تبیان، دستیار زندگی
اگر ترجیح می دهید سیزده بدرتان را در یک مکان زیارتی بکر سر کنید، ما پیشنهاد می کنیم سری به استان قزوین بزنید و جایی در اطراف تاکستان و روستای زیارتی هفت صندوق را برای آخرین روز عیدتان انتخاب کنید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیزده بدر در جوار زیارتگاه
سیزده بدر در جوار زیارتگاه


اگر ترجیح می دهید سیزده بدرتان را در یک مکان زیارتی بکر سر کنید، ما پیشنهاد می کنیم سری به استان قزوین بزنید و جایی در اطراف تاکستان و روستای زیارتی هفت صندوق را برای آخرین روز عیدتان انتخاب کنید.

در 35 كیلو متری غرب تاكستان بعد از عبور از روستاهای حسین آباد دودانگه و جرندق به روستای هفت صندوق می رسیم كه با بنای زیبای زیارتگاهی جلوه گری می كند.

ممكن است این محل همان جایی باشد كه حمد الله مستوفی درباره اش گفته است : «مشهدی است به جرندق و در آنجا گور بعضی از صحابه است.» نامگذاری هفت صندوق نیز این گمان را افزایش می دهد.

تزیینات بنا در داخل شامل رنگ آمیزی رسمی بندی و در خارج به صورت طرح های ساده آجر کاری در میان طاق نماها و ورودی های فضاهای جنبی ایوان است این بنا با توجه به معماری خاص آن به دوره صفویه تعلق دارد

بنای امامزاده هفت صندوق در میان گورستان روستای هفت صندوق شهر ضیاء آباد قرار دارد. بنا مستطیل شکل و دارای حرمی مربع شکل است که در جلوی آن ایوان ورودی به همراه دو فضای کوچک جنبی قرار گرفته است. ایوان و در ورودی در قسمت جنوبی آن قرار دارد. دیواره شرقی و غربی دارای چهار طاق نمای كم عمق به ارتفاع 7 متر است كه از تزیینات اندك آجری برخوردار می باشد. نمای شمالی سه طاق نما با قوس جناغی دارد و ایوان جنوبی عبارت از یك طاق نمای رفیع با قوس جناغی است كه طاقچه های دو طبقه ای آن را قاب كرده اند.

سیزده بدر در جوار زیارتگاه

نماهای شرقی و غربی بنا هر یک دارای قاب بندی و چهار طاق نماست ضلع شمالی آن سه طاق نما دارد گنبد بنا دو پوش و بدون کاشیکاری و توسط تیرهای چوبی مهار شده است.

تزیینات بنا در داخل شامل رنگ آمیزی رسمی بندی و در خارج به صورت طرح های ساده آجر کاری در میان طاق نماها و ورودی های فضاهای جنبی ایوان است این بنا با توجه به معماری خاص آن به دوره صفویه تعلق دارد.

سیزده بدر در جوار زیارتگاه

سقف ایوان دارای تزیینات رسمی بندی و سقف یك كاسه است و با دو ورودی به طاق های طرفین می پیوندد. پا طاق ها یك طاق نمای ورودی هستند كه طاق نمای كوچك تری بر بالای آن ها ساخته شده و از پلكانی مارپیچ به اتاق های كوچكی به ابعاد 5/1*3 متر راه می یابند كه با سقف خنچه پوش تزیین شده و چهار طاقچه ساده با قوس هلالی به ابعاد 50*50 سانتی متر دارند.

قسمت اصلی بقعه چهار گوشی به طول 7 متر در هر ضلع است كه به شكل چهار طاق نمای جناغی بالا آمده و با مقرنس های ساده ای طرح چهار ضلعی بنا را برای اجرای گنبد آماده كرده اند. گنبد زیارتگاه دو پوش است كه از خارج به صورت پیازی و از داخل مدور می باشد. بنای فعلی را باید از آثار دوره قاجاری به شمار آورد.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


جام جم، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری