تبیان، دستیار زندگی
حالا که بازار خرید شب عید داغ است ، بهتر است با نحوه ی صحیح خرید کردن آشنا شوید. خرید كردن نه‌تنها سخت نیست، بلكه اغلب افراد از خرید كردن لذت می‌برند و گروهی نیز به آن متعادند!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خوش‌سلیقه خرید ‌كنید


خرید آنچه لازم ندارید و كاربردی هم برایتان ندارد، از خرید بد هم بدتر است. كسانی كه به صورت مرتب بی‌دلیل خرید می‌كنند و كالاهای بدون استفاده نظیر وسایل تزئینی می‌خرند به عارضه روانی پیچیده‌ای به نام اضطراب خرید دچارند. در این حالت فرد خرید می‌كند تا از عصبانیت، استرس، احساس تحقیر، سردرگمی و... خلاص شود.


خرید کردن

حالا که بازار خرید شب عید داغ است ، بهتر است با نحوه ی صحیح خرید کردن آشنا شوید. خرید كردن نه‌تنها سخت نیست، بلكه اغلب افراد از خرید كردن لذت می‌برند و گروهی نیز به آن متعادند! با این حال خریدهای بد، خاطره‌های بد و احساسات ناخوشایندی به جا می‌گذارند كه ممكن است هیچ‌وقت از ذهن نرود. نحوه خریدكردن تا اندازه‌ای با شخصیت، بینش و آگاهی هر فرد نیز مرتبط است. حداقل این است كه نحوه خرید جزو صفات رفتاری افراد شناخته می‌شود و برخی به خریدهای بد و پرداخت پول در مقابل كالاهای بی‌ارزش معروفند.

این افراد به پول هدر دادن و بی‌دقتی یا شاید هم ساده‌لوحی مفرط متهم می‌شوند. در مقابل برخی خوش‌سلیقه‌ها یا به قول معروف جنس‌شناس‌ها آنقدر محبوبیت دارند كه اطرافیان از آنان تقاضا می‌كنند برای خرید یك كالا همراهشان باشند و به خریدار مشاوره بدهند.

این مهارت واقعی برای دریافت كالایی با كیفیت در مقابل پرداخت پول بی‌زبان! اكتسابی هستند و می‌توان آنها را فرا گرفت. اگر خواهان خریدهای عاقلانه هستید و برای پولتان ارزش قائلید.

این توصیه‌ها را از یاد نبرید:

** اگر مبلغ مناسبی می‌پردازید باید كالای مناسبی دریافت كنید. تكلیف اجناس ارزان و گران مشخص است و به قول قدیمی‌ها هیچ ارزانی بی‌علت و هیچ گرانی بی‌حكمت نیست. دریافت كالای مناسب نه ‌به‌عهده فروشنده، بلكه به عهده شماست كه پول می‌پردازید. با عجله خرید نكنید؛ بویژه خرید لباس، وسایل منزل، كالاهای كاربردی و... با عجله و هنگام تنگی وقت نتایج خوبی نخواهد داشت. خرید را به فرصتی موكول كنید كه وقت و حوصله كافی دارید و می‌توانید در بازار گردش كنید، قیمت‌ها را بپرسید، مقایسه كنید و بهترین را انتخاب كنید.

** برای خرید وسایل گرانقیمت نظیر وسایل خانه،‌ گوشی تلفن همراه، دوربین فیلمبرداری و عكاسی، خودرو، لباس‌های مهمانی و... با افراد خبره مشورت كنید. خرید خدمات پس از مشورت با افراد آگاه نتایج بهتری خواهد داشت. گاهی یك مشورت ساده و توصیه كوتاه به خریدی بهتر یا حتی بهترین خرید منجر می‌شود.

امروزه اینترنت نیز در خدمت شماست و می‌توانید پیش از خرید هر كالایی، در محیط مجازی درباره آن اطلاعات كسب كنید. بخشی از پردرآمدترین و معروف‌ترین سایت‌های اینترنتی به ارائه مشاوره و كسب نظر از كاربران درباره یك كالا یا طیفی از محصولات مشابه برای مثال دوربین عكاسی اختصاص دارند.

** مواظب حراجی‌‌ها باشید. حراجی‌ها فرصت‌های خوبی برای خرید هستند، اما خرید هیجانی از یك حراجی، ریسك بالایی دارد. ممكن است چیزهایی را كه اصلا لازم ندارید فقط به دلیل این كه ارزان هستند با خود به خانه ببرید، ولی نتوانید برای خود توضیح دهید كه آنچه خریده‌ام واقعا به چه كاری می‌آید.

هزینه‌های جانبی را در نظر بگیرید. گاهی قیمت‌های برخی وسایل، هزینه‌های جانبی آن را در بر نمی‌گیرند و ارزان‌‌تر به نظر می‌رسند. برای مثال خرید برخی وسایل منزل هزینه‌های نصب، گارانتی، لوازم جانبی ضروری و... را روی دست خریدار می‌گذارد و آخر سر او را از خریدش ناراضی می‌كند

یادتان باشد برپایی حراجی‌ها دلیل تجاری دارد و به معنای آتش زدن فروشنده به مالش نیست! حراجی‌های لباس معمولا در آخر فصل برپا می‌شود و برای فروش اجناس باقیمانده و خالی شدن انبارهاست. اگر لباس مد روز را از حراجی آخر فصل بخرید، ممكن است سال بعد مجبور باشید لباس‌هایی نو ولی از مد افتاده بپوشید.

** به آنچه می‌خرید توجه كنید نه فروشنده آن. فروش كالا و حتی خدمات به مشتریان یك هنر است. این هنر در عالم تجارت به هنر متقاعد كردن تعبیر می‌شود. فروشندگان خبره برای نحوه عرضه كالاهای مختلف ترفندهای ویژه‌ای به كار می‌گیرند تا مشتری را متقاعد كنند كه دست به جیب شود. اغلب مواقع یك گوشی تلفن همراه در دست فروشنده جذاب‌تر به نظر می‌رسد تا هر جای دیگری! فروشندگان گاهی دستمزد بالایی دارند.

** گول تبلیغات را نخورید. مساله‌ این نیست كه تبلیغات برای فریب شما تدارك می‌شوند، بلكه باید دانست تبلیغات، مخاطب را برای خرید یك كالای خاص تشویق می‌كند. هدف این است كه شما برای خرید یك كالا تمایل پیدا كنید و این ربطی به كیفیت یا كارایی آن كالا ندارد. حتی زیبایی و تاثیرگذاری یك تبلیغ نیز ربطی به كیفیت كالای معرفی شده ندارد.

تبلیغات از طریق قدرت تاثیرگذاری به یك تجارت عظیم در دنیای امروز تبدیل شده است. در دنیای تجارت معروف است كه می‌گویند یك تبلیغ واقعا خوب، بهتر از یك كالای خوب است؛ هرچند همه مدعی باشند، كیفیت بهترین تبلیغ است. هیچ فكر كرده‌اید كه چرا كمپانی‌های معروف و معتبر دنیا نیز برای كالاهایشان تبلیغ می‌كنند یا تبلیغات گران دارند؟ مگر كیفیت، بهترین تبلیغ نیست؟!

خرید کردن

**اجناس بی‌مصرف نخرید. خرید آنچه لازم ندارید و كاربردی هم برایتان ندارد، از خرید بد هم بدتر است. كسانی كه به صورت مرتب بی‌دلیل خرید می‌كنند و كالاهای بدون استفاده نظیر وسایل تزئینی می‌خرند به عارضه روانی پیچیده‌ای به نام اضطراب خرید دچارند. در این حالت فرد خرید می‌كند تا از عصبانیت، استرس، احساس تحقیر، سردرگمی و... خلاص شود.

** كالاهای كاربردی را از انواع مرغوب بخرید. گاهی كیفیت با سایر مسائل مهم زندگی پیوند می‌خورد. برای مثال خرید یك كفش راحت و باكیفیت هر چقدر هم گران باشد برای حفظ سلامت بدن و جلوگیری از عوارض مربوط به استخوان‌بندی ضروری است. اگر نوجوانان هر ماه یك كفش كتانی پاره می‌كنند بهتر است یك كفش كتانی مرغوب برایشان تهیه كنید كه هم به بدنشان ضرر نرسد و هم دوام آن صرفه اقتصادی‌اش را تضمین كند.

** هزینه‌های جانبی را در نظر بگیرید. گاهی قیمت‌های برخی وسایل، هزینه‌های جانبی آن را در بر نمی‌گیرند و ارزان‌‌تر به نظر می‌رسند. برای مثال خرید برخی وسایل منزل هزینه‌های نصب، گارانتی، لوازم جانبی ضروری و... را روی دست خریدار می‌گذارد و آخر سر او را از خریدش ناراضی می‌كند. هنگام خرید به این هزینه‌های جانبی توجه كنید و درباره آنها از فروشنده توضیح كامل و روشن بخواهید.

** آخرین مدل‌ها را نخرید. جدیدترین مدل‌های اغلب وسایل، قیمتی غیرواقعی دارند كه براساس تب بازار و هیجان خریداران بالا رفته است.

در دنیای امروزی كه رقابت‌ها تنگاتنگ و تنوع‌ها پایان‌ناپذیرند هر‌آخرین مدلی ظرف چند هفته یا حداكثر چند ماه به مدل قدیمی تبدیل می‌شوند.

آخر سر این كه پول در دنیای اقتصاد، ارزش نهایی است. كسی كه پول می‌پردازد، سود را هم می‌پردازد و این‌طور نیست كه كالایی بخرید و با ارزش‌تر از پولی باشد كه می‌پردازید. هر چند ارزش كاربردی كالاها می‌تواند مطلوبیت بیشتری از بهای آنها برای خریدار و مصرف‌كننده ایجاد كند.

هنگامی كه پول می‌پردازید به قول معروف دست بالا را دارید و باید همواره اجازه و قدرت نه گفتن را برای خود حفظ كنید. اگر چیزی را نمی‌خواهید یا نمی‌پسندید، به خاطر گل روی فروشنده یا به هر دلیل دیگری نخرید!

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : همشهری