تبیان، دستیار زندگی
امروزه بیشتر خانم‌ها از لوازم آرایشی مختلفی استفاده می‌کنند و باور دارند توسط آنها زیباتر می‌شوند و علاوه بر آن، پوستی شفاف‌تر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لوازم آرایشی تقلبی، دشمن پوست شما


احتمال بروز مشکلات و عوارض پوستی در اثر استفاده از لوازم آرایش تقلبی در مقایسه با انواع اصلی آن، بسیار بیشتر است، بنابراین هنگام خرید حتما باید این نکته را در نظر داشته باشید وبه‌دلیل ارزان‌تر بودن محصولات تقلبی، آنها را انتخاب نکنید.‌


لوازم آرایشی

امروزه بیشتر خانم‌ها از لوازم آرایشی مختلفی استفاده می‌کنند و باور دارند توسط آنها زیباتر می‌شوند و علاوه بر آن، پوستی شفاف‌تر و صاف‌تر نیز خواهند داشت.

اما آیا این طرز فکر درست است؟ آیا واقعا استفاده از کرم‌ها و محصولات مختلف آرایشی، موجب زیبایی و لطافت بیشتر پوست می‌شود؟

اگر شما هم چنین فکر می‌کنید، باید بدانید که متخصصان می‌گویند بر اثر استفاده طولانی‌مدت از این لوازم و بخصوص در صورت نادیده گرفتن نکاتی خاص، عوارض مختلفی برای شما به وجود می‌آید که نه‌تنها زیبایی و لطافت پوست را از بین می‌برد، بلکه دردسرساز هم خواهد بود.

یکی از مشکلات و عوارضی که ممکن است در اثر استفاده از لوازم آرایشی برای فرد ایجاد شود، تشدید جوش‌های صورت است. به همین دلیل بسیاری از خانم‌هایی که از این محصولات استفاده می‌کنند، پس از مدتی با تشدید جوش‌های صورت، ایجاد ضایعات آکنه‌ای و چرکی یا افزایش جوش‌های زیرپوستی روبه‌رو می‌شوند و برای حل این مشکل از پزشک کمک می‌گیرند.

افرادی که پوستشان چرب است و زمینه کمی از جوش‌های صورت را نیز دارند، باید بیشتر دقت داشته باشند، چون در صورت استفاده طولانی‌مدت از این لوازم، وضعیت پوستشان بدتر می‌شود

یکی دیگر از عوارضی که ممکن است بر اثر استفاده از لوازم آرایش ایجاد شود، بروز حساسیت‌ها و اگزماهای پوستی است. این مشکل بخصوص در ناحیه دور چشم، بیشتر مشاهده می‌شود و شاید بتوان گفت استفاده از محصولات آرایشی، شایع‌ترین علت بروز حساسیت یا اگزمای دور چشم است.

ممکن است فردی از لوازم آرایشی خاصی استفاده کند، اما بعد از گذشت مدتی نسبت به آن حساسیت نشان دهد که این حساسیت به صورت قرمزی، پوسته‌ریزی و خارش نمایان می‌شود.

با استفاده از تست خاصی به نام تست حساسیت یا تست قطعه‌ای، می‌توان عامل ایجاد حساسیت را تشخیص داد و با حذف آن، مشکل را بهبود بخشید.

استفاده از لوازم آرایش مربوط به مژه یا ابرو نیز می‌تواند در طولانی‌مدت سبب آسیب دیدن موها و ایجاد حساسیت شود. همچنین چون پوست پلک بسیار نازک است، حساسیت در این ناحیه بیشتر بروز می‌کند.

حساسیت‌ها با قرمزی و خارش نمایان می‌شود و به تدریج بر اثر خارش، موجب تیره و ضخیم شدن پوست نیز خواهد شد.

محصولات آرایشی؛ اصلی یا تقلبی!

تشخیص این‌که لوازم آرایش مورد استفاده اصلی است یا تقلبی، کار راحتی نیست و حتی می‌توان گفت این مورد را اصلا نمی‌توان از شکل ظاهری یا بسته‌بندی محصول تشخیص داد، اما با توجه به عوارض و مشکلاتی که در اثر استفاده از لوازم آرایش تقلبی ایجاد می‌شود، بهتر است نسبت به انتخاب انواع مناسب و مطمئن این محصولات دقت بیشتری داشته باشید.

احتمال بروز مشکلات و عوارض پوستی در اثر استفاده از لوازم آرایش تقلبی در مقایسه با انواع اصلی آن، بسیار بیشتر است، بنابراین هنگام خرید حتما باید این نکته را در نظر داشته باشید وبه‌دلیل ارزان‌تر بودن محصولات تقلبی، آنها را انتخاب نکنید.‌

چربی زیاد باعث تشدید جوش‌های صورت می‌شود

اغلب پایه لوازم آرایش چرب است و این مورد می‌تواند دلیلی برای تشدید جوش‌های صورت باشد. البته در انواع اصلی لوازم آرایشی، مقدار چربی موجود در محصولات کنترل شده است. در حالی که انواع تقلبی این محصولات، چربی بیشتری دارد و در نتیجه تشدید آکنه در اثر استفاده از آنها نیز بسیار بیشتر اتفاق می‌افتد.

انتخاب لوازم آرایش مناسب با نوع پوست

به طور حتم برای انتخاب بهترین نوع لوازم آرایش، باید عوامل مختلفی را در نظر داشت. یکی از مهم‌ترین این موارد، نوع پوست فردی است که می‌خواهد از آنها استفاده کند.

با توجه به این‌که اغلب لوازم و محصولات آرایشی حاوی چربی است، استفاده از این مواد برای کسانی که پوست خشکی دارند یا زیاد مستعد جوش زدن نیستند، چندان دردسرساز نخواهد بود، اما در مقابل به افرادی که پوستشان چرب است توصیه می‌شود برای کاهش مشکلات و عوارض پوستی، از انواع کم‌چرب این لوازم استفاده کنند.

مواد پاک‌کننده‌ای که برای پاک کردن آرایش وجود دارد، مواد استانداردی است که موجب تحریک و خشکی پوست نمی‌شود و واکنش خاصی نیز نشان نمی‌دهد

راه‌حل چیست؟

با توجه به این‌ که اغلب افراد برای زیبایی بیشتر ترجیح می‌دهند از لوازم آرایش استفاده کنند، باید بدانیم در صورت ایجاد مشکلاتی مانند افزایش تعداد جوش‌های صورت، چه کاری می‌توان انجام داد.

اگر مشکلات و عوارض پوستی برای مدتی طولانی ادامه یابد، توصیه می‌شود با انجام تست حساسیت علت اصلی ایجاد اگزما را تشخیص دهید و آن را از لوازم آرایش مورد استفاده حذف کنید.

هر چه مواد آرایشی برای مدت بیشتری روی پوست باقی بماند، عوارض ناشی از آن نیز بیشتر می‌شود، به این معنی که برای کاهش احتمال ایجاد حساسیت و جوش، این مواد باید مدت زمان کمتری با پوست در تماس باشند.

آرایش را مواد مخصوص پاک کنید

مواد پاک‌کننده‌ای که برای پاک کردن آرایش وجود دارد، مواد استانداردی است که موجب تحریک و خشکی پوست نمی‌شود و واکنش خاصی نیز نشان نمی‌دهد. علاوه بر این، می‌توان از صابون‌های مناسب و بخصوص صابون بچه که موجب خشکی پوست نمی‌شود نیز برای پاک کردن آرایش استفاده کرد.

ترکیبات پاک‌کننده‌های آرایش صورت و دور چشم متفاوت است، ولی این محصولات به گونه‌ای طراحی شده‌ است که علاوه بر تمیز کردن پوست، موجب حساسیت و خشکی نمی‌شود.

این توصیه ها را جدی بگیرید

محصولات آرایشی را حتما از مراکز معتبر تهیه کنید؛ چون انواع تقلبی این محصولات ممکن است در کوتاه‌مدت، مشکلی برای شما ایجاد نکند، اما در طولانی مدت حتما سبب بروز عوارض جدی می‌شود.

همچنین تا جایی که می‌توانید کمتر از لوازم آرایش و بخصوص انواع مربوط به دور چشم استفاده کنید تا احتمال ایجاد حساسیت کاهش یابد.

علاوه بر این، دقت داشته باشید محصولات را با توجه به نوع پوست خود انتخاب کنید تا احتمال بروز عوارض را به حداقل برسانید.

بخش سلامت تبیان


منبع : جام جم - دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

مطالب مرتبط:

رابطه مواد آرایشی با سرطان

برخی مواد آرایشی باعث جوش می شوند

مشکلات ناشی از مواد آرایشی

آرایش هم باعث نازیبایی می شود

کرم هاى آرایشى و زیبایى هاى ظاهرى

فواید و مضرات کرم هاى آرایشى

پوسته‌ ریزی‌ لب‌ ها ناشی از مواد آرایشی

برخی از کرم‌ های پوست،‌ خطرناکند!

حقایقی درباره مواد آرایشی

مشاهده فیلم مرتبط:

تبلیغات غلط محصولات آرایشی

لوازم آرایش و اگزمای پوست

درآمد 200 میلیونی لوازم آرایشی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.