تبیان، دستیار زندگی
اواخر زمستان و اوایل بهار زمان خوبی است برای سفر به استان گلستان و دیدن زیبایی‌های دره‌ها و كوه‌های البرز شرقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دره‌های زیبا؛ جنگل‌های انبوه
دره‌های زیبا؛ جنگل‌های انبوه


اواخر زمستان و اوایل بهار زمان خوبی است برای سفر به استان گلستان و دیدن زیبایی‌های دره‌ها و كوه‌های البرز شرقی. در این منطقه كوه‌هایی را می‌بینید كه بیشترشان ارتفاعی كمتر از 1000 متر دارند و تا نزدیك قله‌شان پوشیده از مزارع سبز گندم و جو و دشت‌های زرد گل‌های كلزاست.


این مناظر البته به دلیل از بین رفتن جنگل‌ها به دست انسان و جایگزین شدن مزارع به جای آنها به وجود آمده است؛ مناظر زیبایی كه در حقیقت به عنوان آسیبی به محیط زیست تلقی می‌شود.

دره‌های زیبا؛ جنگل‌های انبوه

رشته كوه‌های البرز در شرقی‌ترین قسمت‌های خود به استان گلستان می‌رسد. این قسمت نسبت به البرز مركزی دارای كوه‌های كم‌ارتفاع‌تری است؛ با وجود این به دلیل دوری از قله‌ها و مسیرهای مركزی خوشبختانه دست‌نخورده‌تر و بكر باقی مانده است و آنهایی كه در دره‌ها و كوه‌های این منطقه گشت‌ و‌ گذار كرده‌اند، دیده‌اند كه این بخش زیبایی بیشتری از البرز مركزی دارد.

خیلی از گردشگران بعد از دیدن ناهارخوران به شهر بازمی‌گردند. تنها گردشگرانی كه از زیبایی‌های كم‌نظیر این منطقه اطلاع دارند، پس از دیدار ناهارخوران دره را به سوی جنوب ادامه می‌دهند و با ادامه جاده وارد دره‌ای جنگلی و باریك می‌شوند كه در فاصله كمتر از 10 كیلومتر به انتهای دره یعنی روستای زیارت می‌رسند

در گذشته‌ای نزدیك، روستای ناهارخوران در شمال شهر گرگان قرار داشت؛ روستایی كه امروز بخشی از این شهر زیباست و تفرجگاه این شهر به حساب می‌آید. خیلی از گردشگران بعد از دیدن ناهارخوران به شهر بازمی‌گردند. تنها گردشگرانی كه از زیبایی‌های كم‌نظیر این منطقه اطلاع دارند، پس از دیدار ناهارخوران دره را به سوی جنوب ادامه می‌دهند و با ادامه جاده وارد دره‌ای جنگلی و باریك می‌شوند كه در فاصله كمتر از 10 كیلومتر به انتهای دره یعنی روستای زیارت می‌رسند. اگر شما هم از این مسیر بیایید، وقتی به این روستای كوچك برسید روبه‌روی‌تان قله 3100 متری تلنبار خودنمایی می‌كند و در كنار روستا چشمه آبگرمی به انتظار شما نشسته است.

دره‌های زیبا؛ جنگل‌های انبوه

و اما وقتی از گرگان به سوی شرق می‌روید، اولین دره‌ای كه باید حتما دید دره «توسكاستان» است. مسیر این دره حدود 15 كیلومتری شرق گرگان از جاده اصلی جدا می‌شود و به سوی جنوب می‌رود. این جاده در كنار دره رودخانه «گرماب‌دشت» قرار دارد كه از كوه‌های پیر گردكوه و چلی‌چلی سرچشمه می‌گیرد. جاده‌ای بسیار زیبا كه بعد از گذر از روستای توسكاستان گویی به قصد قله بالا می‌رود، در نهایت به چهارباغ و شاهرود می‌رسد. برای كسانی كه می‌خواهند زیبایی‌های واقعی جنگل‌های شمال را ببینند این جاده كه اخیرا آسفالت هم شده است، در اوایل بهار غنیمتی است برای گردشگری.

دره‌های زیبا؛ جنگل‌های انبوه

برمی‌گردیم به جاده گرگان ـ مشهد و راهمان را به سوی شرق ادامه می‌دهیم. در نزدیكی آزادشهر در حالی كه 60 كیلومتر از گرگان فاصله گرفته‌ایم، دره‌ای زیبا با انبوه جنگل‌هایش در سمت جنوب خودنمایی می‌كند. برای دیدن این دره باید به جاده‌ای كه درست بعد از پلیس‌راه آزادشهر به سوی جنوب می‌رود، وارد شویم؛ این جاده ابتدا به شهر زیبای «رامیان» و پس از آن به سوی روستای باقرآباد و شش آب می‌رود. كوه قلعه ماران كه بسیاری آن را زیباترین كوه استان گلستان می‌دانند در غرب این دره قرار دارد.

دره‌های زیبا؛ جنگل‌های انبوه

اگرچه این جاده آسفالته در پایان به جاده اصلی آزادشهر ـ شاهرود می‌رسد، ولی خوشبختانه كم‌تردد است و زیبایی‌های دست‌نخورده زیادی دارد.بر بلندای كوه قلعه ماران منطقه‌ای بسیار وسیع شبیه كاسه قرار دارد كه در بیشتر ایام سال پر از برف است. به این دلیل تركمن‌های منطقه این كوه را تانقرقارقان به معنای «نفرین خدا» نامیده‌اند.

دره‌های زیبا؛ جنگل‌های انبوه

اگر همت كنید و از روستای شش آب وارده جاده سمت راست كه درست به سوی كوه قلعه ماران می‌رود تغییر مسیر دهید، جاده شما را به روستای «پاقلعه» می‌رساند كه روستایی است در ارتفاع بسیار زیاد و در دامنه این كوه بلند كه بسیار دیدنی است. این را هم بدانید كه تا پاقلعه جاده آسفالت است.

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از جام جم

فیلم های مرتبط:

هشت بهشت

مسجد جامع اصفهان

ارگ کریم خانی

بناهای آرامگاهی

کلات نادر