(فیلم نسوز) | به اصطلاح « فیلم نیتراتی » رجوع شود. | Safety Film |
فیلم چندداستانه | فیلم بلندی كه از مجموعه ی چند فیلم كوتاه تشكیل می شود و معمولاً موضوع یامایه واحدی در تمام آنها جریان دارد. | Episode Film |
فیلم حساس | فیلمی كه قابلیت جذب روشنایی اش از فیلم معمولی بیشتر است. | Fast Film |
فیلم خام | فیلمی كه هنوز به كار نرفته و برای فیلمبرداری داخل دوربین قرار داده میشود. | Film Stock |
فیلمخانه (سینما تك) | موزه و یا آرشیو فیلم. | Cinématéque |
فیلمخانه فرانسوی | از معروف ترین و معتبر ترین موزه ها و بایگانی های فیلم در جهان با ذخیره بیش از 60هزار فیلم. | Cinemateque Francaise |
فیلم خبری | فیلم های معمولاً كوتاهی كه به وقایع و اخبار روز می پردازد و گاهی در سینماهاپیش از فیلم داستانی نمایش داده می شوند. | Newsreel |
فیلم «ریورسال» | فیلمی كه نسخه منفی ( نگاتیف ) و نسخه ی مثبت ( پوزیتیف ) آن یكیاست. | Reversal Film |
فیلم درجهدو | اصطلاح آمریكایی كه به نوعی فیلم اطلاق می شد كه با خرج و وسایلی كمتر ومحدودتر از فیلم های اصلی و عمده و با شركت هنرپیشه های درجه دوم با طول حدود 55 تا75دقیقه ساخته می شد و خاصیت « برنامه پر كن » داشت. | B.Picture |
فیلم زیرزمینی | به طور اعم، فیلمی كه مستقل و بدون ارتباط با مجاری معمولی تأمین هزینه وتوزیع، با پول كم و در حیطه ی سینمای غیر تجاری ساخته شده باشد. | Underground Film |
فیلم سیاه | اصطلاحی كه منتقدان سینمایی فرانسه برای توصیف نوعی فیلم جنایی با فضایدلهره آمیز و تیره به كار برده اند، به خصوص فیلم هایی از این نوع كه در دهه ی 40 واوایل دهه ی پنجاه در آمریكا ساخته شده است. | Film Noir |
فیلم عروسكی | فیلمی كه شخصیت ها و بازیگرانش عروسكی هستند و اغلب به وسیله فیلمبرداری تككادری حركت داده می شوند. | Puppet Film |
فیلم مجرد ( انتزاعی) | اصطلاحی كه به گروهی فیلم های تجربی اطلاق می شود كه به جای بیان قصه برایجاد احساس به وسیله ی نقش های تجریدی تكیه می كنند، و به وجهی شعر مانند، بیشترقابل حس هستند تا قابل درك منطقی. | Abstract Film |
فیلم مجلسی | این اصطلاح را « ماكس راینهارت » كارگردان و تهیه كننده ی اتریشی تئاتر براینمایشی وضع كرد كه جهت یك تئاتر جمع و جور و صمیمی در نظر گرفته شدهبود. | Kammerspielfilm |
فیلم مجموعه ای (تألیفی) | فیلمی كه تشكیل شده از تكه هایی كه قبلا به منظور دیگری فیلمبرداری شده و درفیلم دیگری نشان داده شده است. | Compilation Film |
فیلم مستند | ضبط واقعیت، در مقابل فیلم داستانی. | Documentary Film |
فیلم موزیكال | فیلم موزیكال، مثل فیلم وسترن یك پدیده خاص سینمای آمریكاست، یعنی در اینسینما به وجود آمده، تكوین پیدا كرده و بهترین انواعش به ظهور رسیده است. در اینفیلم موسیقی و رقص و آواز باید جزء اصلی و جدایی ناپذیر فیلم باشد و در روایت قصه ورساندن حالت و معنی اثر نقش اساسی بازی كند. | Musicals |
فیلمنامه(سناریو) | به واژه « سناریو » رجوع شود. | Screenplay |
فیلم -نگاه | اصطلاحی كه به وسیله فیلمساز روس « ژیگاورتوف » ابداع شد كه هم تصور سینمارا از نظر او و هم گروه فیلمسازانی را كه در این نظریات با او شریك بودند در بربگیرد. | Kino - Glaz |
فیلم نیتراتی | فیلم 35 میلی متری، بر اساس سلولز نیترات، كه در 1889 به وسیله ی « جرجایستمن » صاحب موسسه ی «كداك» به عنوان اولین نوار فیلم قابل انعطاف ابداع و عرضه شد وتا سال 1951 باب بود، منتها خیلی زود آتش می گرفت و وقتی در دستگاه نمایش سریع رد میشد و داغ می شد ایجاد حریق می كرد. | Nitrate Film |
فیلم ولوژی (فیلم شناسی( | مطالعه و تحلیل سینما به عنوان یك پدیده ی اجتماعی، سیاسی وتاریخی. | Filmology |
فیلم های خیابانی | اصطلاحی كه اولین بار بوسیله ی نویسنده و نظریه پرداز آلمانی « زیگفریدكراكائر » در توصیف گروهی فیلم آلمانی به كار رفت كه در فاصله 1920 تا 1930 ساختهشد. در داستان این فیلم ها جذبه ی ترسناك و ممنوع زندگی خیابانی، قهرمانان را ازدرون زندگی كدر و یك نواختشان بیرون می كشید، و آنان را در خیابان، گاه با فضایلیروبرو می ساخت كه در خانه وجود نداشت. | Street Films |
فیلم های گانگستری | فیلم های گانگستری همان طوری كه از این عنوان بر می آید به طور عمده به زندگیتبهكاران بزرگی مربوط می شوند كه اغلب سر كرده و یا وابسته به یك گروه متشكل تبهكاربودند. این فیلم ها به عنوان یك نوع ( Genre)خاص در سینمایآمریكا در دهه 30 و 40 به اوج اعتبار رسیدند. | Gangster Films |
فیلم هنری | جنبشی در آغاز كار سینما در فرانسه كه هدفش فیلمبرداری از نمایش های تئاترمهم و معتبر به منظور حفظ این نمایش ها بود... | Film d"Art |